Marantz SA7-S1 aan aarde gekoppeld

Gestart door HiFi gek, juli 20, 2008, 21:26:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

HiFi gek

Sinds een poosje heb ik kontact met ene Fritz de With  van het high end cd label   STS-DIGITAL .
De meeste van ons zullen Fritz wel kennen of anders wel zijn  cd label omdat op zijn cd boekjes (test sacd"s) altijd Marantz apparatuur staat afgebeeld .

Dit even ter introductie .

Fritz vertelde mij  ( aangezien hij zelf ook een Marantz SA7-S1 heeft ) dat hij zijn cd speler aan aarde heeft gelegd .
De euro connector op de achterzijde van de cd speler waar het netsnoer ingaat heeft geen aarde pin , er zijn dus twee pinnen in de euro connector en geen drie .

De speler aan aarde leggen kan je als volgt doen .

neem een stuk draad , knijp hier een ampje op met een 4mm oogje , draai achter op het chassis één van de parkers er uit en doe hier het ampje achter en draai de parker weer aan .
Aan het andere einde van de kabel monteer je een stekker met randaarde , uiteraard de aardekabel alleen op de aarde aansluiting van de stekker zetten .
Dan stop je de stekker in een geaarde stekkerdoos zodat het chassis van de cd speler wordt verbonden met randaarde .

Wat er nu gebeurd is dat er meer rust optreed in de muziek weergave .
En de klankkleur wordt aangenamer , warmer bedoel ik hiermee .

Ik heb deze tip dus gekregen van Fritz de With en hij vertelde mij ook nog dat dit hoogstwaarschijnlijk alleen opgaat voor de  Marantz  SA7-S1  /  SA11-S1   /   SA11-S2   .
Over de beide SA11 versies kan ik zelf helaas niets vertellen omdat ik de SA7-S1  heb .

Ikzelf kan de verschillen duidelijk horen en vindt het een positieve uitwerking hebben .
Wellicht zijn er diverse mensen die één van de SA11 versies hebben , probeer het dan eens uit want misschien hoort u het ook , voor de kosten hoef je het niet te laten


Groeten   EDWIN  B

MadVillain


HiFi gek

#2
Citaat van: MadVillain op juli 21, 2008, 13:56:05
En het is redelijk veilig te doen?


Volledig veilig zelfs zolang je de aardekabel alleen op de aarde aansluiting van de randaarde stekker aansluit .
Beslist nooit op de 220v pennen van de stekker aansluiten , maar dit is ook niet meer dan logisch .

Ik zal wat foto's toevoegen om het te verduidelijken .


     
 het stekkertje + kabeltje in het midden van het chassis                                                                              



zie de witte stekker op het netfilter



Groeten   EDWIN  B

Jan

Je zou ook de netentree vervangen voor een 3-pins.

Een vraag: maak de massa van de cinch chassisdelen geen contact met de behuizing (zonder aarde aansluiting)?

dmeerpa

Citaat van: Jan op juli 21, 2008, 17:45:36
Een vraag: maak de massa van de cinch chassisdelen geen contact met de behuizing (zonder aarde aansluiting)?

Wel dat dacht ik ook ergens gelezen te hebben. Meestal is de receiver/versterker geaard, de overige apparatuur is dan geaard via de cinch chassisdelen.

Dacht zelfs gelezen te hebben dat je op die manier zelfs een aardlus kan creëeren, en dat het dus negatief kan werken.

Zou kunnen dat dergelijke apparatuur hun cinch massa niet aan de behuizing gekoppeld is zoals de goedkopere spelers.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

HiFi gek

Citaat van: Jan op juli 21, 2008, 17:45:36
Je zou ook de netentree vervangen voor een 3-pins.

Een vraag: maak de massa van de cinch chassisdelen geen contact met de behuizing (zonder aarde aansluiting)?

Wat die 3 pins euroconnector betreft heb je volledig gelijk , maar dan moet dus wel de apparatuur open en moet je gaan modifiseren .
En je doet infeite precies hetzelfde als mijn oplossing , en die is veel simpeler uit te voeren en je hoeft niets te modifiseren in de cd speler , alleen een parker van het chassis losdraaien en kabelschoentje erachter en klaar


Wat je vraag betreft .

Ik heb dat meteen even nagemeten met de multimeter .
De massa van de cinch busjes staan in verbinding met de massa van het chassis , dat is gemeten als ik de stekker van mijn eigen aardekabel dus losgenomen heb .

Het technische verhaal achter dat aarde kabeltje waarom ik verschil waarneem weet ik helaas niet , ik kan daar geen zinnig wordt over melden .
Het gaat mij erom dat ik een positieve verandering waarneemt in het geluidsbeeld .

Mensen die het technische deel achter het verhaal willen weten raad ik aan contact op te nemen met degene die het bedacht heeft .
Dat is zoals ik al eerder melde : Fritz de With  , van het cd label : STS-digital   in Amersfoort .


Groeten  EDWIN  B

mahansz

Citaat van: dmeerpa op juli 21, 2008, 17:56:08
Wel dat dacht ik ook ergens gelezen te hebben. Meestal is de receiver/versterker geaard, de overige apparatuur is dan geaard via de cinch chassisdelen.

Dacht zelfs gelezen te hebben dat je op die manier zelfs een aardlus kan creëeren, en dat het dus negatief kan werken.

Zou kunnen dat dergelijke apparatuur hun cinch massa niet aan de behuizing gekoppeld is zoals de goedkopere spelers.
stupid
weet iemand hier misschien meer van?
Eigenaar Het Nieuwe audio - beeld & geluid integratie oplossingen

dmeerpa

Citaat van: HiFi gek op juli 22, 2008, 10:36:37
Wat die 3 pins euroconnector betreft heb je volledig gelijk , maar dan moet dus wel de apparatuur open en moet je gaan modifiseren .
En je doet infeite precies hetzelfde als mijn oplossing , en die is veel simpeler uit te voeren en je hoeft niets te modifiseren in de cd speler , alleen een parker van het chassis losdraaien en kabelschoentje erachter en klaar


Wat je vraag betreft .

Ik heb dat meteen even nagemeten met de multimeter .
De massa van de cinch busjes staan in verbinding met de massa van het chassis , dat is gemeten als ik de stekker van mijn eigen aardekabel dus losgenomen heb .

Het technische verhaal achter dat aarde kabeltje waarom ik verschil waarneem weet ik helaas niet , ik kan daar geen zinnig wordt over melden .
Het gaat mij erom dat ik een positieve verandering waarneemt in het geluidsbeeld .

Mensen die het technische deel achter het verhaal willen weten raad ik aan contact op te nemen met degene die het bedacht heeft .
Dat is zoals ik al eerder melde : Fritz de With  , van het cd label : STS-digital   in Amersfoort .

Groeten  EDWIN  B

Edwin,

Ik trek u bevindingen zeker niet in twijfel hoor...
Puur elektrisch gezien, hoe meer verbindingen hoe beter.

Nu heb je gemeten dat de cinch busjes in verbinding staan met de massa van het chassis.
Maar daarmee is uw set nog niet met de aarding verbonden. Als ook de rest van u set niet geaard is.
Dus het kan dat uw versterker ook niet geaard is. door nu uw CD speler te aarden heb je je gehele set geaard.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

HiFi gek

Citaat van: dmeerpa op juli 22, 2008, 12:49:13
Edwin,

Ik trek u bevindingen zeker niet in twijfel hoor...
Puur elektrisch gezien, hoe meer verbindingen hoe beter.

Nu heb je gemeten dat de cinch busjes in verbinding staan met de massa van het chassis.
Maar daarmee is uw set nog niet met de aarding verbonden. Als ook de rest van u set niet geaard is.
Dus het kan dat uw versterker ook niet geaard is. door nu uw CD speler te aarden heb je je gehele set geaard.


Als ik het goed begrijpt bedoel je toch of mijn versterker geaard is ?

En die is dat inderdaad , via de euroconnector is deze standaard geaard , er zijn dan ook drie pinnen in de euroconnector aanwezig waarvan de middelste de aardepin is .


De euroconnector op mijn cd speler heeft standaard geen middelste aardepin , vandaar het kabeltje aan het chassis .

Hopende hiermee uw vraag te hebben beantwoord .


Groeten  EDWIN  B

dmeerpa

Citaat van: HiFi gek op juli 22, 2008, 13:11:13

Hopende hiermee uw vraag te hebben beantwoord .

Groeten  EDWIN  B

Dat heb je zeker gedaan  :wink:
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

Beetje late reaktie maar dit logo(2 vierkantjes in elkaar naast CE logo) betekend absoluut niet aarden  :?



Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

lo

Citaat van: jwx op februari 28, 2010, 23:29:28
Beetje late reaktie maar dit logo(2 vierkantjes in elkaar naast CE logo) betekend absoluut niet aarden  :?





Die twee viekantjes betekent volgens mij dat een apparaat dubbel is geisoleerd en daardoor geen randaarde nodig heeft om veilig mee te kunnen werken. Het zegt volgens mij niets over het feit of je het apparaat niet alsnog mag aarden. Door de dubbele isolatie is spanning op de chassis delen van het apparaat volgens mij volledig uitgesloten. Daarnaast geeft een aardaansluiting volgens mij nog een extra beveiligings klasse en zouden er misschien wel 3 vierkantjes in elkaar mogen staan.

groet,

lo

( ik denk dat de elektrotechnische mensen onder ons dit wel kunnen ontzenuwen?)
Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

JohnWx

had dat gelezen op een van de andere fora violent1
op die fora word je openlijk bedreigd als je juist verschillen hoort violent1

wij hebben ondanks verschillende meningen en opvattingen respect hello
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

viceadmiraal61

aan de linker kant vind je een aarde aansluiting..zet die maar met een stekker aan aarde ..en klaar is kees
jan piet john peter marco maurice edwin lo ect

Mexicaanse Hond

Citaat van: lo op februari 28, 2010, 23:47:44
Die twee viekantjes betekent volgens mij dat een apparaat dubbel is geisoleerd en daardoor geen randaarde nodig heeft om veilig mee te kunnen werken. Het zegt volgens mij niets over het feit of je het apparaat niet alsnog mag aarden. Door de dubbele isolatie is spanning op de chassis delen van het apparaat volgens mij volledig uitgesloten. Daarnaast geeft een aardaansluiting volgens mij nog een extra beveiligings klasse en zouden er misschien wel 3 vierkantjes in elkaar mogen staan.

groet,

lo

( ik denk dat de elektrotechnische mensen onder ons dit wel kunnen ontzenuwen?)

Dat zou betekenen dat aarden via het chassis geen enkele zin heeft en dat dat alleen nut heeft via de aardeaansluiting.