plaatsing centre speaker

Gestart door Roland65, juni 25, 2008, 14:08:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Roland65

Dag allemaal.

Ik heb een vraag over het instellen van mijn centre speaker.
Doordat de tv zo'n halve meter voor mijn fronts staat, dankzij de houtkachel, staat de centre niet op 1 lijn met de fronts. Hierdoor vind ik het geluid van de centre soms teveel "los staan" van het geluidsbeeld; het staat ervoor inpl van ertussen. Ik weet niet of de omschrijving helder is, maar ik kan het ff niet anders uitleggen.
Hoe kan ik dit het beste corrigeren?
Door de centre een aantal db's terug te schroeven of door de afstand te veranderen in het speaker menu.
En moet de afstand dan groter of juist kleiner worden? :?
Ik ben al aan het experimenteren geweest, maar kom er niet goed uit.
Iemand een suggestie?
Alvast bedankt!
Voor de volledigheid het gaat om een SR5400OSE en een mission M3C2.
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

Maurice

Erg jammer dat je de haard zo niet kan zien  nopompom

Als ik jou was zou ik in eerste instantie de afstand in de instellingen wijzigen. Moet dus korter worden, aangezien je er korter op zit. De afstand moet gemeten worden vanaf de zitpositie.
Vervolgens moet je de instellingen nalopen met de testtoon. Deze moet uit alle speakers even luid klinken. Indien mogelijk controleren met db-meter. 
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Roland65

Citaat van: Maurice op juni 25, 2008, 14:42:38
Erg jammer dat je de haard zo niet kan zien  nopompom

Als ik jou was zou ik in eerste instantie de afstand in de instellingen wijzigen. Moet dus korter worden, aangezien je er korter op zit. De afstand moet gemeten worden vanaf de zitpositie.
Vervolgens moet je de instellingen nalopen met de testtoon. Deze moet uit alle speakers even luid klinken. Indien mogelijk controleren met db-meter. 

He Maurice.
Bedankt voor de snelle reaktie. Zit je ieder uur van de dag achter je pc het forum te volgen?? hello hulde!
Gelukkig zitten er wieltjes onder de tv kast en zie je de kachel alleen niet als de tv gebruikt wordt! :wink:
Heb de afstand aangepast. Had een discussie met een collega en die had als optie om de centre juist verder weg te zetten in het speaker menu, zodat het geluid er langer over doet en dus zachter klinkt. Maar dat wordt door de versterker toch juist opgeheven dmv het invullen van de afstanden? Tenminste dat vermoed ik. Wat is anders de funktie van deze optie?
Volgens mijn oren is de testtoon nu redelijk constant, wel wat klankkleur verschillen, maar dat lijkt me normaal.
De centre staat nu een metertje dichterbij en op -4 db.
Ga maar eens luisteren of het beter is geworden.
The proof of the pudding is by listening toch?
Tot later
Roland

Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

Stadium III

Als je altijd een verplaatsbaar meubel hebt zul je toch nooit 1 vaste plek kunnen krijgen en dieoptimaal afstellen

Ik zou alles opzetten en een decibel meter gaan aanschaffen

Zo ook de juiste afstand in de reciever instellen

Door deze 2 optie's toe te passen kom je het beste om je center goed te laten meespelen met de front's

Suc 6 ermee
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

JohnWx

zonde om voor zo een mooie schouw een tv neer te zetten
een plat scherm ipv de spiegel ? maar dat brengt kosten mee
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Roland65

bedankt stadium, voor de reaktie.
Tuurlijk kun je alles beter instellen als het hele spul een vaste plek heeft, maar mijn tv staat als er ge-HT't wordt redelijk op de zelfde plek. Er kan een paar centimeter tussen zitten, maar dat lijkt me te verwaarlozen.
Mij ging het erom om de centre qua geluid tussen de fronts te plaatsen terwijl hij er fysiek een half metertje voorstaat.
Ben al wat aan het prutsen geweest, maar het is nog niet helemaal naar mijn zin. met de afstand instellingen bereik ik eigenlijk niet zoveel dus toch maar een beetje spelen met een db meer of minder. De ene dvd is ook nog eens de andere niet. Zeker bij muziek, dus ik ben op zoek naar het beste gemiddelde.
Misschien is de beste oplossing toch een db meter, meten is weten toch?
Mocht er een forum-lid zijn die in de buurt van Velp(gld) of Arnhem woont die een db meter heeft èn die zin heeft in een kopje koffie oid., en dan ook nog zijn db meter mee wil nemen om het een en ander te meten, dan houd ik mij van harte aanbevolen!! notworthy
Alvast bedankt!
Roland
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

Roland65

Citaat van: jwx op juni 25, 2008, 19:31:26
zonde om voor zo een mooie schouw een tv neer te zetten
een plat scherm ipv de spiegel ? maar dat brengt kosten mee

Je hebt volkomen gelijk JWX, daarom staat hij meestal opgeborgen in de kast en ik wil de spiegel ook niet kwijt, hoort toch een beetje bij zo'n schouw.
Mijn ideaal is een plasma die verticaal achter de spiegel zit. Als er dan gekeken wordt spiegel omklappen en een kwart slag draaien!
Maar inderdaad dat brengt kosten met zich mee en een behoorlijke constructie en ik weet niet of de schoorsteen dat gewicht allemaal aankan :wink:
Je weet nooit wat er in de toekomst nog eens verandert, maar voorlopig op een karretje en in de kast!
Roland
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

Marvin

centerspeaker een vaste plaats op de schouw geven, of je front speakers naar voren halen als je een dvd kijkt...

gr marvin

Stadium III

Zullen vast wel forum leden zijn die langs willen komen

Ikzelf woon in brabant dus voor mij is het wel een stukkie rijden !
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Roland65

Citaat van: marvin op juni 25, 2008, 19:52:17
centerspeaker een vaste plaats op de schouw geven, of je front speakers naar voren halen als je een dvd kijkt...

gr marvin

allebei geen optie, maar bedankt voor het meedenken marvin. Heb de centr nu op -6 db staan en dat is al iets beter.
Het wachten is op het medeforumlid met db meter :wink:
Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

gerard

Met een db meter kan je 'm wel even hard zetten als de rest maar dat geeft nog geen garantie dat het goed klinkt.

Door wat te experimenteren met de afstand moet je je center gehoormatig wel tussen of achter je frontspeakers kunen krijgen. Kijk niet te nauw naar de afstand in meters (richtlijn) maar doe dat op gehoor. Verander steeds per stapje (0,3 meter?) vanaf bijv. 1,8 meter en dan hoor je vanzelf wanneer het goed gaat klinken. Bij mij scheelde het wel 1 meter, tov de werkelijke afstand.

Bij bepaalde formaten kun je je centergeluid ook gaan verdelen over center + fronts, dan mixed het geluid wat meer en hoor je iets minder nadrukkelijk je center.

groet gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Marvin

Citaat van: Roland65 op juni 26, 2008, 20:02:29
allebei geen optie, maar bedankt voor het meedenken marvin. Heb de centr nu op -6 db staan en dat is al iets beter.
Het wachten is op het medeforumlid met db meter :wink:

db meter kost 25euro bij  www.conrad.nl
er mee leren omgaan is geen probleem en door Stadium volgens mij zeer uitgebreid weerlegt in 1 of ander topic!
kost geen maand salaris, maar je hebt er donders veel aan...

gr marvin.

Roland65

Citaat van: gerard op juni 26, 2008, 23:11:52
Met een db meter kan je 'm wel even hard zetten als de rest maar dat geeft nog geen garantie dat het goed klinkt.

Door wat te experimenteren met de afstand moet je je center gehoormatig wel tussen of achter je frontspeakers kunen krijgen. Kijk niet te nauw naar de afstand in meters (richtlijn) maar doe dat op gehoor. Verander steeds per stapje (0,3 meter?) vanaf bijv. 1,8 meter en dan hoor je vanzelf wanneer het goed gaat klinken. Bij mij scheelde het wel 1 meter, tov de werkelijke afstand.

Bij bepaalde formaten kun je je centergeluid ook gaan verdelen over center + fronts, dan mixed het geluid wat meer en hoor je iets minder nadrukkelijk je center.

groet gerard

He gerard, dank voor je reaktie!
Niet te krampachtig vast houden aan de werkelijke afstand dus. 
Maar ik heb toch nog een vraagje.
Maak je de afstand groter of juist kleiner?
Mijn logica: Als de werkelijke afstand 2.50 meter is maak ik de fictieve afstand bv. 3,50 meter om de centre "oortechnisch" tussen de fronts te plaatsen.
Ondertussen met meerdere collega's deze discussie aangezwengeld (video-editors), maar het ging alle kanten op en de meningen waren zwaar verdeelt! :?
De 1 zegt dat de versterker een grotere afstand juist gaat compenseren om het geluid toch "op tijd" bij je oren te krijgen, terwijl een ander dit juist weer tegenspreekt!
Lastig hoor zo'n houtkachel :wink:

Roland

Marantz SR7001, CD6002, DV6500, CD52MKIISE, SD52, SONY STR 420, BNS Jubilee
RA-sub Model1
Mission M35, M30, M3c2
MIT analoge Interlink
Oehlbach Blue nf113 digitale interlink
Canare 4s8
Philips SL400i Streamium
Sony dvd recorder RDR-HX520

gerard


Door de afstand kleiner te kiezen gaat de versterker je geluid vertragen.
Bij een werkelijke afstand van 2,5 meter kies je idd een kleinere afstand, bijv 1,5 meter.

In "circle surround" kan je je center geluid mixen met je fronts, in te stellen van 1 tot 6 volgens mij.
Door dit mixen kan je beter horen of je center (stemmen) uitlijnt met je fronts.
Vervolgens met je ab telkens in het menu de center-afstand met 0,3 verhogen.
Begin gewoon bij 0,3 en zo omhoog werken totdat het goed klinkt.  :-D

Succes
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

Stadium III

De echte afstanden gewoon ingeven
Dit moet je doen omdat de reciever berekend waneer het signiaal uit alle speakers tegelijk op jou sweet spot moet zijn

Als je aftanden niet correct zijn kan het zijn dat je een vertrokken beeld krijgt omdat het geluid wel eens een tikkie te laat kan zijn

Exacte afstanden en juiste db's per speaker en je bent er!
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4