Citaat van: HiFi gek op juni 03, 2008, 18:00:04
Ik heb even een paar dagen de komputer niet aan gehad , vandaar mijn late reaktie .
Ik zou zeggen de mensen die twijfelen of er niet in geloven , koop een zekering of wat , dan ben je een paar tientjes kwijt maar weet je wel het resultaat voor jezelf of je de verschillen kan waarnemen . Voor het geld hoef je het niet te laten , kabels kosten heel veel meer bijv. En plaats dan je bevinding hier op het forum. We zijn allen zeer benieuwd of andere mensen het ook horen , ik in ieder geval wel .
Groeten EDWIN B
Hoi Edwin;
Leuk topic om te volgen. Vanuit technisch oogpunt heb ik geen onderbouwde mening over dit soort tweaks.
Wel heb ik een opmerking over dit soort testen. Thuis een verandering aanbrengen is zo gedaan. Verschillen waarnemen is zeer logisch. Maar ik wil dit nader toelichten.
Ik luister een c.d. in mijn set van nummer 1 tot en met nummer 10.
Vervolgens verander ik totaal niets aan de omgeving en niets aan de set. Ik zet alleen het volume 1 heel klein tandje hoger of desgewenst lager. Ik luister wederom dezelfde c.d. vanaf nummer 1 tot en met 10.
Ik weet zeker dat ik verschillen zal horen tijdens de 2e luistersessie. Geen enkele technische verandering, slechts een toename of afname van het aantal decibelletjes.
Zelfs bij gelijkblijvend volume zal ik verschillen horen tussen de eerste luistersessie en de tweede.
Ik bedoel hier slechts het volgende te zeggen. Het menselijk gehoor is deels mechanisch en deels psychisch van aard. Het beoordelingsvermogen is in zeer sterke mate afhankelijk van je gemoedstoestand. Ik heb dit al eerder aangedragen, het maakt zelfs uit of je in de ochtenduren muziek luistert of in de avonduren. Zelfde set, zelfde c.d., zelfde omstandigheden, toch verschillen ...................
Of 30 centimeter verschuiven vanaf je luisterplek ................ Duidelijk verschillen waarneembaar.
Het gehoor is zeer gevoelig voor dit soort kleine veranderingen. Zelfs je hoofd een beetje draaien maakt verschillen.
Ik bedoel dus, ik geloof direct dat jij verschillen hoort. Ik geloof echter niet direct dat je deze kunt toeschrijven aan het verwisselen van de zekeringen.
Die paar tientjes, dat zijn in mijn handen een aantal nieuwe c.d.'s ......... 60 Euro zijn er in elk geval 3.
Die 3 nieuwe c.d.'s dragen weer bij aan je muzikale ontwikkeling. Da's mijn mening.
Ik wil je slechts meegeven, wees vooral kritisch naar jezelf en naar je eigen beoordelingsvermogen. Dus nogmaals, ik geloof je waarnemingen, maar ik zet mijn vraagtekens bij je conclusie ...............