Betrouwbare PM-80 ???

Gestart door mischa, mei 27, 2008, 23:59:49

Vorige topic - Volgende topic

mischa

Omdat ik toch nog altijd van Marantz ben blijven houden  redface ben ik ermee in zee gegaan met een Philips FA960 (heeft ook Marantz-roots). Ik moet zeggen, bevalt zeer goed, maar hij heeft niet de "looks" van een Marantz.

Is het mogelijk om van een PM-80 (waarvan ik vind dat ie een geweldig uiterlijk heeft) een betrouwbare versterker te maken?

Deze zal ook kwa uiterlijk beter passen bij mijn CD-67MKII Full Modified.

Groeten,
Mischa
Set: PM80MKII, CD-67MKII modified

TurboMarco

Hoi,

Een versterker die vanaf begin af aan goed gebruikt is zal een langer leven beschoren zijn,dat gaat dan ook op voor een PM-80,belangrijk om te weten is dat hij dan altijd op een goed geventileerde plaats heeft gestaan,zeker in het geval dat hij altijd in klasse A heeft gestaan,een pre is dat hij op zn tijd een service check heeft gehad maakt de de versterker een stuk betrouwbaarder,de stk modules worden heet en ontberen een deugelijk koellichaam ,daar valt natuurlijk wel wat op te bedenken  :yes:

Ik kan hier zo drie PM-80 versterkers neer zetten die alle drie naar behoren werken,het is net als met auto's dat je wat geluk moet hebben om een goed exemplaar te bemachtigen ,wat dan belangrijk is dat je hem dan ook goed houd,Jon heeft een PM-84 ook weer kans op een langdurige leven gegeven dus dat kan ook met een PM-80.

greetz Marco
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

mischa

Citaat van: Marco op mei 28, 2008, 09:18:25
Hoi,

Ede stk modules worden heet en ontberen een deugelijk koellichaam ,daar valt natuurlijk wel wat op te bedenken  :yes:

Ik weet het, ik heb hier 2 zeer stille fans liggen die zo in mijn PM-84 zouden passen, maar die heb ik weer van de hand gedaan (nee, het was niet degene die net met een servicerapportje hier op het forum staat).

Dan over een tijdje toch meer weer eens op zoek naar een leuke PM-80, al wordt het natuurlijk steeds lastiger om een goeie te vinden. Welke is het meest aan te bevelen? Is dat de PM-80SE ??

Groeten,
Mischa

HAL9000

Punt bij de Pm 80 is dat de print kwaliteit in verhouding met de 2e generatie Pm series (64 84 94 95 99) zeer gekelderd is. Dit is niet een bezuiniging, maar manier van bouw en componenten keuze. je vind in een Pm 80 veel meer mini componenten naar verhouding met oudere versterkers. de kwaliteit van de componenten is hetzelfde gebleven (zeer goed). Op de STK trap na (pm80 en Se zover ik weet) de MKII is discrete(ook niet alles) vraag forum lid paul).....

Mijn keuze zou uitgaan naar de pm80SE (ringkern trafo, betere printen).
marantz heeft met de Pm80 zo geredeneerd 10 year lifespan(haald deze makkelijk) dan kapot. klant koopt nieuwe... Aangezien de klank van de pm80 zeer aangenaam is wil de klant dat niet.

maar mischa zou jij echt een leuk apparaat willen hebben, kijk dan naar PM17.
of gloedje nieuw pm 15?? (1199,- eurie) ook wel een mooi ding. prijs technisch
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Paul

@Mischa, las op een ander forum dat je ook met buizen bezig bent.

Een aardige match welke ik ook nog steeds in gedachte heb is een buizen pre welke zeer goed te combineren is met een marantz ev.
Zelf heb ik een een vintage SM-7 die ik met een M&G enige tijd geleden naar Marco heb meegenomen.

Marco is vrij kritisch maar dit verslag is ook op dit forum terug te lezen.

Persoonlijk denk ik als je zo gaat combineren meer profijt uit je set kan halen dan met een PM80.
En Jon kan je hier best in adviseren welke ev goed zijn en welke je moet laten staan.

Succes met je keuze.

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thom

buize pre met marantz eindbak  notworthy notworthy notworthy spreek uit ervaring

mischa

Ach, de PM-80 is voor mij toch een van de mooiere versterkers, vooral degene zonder tape-switches. Dat was voornamelijk de reden om dit topic te starten. Je kunt dan mooi de gevestigde orde vergelijken met hetgeen jezelf in elkaar knutseld. Puur dus ter referentie. Het is dan waarschijnlijk beter om me volledig op het zelfbouwtraject te storten en alleen gebruik te maken van mijn gemodificeerde CD-67MKII.

Ik zal nooit een Marantz eindversterker nemen voor achter een buizenpre (of ik moet hem heeeeeel goedkoop kunnen vinden), puur vanwege het feit dat ik hier 2 zeer goeie zelfbouw monoblokken heb staan. Daarnaast komt er nog een keer een Bi-Amp-versterker met 4 monoblokken op basis van een single chip versterker (LM3875) en een passieve volumeregeling en ingangskeuze voor bij mijn mono's of mijn buizenpre. Zo heb je altijd wat te variƫren en kun je de configuratie aanpassen naar de muziek die je op dat moment wil luisteren. Zo krijg ik dan 2 geheel verschillende combinaties van een losse pre- en power-amp die ik onderling kan combineren. De phono-trap zal zowieso met buizen worden gebouwd.

Groeten,
Mischa

TurboMarco

Als het dan toch een PM-80 moet worden dan wel een PM-80SE,die vind je heus wel voor een normale prijs  :yes:
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, Edifier R1800 ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

mischa

Wat noem jij een normale prijs?

Groeten,
Mischa

TurboMarco

5.1.4

Philips 75PUS8303

mischa

Dat valt nog wel mee voor een SE. Maar eens goed de advertentiesites in de gaten houden dan.

Groeten,
Mischa

torsten

Ik heb vanmiddag een optisch perfecte maar defecte PM80 gekocht, thuis heb ik hem geprobeerd en er komt geen geluid uit. Ik heb de speakersystemen A/B beide geprobeerd maar ik hoor ook geen relais schakelen dus is mijn vraag wat is de meest waarschijnlijke defect waardoor de relais niet werken?

sattie

Heb je hem als defect gekocht of zou hij werkend moeten zijn ?
Het kan zo zijn dat de voeding defect is, maar kan ook een fout/defect in de eindtrap zijn waardoor de versterker de relais's niet schakelt om je speakers te beveiligen.

Maurice

Citaat van: torsten op juni 18, 2008, 20:53:32
Ik heb vanmiddag een optisch perfecte maar defecte PM80 gekocht, thuis heb ik hem geprobeerd en er komt geen geluid uit. Ik heb de speakersystemen A/B beide geprobeerd maar ik hoor ook geen relais schakelen dus is mijn vraag wat is de meest waarschijnlijke defect waardoor de relais niet werken?
Torsten, je kunt je vraag beter >>> hier op het forum <<< stellen . Dan zal HAL9000 wel reageren ;)
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

Paul

Citaat van: Maurice op juni 18, 2008, 22:36:25
Torsten, je kunt je vraag beter >>> hier op het forum <<< stellen . Dan zal HAL9000 wel reageren ;)
Denk dat sattie al het antwoord gegeven heeft, zelfde probleem als mijn PM80 en dat was voor de heren techneuten ook een mission impossible.
Sluiting in de eindtrap kan een oorzaak zijn en de voeding is vaak een probleem in de classe A schakeling.
Maar goed ff een blik werpen kan nooit geen kwaad.  :wink:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site