De set van ArjenAH

Gestart door ArjenAH, oktober 22, 2025, 15:59:34

Vorige topic - Volgende topic

ArjenAH

Ik begrijp het, de situatie deed zich voor bij mijn NAD M10 v2. Deze had geen center aansluiting maar wel de mogelijk stereo Surround luidsprekers aan te sluiten. Maar deze werden niet gezien door Dirac.
Nu hele andere situatie!
Arcam A25 Powernode (N331) Powernode (N330) Arcam ST25 NAD M10 v2 B&W704 S3 B&W606 S3 Sub SVS SB-1000 Pro NAS DS224+ Audeze LCD X  B&W PX8 FIIO K9 AKM Roon server Nucleus Thorens TD 403 DD

dmeerpa

Ik ben dan weer wel heel tevreden van DIRAC, veel meer zelfs dan van Audyssey.

Ik heb zowel DIRAC live als DIRAC Bass Control.

Bij film heeft mijn sub nog nooit zo goed geklonken.

Bij muziek is het laag inderdaad anders als ik dat vergelijk met Pure Direct.
En als je het daarmee vergelijkt dan zou je het als platter kunnen omschrijven.

Maar meten is weten, als ik via REW metingen doe, merk ik dat Pure Direct onder de 150Hz het signaal tot wel 15db versterkt (meer dan waarschijnlijk roomgain) en toegegeven bij bepaalde muziek klinkt dat goed, zeker een piano of contrabass klinkt dan lekker diep, maar bij andere zoals drums is het gewoon te veel van het goede. Hier speelt de subwoofer wel mee in Stereo Pure Direct.
Als ik nu meet na DIRAC met REW is dat een 5db (omdat ik +5db curve gebruik, gebasseerd op de StormAudio Curve, anderen verkiezen dan de Harman curves) en dat klinkt gewoon goed, niet zo diep als ik zou willen bij piano of contrabass, maar dat zal komen omdat met DIRAC de Subwoofer niet meespeelt in Stereo, ik zou eens moeten kijken hoe ik die wel kan integreren met DIRAC.

Ik ga zeker ART proberen, maar wacht op een promo bv met black friday, en gezien het een online aankoop is heb je herroepoengsrecht als het niet is wat je hoopte.

Ik lees nu heel veel positiefs over DIRAC ART, die roomgain aanpakt zeker in akoustisch aangepakte ruimtes.
De REW meetingen dat ik tegenkom tonen dat DIRAC ART
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

dmeerpa

Daarnet even nieuwe meeting gedaan ter ondersteuning van mijn vorige post.
Het is een meeting met REW gebruikmakend van de UMIK-1 meetmicrofoon van een sweep op L+R.
Ik heb 3 meetingen gedaan Stereo zonder DIRAC, Stereo met DIRAC Bass Control en Pure Direct (waar de sub niet meespeelt).

De problemen onder de 200Hz (roomgain) worden mooi gedempt. In het eindresultaat is het mijn bedoeling om op 25Hz +6db te hebben maar dat reduceer ik naar 0.6 te hebben bij 200Hz.
DIRAC ART zou dit nog moeten verbeteren, want al haal ik de curve, een deel is nog altijd roomain. ART zou dat moeten aanpakken en zou het eindresultaat meer het bedoelde geluid moeten zijn wat zou moeten resulteren in een veel strakker bass weergave, iets wat je ook kan bekomen door de ruimte akoestisch aan te pakken, wat vaak moeilijk is in een woonkamer.

Maar ik geef toe het kost wat (maar akoestische oplossingen ook).
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150