Waarom heb je een subwoofer nodig

Gestart door TurboMarco, september 25, 2025, 10:01:28

Vorige topic - Volgende topic

Early Bird

Citaat van: ArjenAH op mei 24, 2026, 13:57:49Ik heb nu de Sub 'SVS SB-1000 pro', die gaat heel laag
Deze sub gaat tot 20 hz -3db.
Ik stel voor dat je de ingebouwde, met de app bedienbare, parametrische equalizer (EQ) op 20hz +3db zet.
Heb dezelfde sub.
Hobby's: Wandelen, radiozendamateur.
Marantz Model M1, Pioneer BDP-LX58, Monitor Audio Gold 50 6g, SVS SB-1000 Pro, Nordost, AudioQuest, RFI en EMI filter, LG G5

SB_Marantz

Ik hoef geen sub en ook niet nodig. 30 hz is al zeer diep en in het muziekspectrum zit die frequentie al niet echt meer. Verder heb ik maar 1 sub gehoord die echt een mooi laag neerzet. Het was een topmodel van Cabasse van 200 kg met een 56 cm driver. Zo mooi vol en diep. Precies mijn smaak. Afijn. Mijn opinie. 

De persoon met de grote cabasse sub had in zijn vloerstaanders de woofers afgekoppeld voor de volledigheid.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ArjenAH

Citaat van: Early Bird op mei 24, 2026, 21:19:35Deze sub gaat tot 20 hz -3db.
Ik stel voor dat je de ingebouwde, met de app bedienbare, parametrische equalizer (EQ) op 20hz +3db zet.
Heb dezelfde sub.
Heb dezelfde sub.
Heb dezelfde sub.
Ik gebruik de EQ niet, niet nodig.
Stereo: Arcam SA35, B&W 702 S3, Thorens TD, Arcam CD5, Sub SVS SB-1000 pro.

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3, PULSE SUB+

Desktop: Powernode N330, Klipsch Ref. cd Box DS3, K15.

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 03:19:40Ik gebruik de EQ niet, niet nodig.

Het zou mogelijks kunnen helpen met uw scherpe dip op 40HZ

Maar ik zei het al eerder, probeer eens met REW te spelen, dan zie je wat er echt aan de hand is.
Mijn nieuwe SVS PC-2000 Pro heeft ook zo'n EQ, en ik heb met behulp van REW de EQ op de SVS gebruikt om op 3 punten bij te sturen om als start reeds een zo vlak mogelijke curve te hebben, wat het gemakkelijker maakt voor DIRAC..
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op mei 24, 2026, 22:48:49Ik hoef geen sub en ook niet nodig. 30 hz is al zeer diep en in het muziekspectrum zit die frequentie al niet echt meer. Verder heb ik maar 1 sub gehoord die echt een mooi laag neerzet. Het was een topmodel van Cabasse van 200 kg met een 56 cm driver. Zo mooi vol en diep. Precies mijn smaak. Afijn. Mijn opinie. 

De persoon met de grote cabasse sub had in zijn vloerstaanders de woofers afgekoppeld voor de volledigheid.

Ben ik het niet mee eens.
Heb je het wetenschappelijke artikel "Kick-Drum Signal Acquisition, Isolation, and Reinforcement Optimization in Live Sound" (geschreven door Adam J. Hill, Malcolm O. J. Hawksford, Adam P. Rosenthal en Gary Gand)" ooit gelezen?

Het totale bruikbare frequentiegebied van een kick-drum strekt zich uit van ongeveer 20 Hz tot 5.000 Hz (5 kHz).

Als je puur kijkt naar de versterking en isolatie op het podium (waar de paper zich op richt in combinatie met subwoofers en scheidingswanden), ligt het kritieke frequentiegebied tussen 30 Hz en 150 Hz voor de fysieke energie, aangevuld met de harmonische boventonen en attack die doorlopen tot zo'n 5 kHz om de drum hoorbaar en herkenbaar te maken.

Om thuis die specifieke, fysieke kick-drum ervaring uit de AES-paper te reproduceren, moet je subwoofer minstens lineair tot 30 Hz kunnen weergeven, maar idealiter tot 20 Hz (of lager) duiken.

Waarom dat zo nauwkeurig luistert, heeft te maken met hoe we die frequenties ervaren:

• Waarom 30 Hz de absolute ondergrens is voor de 'fysieke impact'
    Zoals de paper beschrijft, bevindt de fundamentele modus (mode 0 van het slagvel) van een flinke kick-drum zich tussen de 40 Hz en 60 Hz.
  • Waarom 20 Hz de ervaring compleet maakt (Infrageluid)
    Hoewel de hoorbare klap rond de 50 Hz zit, verplaatst een kick-drum op het podium bij de impact ook een enorme hoeveelheid lucht die onder onze gehoorgrens ligt. Dit noemen we infrageluid.
    • Wanneer de klopper het vel raakt, ontstaat er een plotselinge luchtdrukverplaatsing. Dit levert een extreem laagfrequente transiënt op die richting de 20 Hz gaat.
    • Dit hoor je niet zozeer als een toon, maar je voelt het aan de trilling van de vloer, de bank of de lucht in de kamer. Een subwoofer die doorloopt tot 20 Hz (vaak een grotere, kwalitatieve 12-inch of 15-inch subwoofer) zorgt voor die 'sub-bass extensie' die de kick-drum zijn live-achtige grootsheid geeft.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro

SB_Marantz

Het er niet mee eens zijn kan.
Het is slechts een opinie.

Waar ik heel blij mee ben is dat ik het technisch luisteren achter me gelaten heb en gewoon van mijn muziek geniet.

Het lijkt wel of iedereen maar aan het instellen en meten is.
Een niet lineaire speaker kan veel mooier klinken om maar wat te noemen.
"Ow, Het meet niet goed dus moet ik het corrigeren.  Zeer vermoeiend....

En wanneer het laag op 40 Hz afgekapt wordt zul je eens moeten kijken waar dat aan ligt nietwaar?
Ligt het aan al die digitale correctie mogelijkheden of aan de speaker zelf?

Even bij de kern blijven.

Komt nog bij dat wat ik al tijden geleden aangaf dat de kast waarin het woofertje zit heel vaal veel te klein is.

Je kunt geen 25 of 30 cm woofer in een klein kastje frotten en dan verwachten dat er een mooi laag uit komt.
En NOGMAALS, dat laag moet de eigenaar bevallen en niet een ander.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Ik ben ook in het stadium van "muziek luisteren".
Ik hou me niet meer bezig met frutselen aan instellingen of bijkopen van nieuwe audio sw/hw speeltjes.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Denon DCD-1015, Tidal
Jamo Concert11, Denon PMA-2000R
LG 83C54 evo, Panasonic DP-UB820EFK, Netflix
Wireworld, Audioquest, Inakustik, ISY

SB_Marantz

Geniet ervan.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

CiteerJe kunt geen 25 of 30 cm woofer in een klein kastje frotten en dan verwachten dat er een mooi laag uit komt
Dat dacht ik vroeger ook tot het moment dat ik heel veel van die systemen ben gaan beluisteren tot het bouwen aan toe. Nu weet ik inmiddels beter.
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Primare A20, Def Tech D9, Onkyo BD SP809, Teac V680 en veel subs

Jokke

Mijn subwoofer heeft twee grote woofers in een zo'n klein kastje, maar ik ben er zeer tevreden over.  clown1  clown1  clown1
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Denon DCD-1015, Tidal
Jamo Concert11, Denon PMA-2000R
LG 83C54 evo, Panasonic DP-UB820EFK, Netflix
Wireworld, Audioquest, Inakustik, ISY

TurboMarco

CiteerEr bestaan staande luidsprekers met bijvoorbeeld 2x12 inch per luidspreker voor het laag.
Dan heb je écht geen sub nodig.
Ook die hebben baat bij een sub :-) Mijn Vector's hebben 40cm drivers op het laag en zelfs een 10 inch actief/passief draagt een steen bij.
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, BK XXLS400 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Primare A20, Def Tech D9, Onkyo BD SP809, Teac V680 en veel subs

dmeerpa

Citaat van: SB_Marantz op Gisteren om 10:52:32Het er niet mee eens zijn kan.
Het is slechts een opinie.

Waar ik heel blij mee ben is dat ik het technisch luisteren achter me gelaten heb en gewoon van mijn muziek geniet.

Het lijkt wel of iedereen maar aan het instellen en meten is.
Een niet lineaire speaker kan veel mooier klinken om maar wat te noemen.
"Ow, Het meet niet goed dus moet ik het corrigeren.  Zeer vermoeiend....

En wanneer het laag op 40 Hz afgekapt wordt zul je eens moeten kijken waar dat aan ligt nietwaar?
Ligt het aan al die digitale correctie mogelijkheden of aan de speaker zelf?

Even bij de kern blijven.

Komt nog bij dat wat ik al tijden geleden aangaf dat de kast waarin het woofertje zit heel vaal veel te klein is.

Je kunt geen 25 of 30 cm woofer in een klein kastje frotten en dan verwachten dat er een mooi laag uit komt.
En NOGMAALS, dat laag moet de eigenaar bevallen en niet een ander.

Iedereen moet inderdaad voor zichzelf uitmaken wat hij mooi vindt.
Maar zoals je zegt even bij de kern blijven, dit topic gaat in eerste instantie over waarom een subwoofer nodig is.
En ik ga er toch vanuit dat we het hier hebben over HiFi (hoge getrouwheid), dus willen we (correctie sommigen) ook die luchtdrukverplaatsing om een meer waarheidssgetrouwe weergave, als jij dat technisch luisteren, mij goed.

Mijn reactie was vooral gericht op je quote "in het muziekspectrum zit die frequentie al niet echt meer", en dan is de vraag is die correct (los van of iemand infrageluid nu mooi vindt of niet).

En het antwoord daarop is ja en nee—het hangt er een beetje vanaf of je het bekijkt vanuit de natuurkundige muziektheorie of de praktische luisterervaring.

Het menselijk gehoor wordt traditioneel gedefinieerd als het gebied tussen 20 Hz en 20.000 Hz (20 kHz).

Waarom ik vind dat het niet juist is :
In de klassieke muziek en orgelmuziek wordt de grens van 20 Hz al eeuwenlang opgezocht.
Een groot kerkorgel met een 32-voet pijp produceert een lage C (C0). De grondtoon hiervan is exact 16,35 Hz. Hoewel die 16,35 Hz officieel infrageluid is, maakt het onmiskenbaar deel uit van het muziekstuk.

Als een instrument een toon van 20 Hz voortbrengt, hoor je zelden alleen die pure sinusgolf. Je hoort vooral de boventonen (40 Hz, 60 Hz, 80 Hz, enzovoort). Je hersenen zijn zo slim dat ze de ontbrekende grondtoon van 20 Hz er in je hoofd zelf bij 'invullen'.

In moderne genres zoals elektronische muziek (dubstep, drum 'n' bass), techno, hiphop en in filmmuziek (denk aan de diepe rumbles in bioscoopsoundtracks) is infrageluid essentieel. Je hoort de 20 Hz misschien niet helder met je oren, maar je voelt het wel: het trilt in je borstkas, de vloer beweegt en het creëert een gevoel van druk, spanning of monumentaliteit.

Waarom jij wel gelijk kan hebben, grote sub-laag frequenties vreten enorm veel energie in een audiomix. Daarom gebruiken veel producers en mastering-engineers een high-pass filter (een 'low cut') rond de 20 Hz tot 30 Hz om de mix schoon te houden en te voorkomen dat luidsprekers overbelast raken door onhoorbare energie.

Mijn problemen kwamen niet door digitale correcties of door de speaker zelf. Mijn problemen zijn puur akoestiek, en dat lijkt me ook de reden van de dip in Arjen zijn meetresultaat van zijn sub. Vaak zal je zien dat dergelijke dip rond die frequentie bij al je speakers voorkomt, bij mij ligt die tss 50 en 60HZ voor 7 van mijn 13 speakers.

Ik heb mijn 2de subwoofer ontvangen eind februarie, op 9 februari heb ik mijn resultaten gepost en heb sindsdien geen meetingen meer gedaan, ik heb enkel voor stereo een iets andere housecurve opgeladen.

Dus ik geniet wel degelijk, quasi dagelijks, van muziek en surround-sound bij serie en films zonder dat ik continu nog zit te meten en te regelen.

Mijn invalshoed is toch iets anders het meet niet goed ik moet corrigeren, maar eerder het klinkt niet goed, dus ik ga meten wat er aan de hand is.
Vandaag klinkt het goed of beter super, en dat wordt gewoon ondersteund door de meetingen.
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 09:50:09Het zou mogelijks kunnen helpen met uw scherpe dip op 40HZ

Maar ik zei het al eerder, probeer eens met REW te spelen, dan zie je wat er echt aan de hand is.
Mijn nieuwe SVS PC-2000 Pro heeft ook zo'n EQ, en ik heb met behulp van REW de EQ op de SVS gebruikt om op 3 punten bij te sturen om als start reeds een zo vlak mogelijke curve te hebben, wat het gemakkelijker maakt voor DIRAC..
Je brengt mij op een idee, het is inderdaad eenvoudig uit te voeren.
Op moment Klinkt het zo goed met de Arcam35, om hier aan te sleutelen lijkt niet nodig.
Maar ik onthoud.
Stereo: Arcam SA35, B&W 702 S3, Thorens TD, Arcam CD5, Sub SVS SB-1000 pro.

HT: LG 65" G5 OLED, Panasonic DP-UB9000, Powernode (N331), PULSE FLEX 2I x2, B&W HTM6 S3, B&W 606 S3, PULSE SUB+

Desktop: Powernode N330, Klipsch Ref. cd Box DS3, K15.