Citaat van: SB_Marantz op Gisteren om 10:52:32Het er niet mee eens zijn kan.
Het is slechts een opinie.
Waar ik heel blij mee ben is dat ik het technisch luisteren achter me gelaten heb en gewoon van mijn muziek geniet.
Het lijkt wel of iedereen maar aan het instellen en meten is.
Een niet lineaire speaker kan veel mooier klinken om maar wat te noemen.
"Ow, Het meet niet goed dus moet ik het corrigeren. Zeer vermoeiend....
En wanneer het laag op 40 Hz afgekapt wordt zul je eens moeten kijken waar dat aan ligt nietwaar?
Ligt het aan al die digitale correctie mogelijkheden of aan de speaker zelf?
Even bij de kern blijven.
Komt nog bij dat wat ik al tijden geleden aangaf dat de kast waarin het woofertje zit heel vaal veel te klein is.
Je kunt geen 25 of 30 cm woofer in een klein kastje frotten en dan verwachten dat er een mooi laag uit komt.
En NOGMAALS, dat laag moet de eigenaar bevallen en niet een ander.
Iedereen moet inderdaad voor zichzelf uitmaken wat hij mooi vindt.
Maar zoals je zegt even bij de kern blijven, dit topic gaat in eerste instantie over waarom een subwoofer nodig is.
En ik ga er toch vanuit dat we het hier hebben over HiFi (hoge getrouwheid), dus willen we (correctie sommigen) ook die luchtdrukverplaatsing om een meer waarheidssgetrouwe weergave, als jij dat technisch luisteren, mij goed.
Mijn reactie was vooral gericht op je quote "in het muziekspectrum zit die frequentie al niet echt meer", en dan is de vraag is die correct (los van of iemand infrageluid nu mooi vindt of niet).
En het antwoord daarop is ja en nee—het hangt er een beetje vanaf of je het bekijkt vanuit de natuurkundige muziektheorie of de praktische luisterervaring.
Het menselijk gehoor wordt traditioneel gedefinieerd als het gebied tussen 20 Hz en 20.000 Hz (20 kHz).
Waarom ik vind dat het niet juist is :
In de klassieke muziek en orgelmuziek wordt de grens van 20 Hz al eeuwenlang opgezocht.
Een groot kerkorgel met een 32-voet pijp produceert een lage C (C0). De grondtoon hiervan is exact 16,35 Hz. Hoewel die 16,35 Hz officieel infrageluid is, maakt het onmiskenbaar deel uit van het muziekstuk.
Als een instrument een toon van 20 Hz voortbrengt, hoor je zelden alleen die pure sinusgolf. Je hoort vooral de boventonen (40 Hz, 60 Hz, 80 Hz, enzovoort). Je hersenen zijn zo slim dat ze de ontbrekende grondtoon van 20 Hz er in je hoofd zelf bij 'invullen'.
In moderne genres zoals elektronische muziek (dubstep, drum 'n' bass), techno, hiphop en in filmmuziek (denk aan de diepe rumbles in bioscoopsoundtracks) is infrageluid essentieel. Je hoort de 20 Hz misschien niet helder met je oren, maar je voelt het wel: het trilt in je borstkas, de vloer beweegt en het creëert een gevoel van druk, spanning of monumentaliteit.
Waarom jij wel gelijk kan hebben, grote sub-laag frequenties vreten enorm veel energie in een audiomix. Daarom gebruiken veel producers en mastering-engineers een high-pass filter (een 'low cut') rond de 20 Hz tot 30 Hz om de mix schoon te houden en te voorkomen dat luidsprekers overbelast raken door onhoorbare energie.
Mijn problemen kwamen niet door digitale correcties of door de speaker zelf. Mijn problemen zijn puur akoestiek, en dat lijkt me ook de reden van de dip in Arjen zijn meetresultaat van zijn sub. Vaak zal je zien dat dergelijke dip rond die frequentie bij al je speakers voorkomt, bij mij ligt die tss 50 en 60HZ voor 7 van mijn 13 speakers.
Ik heb mijn 2de subwoofer ontvangen eind februarie, op 9 februari heb ik
mijn resultaten gepost en heb sindsdien geen meetingen meer gedaan, ik heb enkel voor stereo een iets andere housecurve opgeladen.
Dus ik geniet wel degelijk, quasi dagelijks, van muziek en surround-sound bij serie en films zonder dat ik continu nog zit te meten en te regelen.
Mijn invalshoed is toch iets anders het meet niet goed ik moet corrigeren, maar eerder het klinkt niet goed, dus ik ga meten wat er aan de hand is.
Vandaag klinkt het goed of beter super, en dat wordt gewoon ondersteund door de meetingen.