Class D versus Class A/B, opinions?

Gestart door Jokke, augustus 20, 2025, 18:26:39

Vorige topic - Volgende topic

Jokke

Ik bezit een Marantz Model 30 en ben er zeer tevreden over.  Deze versterker is klasse D, met Hypex NC500 modules.
Marantz past klasse D toe in alle higher end versterkers.

Wat zijn de meningen hier op het forum over klasse D in vergelijking met klasse A/B?

Op het "Audio Science Review" forum wordt klasse D sterk gepromoot. Vele voorstanders daar te vinden.
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/the-new-class-d-vs-a-b-amps.59964/
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal

NB

Ik heb er geen mening over. Als de eigenaar er maar blij mee is.
Ben zelf erg tevreden over mijn klasse A/B PM6007 met AKM dacje.
Ga pas verder kijken als deze stuk gaat.
(Wat ik niet hoop, uiteraard)
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

TurboMarco

Niks mis met klasse D en de Hypex modules zijn erg goed met nauwelijks uitval.
Hypex heb ik al meer dan 25 jaar in gebruik waarvan de helft class D en nog nooit problemen mee gehad.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

mountainbiker

Ik ben terug gegaan van class d naar analoog omdat ik een andere versterker kreeg. Deze laatste klinkt beduidend beter Heb helaas zelf niet genoeg technische kennis maar kom af en toe kritische kanttekeningen tegen inzake D versterkers.

versterker NAD D3020
Kef Q300
Denon pma1500AE

TurboMarco

De WiiM versterker valt in de categorie goedkope class D versterkers en doet het gezien de uitgevoerde tests niet zo best, maar een door de welbekende Amir van ASR word een nog goedkopere Behringer A800 uitvoerig getest en resulteert in het volgende
CiteerI can recommend the A800 as an everyday amplifier.

link naar ASR

Ik vermoed zo dat onder elke categorie wel een pareltje of beduidend minder exemplaar te vinden is, zolang je maar goed zoekt.

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Sumiko S9

5.3.4

LG77C4

Frits Denon

Ik ben bezig geweest om in de TV set een all in one streamer / versterker te plaatsen i.p.v. mijn Denon versterker en losse tuner.

Daarvoor bij Musicom geweest, hier in Groningen. Lekkere koffie en een goed gesprek. Conclusie was om de Denon te houden. A/B klinkt anders dan D, ik zeg NIET slechter. Als je niet anders gewend bent is het gewoon goed, maar bij een a/b vergelijking is er toch verschil wat ik niet wilde missen.

De Denon's zijn dus gebleven.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem,Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase amp: E-270, CD DP 410, Tuner T 109, Speakers: Elac FS 249.3, IMF Super Compact II, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4

Jokke

In principe zou er geen hoorbaar verschil mogen zijn tussen een goede D klasse en een goede A/B klasse.  Beide versterken gewoon een signaal.

Wel is een D klasse efficienter, en daardoor lichter, goedkoper, koeler en zuiniger voor hetzelfde vermogen.

Als er hoorbare verschillen zijn, dan is er iets mis met het ontwerp van één van de versterkers.
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8

Frits Denon

Citaat van: Jokke op augustus 21, 2025, 09:24:41In principe zou er geen hoorbaar verschil mogen zijn tussen een goede D klasse en een goede A/B klasse.  Beide versterken gewoon een signaal.

Wel is een D klasse efficienter, en daardoor lichter, goedkoper, koeler en zuiniger voor hetzelfde vermogen.

Als er hoorbare verschillen zijn, dan is er iets mis met het ontwerp van één van de versterkers.

Het ontwerp is anders, het systeem is anders. En het klonk ook anders. Mijn waarneming en die van hem en ook van een andere dealer hier in het Noorden. Daar ben ik ook geweest met dezelfde vraag.

Als je D hebt mis je niks, als je A/B hoort klinkt het anders, net als met buizen en dan vindt je dat fijn of niet. Ik hoor liever A/B.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem,Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase amp: E-270, CD DP 410, Tuner T 109, Speakers: Elac FS 249.3, IMF Super Compact II, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

CiteerAls je D hebt mis je niks, als je A/B hoort klinkt het anders, net als met buizen en dan vindt je dat fijn of niet. Ik hoor liever A/B
Ik zou eerlijk gezegd niet weten ik wat mis of niet met welke classificatie dan ook, wat ik wel weet is dat geen enkele set ook maar in de buurt komt van een live optreden.
Blijft over een set waarbij je een goed gevoel hebt.

5.3.4

LG77C4

SB_Marantz

Citaat van: Frits Denon op augustus 21, 2025, 09:39:14Het ontwerp is anders, het systeem is anders. En het klonk ook anders. Mijn waarneming en die van hem en ook van een andere dealer hier in het Noorden. Daar ben ik ook geweest met dezelfde vraag.

Als je D hebt mis je niks, als je A/B hoort klinkt het anders, net als met buizen en dan vindt je dat fijn of niet. Ik hoor liever A/B.

Jazeker klinken versterkers verschillend.
Wanneer je gehoor nog toereikend is tenminste.
In 9 van de 10 gevallen zijn het microdetails.
Alhoewel ik behoorlijk schrok toen ik een oude Harman / Kardon citation 12 deluxe klaar had.
Bass heavy, midden gebied mist wat luchtigheid en het hoog is ietwat terughoudend .
Wat een verschil met de Marantz model 170dc!
De HK is zeer simpel opgebouwd en ze zeggen vaak less is more maar niet in dit geval.
Maar ''again'' dit is of was MIJN perceptie.
Een tijdje terug wederom kennis gemaakt met een klasse D eindversterker van een vriend van me.
Niet mijn kop koffie.
Ik meette voor het aansluiten alleen de dc offset omdat ik daar vroeger flink de boot mee ingegaan ben.
Ik mis duidelijk de ''glans'' welke pre 1980 Marantzen wel geven.

En ter afsluiting wil ik even heel duidelijk maken dat de nieuwprijs van een versterker werkelijk geen moer uitmaakt.
En wederom: Luidsprekers, akoestiek en de kwaliteit van de opname bekleden een veel grotere rol.

Heeft iemand een andere mening hierover is dat helemaal prima.

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

SB_Marantz

Citaat van: mountainbiker op augustus 21, 2025, 07:10:16Ik ben terug gegaan van class d naar analoog omdat ik een andere versterker kreeg. Deze laatste klinkt beduidend beter Heb helaas zelf niet genoeg technische kennis maar kom af en toe kritische kanttekeningen tegen inzake D versterkers.

Men hoeft ook niet de technische kennis te bezitten.
Ik kan hier hele technische verhalen neerkwakken over het hoe en waarom maar zoals je wel gemerkt hebt doe ik dat niet. (meer)
Heb je nog een goed gehoor hoor je het.
Daarbij komt de smaakkwestie ook nog om de hoek kijken net zoals bij luidsprekers.

Ik krijg erg veel vragen over welke luidsprekers men moet kopen..........en dat is een onmogelijke taak! 
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Jokke

Frits Denon

Citaat van: Jokke op augustus 21, 2025, 11:26:48Hier nog wat leesvoer : https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/class-a-ab-vs-d-is-it-audible-in-2021.19180/

Het gesprek is in 2023 gestopt, zie ik. Verder kan ik er niet zoveel mee, Jokke. Heel internet staat vol met dit soort forum topics en video's. Ik ga liever op mijn eigen oren af.

Jokke

Citaat van: Frits Denon op augustus 21, 2025, 11:39:55Ik ga liever op mijn eigen oren af.
Ja, dat doen we allemaal.
De saporibus et coloribus nulla disputatio est.