Cinema 60 platenspeler draadloos aansluiten

Gestart door WOOKSON, maart 14, 2025, 10:05:02

Vorige topic - Volgende topic

WOOKSON

Goedemorgen

Ik zou graag mijn platenspeler draadloos willen aansluiten op mijn versterker.

Welke mogelijkheden heb ik hier? Wifi ? Bluetooth? HEOS ?  Wat is het makkelijkst? Is er kwaliteitsverschil tussen ?

Mijn setup: Project Debut EVO 2 platenspeler (heeft geen ingebouwde voorversterker) + Marantz Cinema 60 DAB (heeft PHONO in, en HEOS).

Alvast bedankt voor jullie advies !

Jokke

Je kan dit enkel met een platenspeler die bluetooth ondersteunt.

Of met een Phono versterker met ingebouwde bluetooth transmitter : https://projectaudio.nl/products/phono-box-e-bt?srsltid=AfmBOopQF4TPyiOGMOcJBnsOa6F2Gtd8RwtRMjND4Yo_iT08enEKDaWf&variant=43347354681577
B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8
Focal Clear, AKG 702, Marantz HD-DAC1, Denon HEOS Link HS2, Tidal

WOOKSON

Bestaat er geen aparte bluetooth, wifi, of HEOS zender die ik kan gebruiken?
Dan zou ik ook een aparte phono voorversterker nodig hebben natuurlijk.

Jokke

B&W 803S, Marantz model 30, Marantz SACD30n, Dual 618Q, Synology DS213+, LG 65B8

Frits Denon

Een draaitafel van 700,- heeft niet gewoon een bedrade (cinch) aansluiting?
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

WOOKSON

Citaat van: Frits Denon op maart 14, 2025, 13:04:50Een draaitafel van 700,- heeft niet gewoon een bedrade (cinch) aansluiting?

Jawel hoor,  maar ik heb weinig plaats in de buurt van mijn versterker, vandaar mijn vraag.

Jokke

Citaat van: WOOKSON op maart 14, 2025, 11:09:55Bestaat er geen aparte bluetooth, wifi, of HEOS zender die ik kan gebruiken?
Dan zou ik ook een aparte phono voorversterker nodig hebben natuurlijk.

In dat geval heb je reeds twee bijkomende kastjes nodig.
Lijkt me wat rommelig worden, niet?

Frits Denon

Citaat van: WOOKSON op maart 14, 2025, 16:38:53Jawel hoor,  maar ik heb weinig plaats in de buurt van mijn versterker, vandaar mijn vraag.

Dan zou ik eerder voor een verleng kabel gaan dan voor een draadloze oplossing. Heb je alleen maar kans op storingen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Jokke

Citaat van: Frits Denon op maart 14, 2025, 17:54:26Dan zou ik eerder voor een verleng kabel gaan dan voor een draadloze oplossing. Heb je alleen maar kans op storingen.
Phono kabels zijn in regel niet langer dan 1,2m

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio MISSION Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

Jokke

Ze bestaan wel, maar een probleem kan de hogere kabel capacitance zijn bij langere lengtes.

JohnWx

Citaat van: Jokke op maart 15, 2025, 07:15:21Ze bestaan wel, maar een probleem kan de hogere kabel capacitance zijn bij langere lengtes.

Dit is een prima merk en doet het ook goed maar in de high end merken zijn ze er ook 3 meter

Zelf audio zaak gehad etc. inkoop verkoop een fatsoenlijke kabel hoor je niet van 0.3 m tot 5 meter

Hoor je dat wel ben je onderhevig aan de high end indoctrinatie
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Jokke

Dit is wat ChatGPT hierover zegt :

Voor een MM (Moving Magnet) element in een platenspeler is de maximale kabellengte extra kritisch vanwege de lage signaalsterkte en de invloed van capaciteit op de geluidskwaliteit.
Aanbevolen kabellengte voor een MM-element:

Maximaal 1,5 meter (bij voorkeur < 1 meter) om signaalverlies en klankverandering te minimaliseren.
    Capaciteit moet laag zijn: De totale capaciteit (inclusief interne bedrading en phono-ingang) moet idealiter tussen 100-200 pF blijven.
    Te lange kabels verhogen de capaciteit en kunnen de hoge frequenties dempen, wat resulteert in een doffere klank.

Hoe kun je een langere afstand overbruggen?

Als je de platenspeler verder van de versterker wilt plaatsen:

Gebruik een korte phono-kabel (max. 1m) naar een phono-voorversterker dicht bij de platenspeler.
    Daarna kun je een lange gebalanceerde kabel (XLR of goede RCA) van de voorversterker naar de versterker gebruiken.

Wil je een langere kabel gebruiken, kies er dan een met lage capaciteit (<100 pF/m) om klankverandering te minimaliseren.

JohnWx

Citaat van: Jokke op maart 15, 2025, 10:45:53Dit is wat ChatGPT hierover zegt :

Voor een MM (Moving Magnet) element in een platenspeler is de maximale kabellengte extra kritisch vanwege de lage signaalsterkte en de invloed van capaciteit op de geluidskwaliteit.
Aanbevolen kabellengte voor een MM-element:

Maximaal 1,5 meter (bij voorkeur < 1 meter) om signaalverlies en klankverandering te minimaliseren.
    Capaciteit moet laag zijn: De totale capaciteit (inclusief interne bedrading en phono-ingang) moet idealiter tussen 100-200 pF blijven.
    Te lange kabels verhogen de capaciteit en kunnen de hoge frequenties dempen, wat resulteert in een doffere klank.

Hoe kun je een langere afstand overbruggen?

Als je de platenspeler verder van de versterker wilt plaatsen:

Gebruik een korte phono-kabel (max. 1m) naar een phono-voorversterker dicht bij de platenspeler.
    Daarna kun je een lange gebalanceerde kabel (XLR of goede RCA) van de voorversterker naar de versterker gebruiken.

Wil je een langere kabel gebruiken, kies er dan een met lage capaciteit (<100 pF/m) om klankverandering te minimaliseren.

Ja dan is het waar jaren ervaring word zo te niet gedaan  HLP

Omdat chatGPT het zegt  :schater:

JohnWx

Zelfde GPT :

De lengte van een draaitafel kabel kan variëren, maar er zijn enkele factoren waarmee je rekening moet houden:

Kwaliteit van het signaal: Hoe langer de kabel, hoe groter de kans dat er signaalverlies optreedt, vooral bij analoge signalen. Dit kan leiden tot een vermindering van de geluidskwaliteit. Daarom wordt meestal aangeraden om de kabel zo kort mogelijk te houden, idealiter niet langer dan 3 tot 5 meter.

Soort kabel: Bij een draaitafel wordt meestal een speciale kabel gebruikt, zoals een RCA-kabel (voor analoge signalen) of een gebalanceerde kabel (voor digitale signalen). Sommige draaitafels hebben ook een ingebouwde voorversterker, wat de noodzaak voor langere kabels kan verminderen.

Toepassing: Als je bijvoorbeeld een draaitafel op een grote afstand van de versterker wilt plaatsen, kun je een langere kabel gebruiken. Maar in dat geval is het belangrijk om kabels van hoge kwaliteit te kiezen, zoals afgeschermde kabels, om interferentie te minimaliseren.

Kortom, voor een draaitafel zou je meestal een kabel van 3 tot 5 meter moeten gebruiken voor optimale prestaties, maar het is mogelijk om een langere kabel te gebruiken, mits deze van goede kwaliteit is en het signaalverlies minima

Dus neem je de juiste kabel met de juiste verhoudingen met pF per meter