Ik heb eind vorig jaar ook even verdiept in stroomkabels en 'dure' netwerk kables.
Het idee erachter zou zijn dat er minder storing zou zijn. Storing die anders jitter kan veroorzaken en vervuiling van de klok.
Nu ben ik iemand die alles graag begrijpt, een technische opleiding genoot en mijn gezond verstand.
Laat ik starten met mijn visie voor stroomkabels/bronnen.
Onze speeltjes werken uiteindelijk allemaal met laagspanning, alles gaat door een transfo, en ik vermoed dat alles ook gelijkspanning is, dus er is ook nog eens een gelijkrichter.
Ik mag verwachten dat een goed toestel en indien een onstabiele spanning een invloed heeft ze een spanningsregelaar gebruiken die maar een paar euro kost.
bv een LDO-regelaar (LT3045) heeft minder ruis dan een Li-on batterij van 3.7V. Voor hogere spanning kan men een PMIC gebruiken of een schakelregelaar.
Doordat we een gelijkrichter gebruiken zou fluctuaties in de frequentie ook geen invloed mogen hebben.
En dan onze netwerkkabels, de hardwarelaag van ethernet is zeer goed ontworpen. Elke NIC-kaart bevat een 'magnetische' transformator die ongelooflijk goede isolatie en 'common mode rejection' biedt. De gerenomeerde sites die blijven beweren dat dure netwerk kabels iets toevoegen baseren zich enkel op het meten van de kabel, maar houden geen rekening met de hardwarelaag van ethernet (netwerkkaart/interface).
Ik meen dat deze filter "LAN Transformers" worden genaamd en kunnen gewoon ingebouwd worden in de connector en kosten 2x niks (
https://benl.rs-online.com/web/p/lan-ethernet-transformers/1349345).
Als iemand beweerd dat ze toch verschil horen, moet ik bijna gaan denken dat hun hyperdure audiospullen gebouwd zijn uit brol-onderdelen of dat de ontwerpers er maar wainig van kennen.
En natuurlijk heeft alles zijn beperkingen en grenzen, maar die zou je in een normale omstandigheid niet mogen overschreiden.
Schielded netwerk kabel is er niet om in industriele omgevingen storende externe factoren voldoende te kunnen afschermen om je nietwerk niet te beïnvloeden.
[UPDATE] dat mijn gedachtengang juist is, merk ik aan dit artikel
https://ifi-audio.com/products/lan-isilencer/. Die in feite zo'n "LAN Transformers" is....maar ik zou mogen verwahcten (en zeker bij heel dure toestellen) dat dit gewoon is ingebouwd.