Effect stekkerdoos op de installatie

Gestart door Frits Denon, februari 11, 2025, 14:23:32

Vorige topic - Volgende topic

Frits Denon

Ik heb 7 stekkers in gebruik voor mijn installatie. Een stekkerblok gekoppeld met de andere om alles aangesloten te krijgen. Stekkerblokken zijn van bouwmarkt kwaliteit.

Nu heb ik laatst om te proberen een stekkerblok Gigawatt PF-1 (EVO) met Furutech connectors gekregen. Ziet er allemaal heel zwaargebouwd en duur uit.

En nu merk ik dat het geluid wel wat verbeterd is. Is dit "wishfull thinking"? Of geeft de kwaliteit van de bouw echt een verbetering?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

TurboMarco

Wanneer je een uitgave doet wat al niet gering is dan wil je natuurlijk ook graag geloven/inbeelden dat je er wat extra's voor terug krijgt, en ja een schuko stekker met Nexans Titanex h07rn Neopreen kabel aan een Keraf verdeeldoos is ook gebouwd om aan alle veiligheidseisen te voldoen.

De Gigawatt kost zo'n 700,- terwijl de andere optie 50,- kost dus met een prijsverschil van 650,- MOET het wel BETER klinken :-)

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

JohnWx

Citaat van: Frits Denon op februari 11, 2025, 14:23:32Ik heb 7 stekkers in gebruik voor mijn installatie. Een stekkerblok gekoppeld met de andere om alles aangesloten te krijgen. Stekkerblokken zijn van bouwmarkt kwaliteit.

Nu heb ik laatst om te proberen een stekkerblok Gigawatt PF-1 (EVO) met Furutech connectors gekregen. Ziet er allemaal heel zwaargebouwd en duur uit.

En nu merk ik dat het geluid wel wat verbeterd is. Is dit "wishfull thinking"? Of geeft de kwaliteit van de bouw echt een verbetering?

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Wat kan het toevoegen of weglaten als de stroom daarna in de versterker gaat of whatever ?
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

JohnWx

Als je voor "wenig" een mooi blok kan kopen doe ik het ook
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FXAudio

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Frits Denon

Ik volg je TurboMarco. Maar kan het verschil dan zitten in de gebruikte materialen?

Dus als ik een goed dikke kabel koop met een stevige stekker waarmee 2 goed gebouwde blokken met elkaar verbonden kunnen worden voor 1 stopcontact, ik hetzelfde zal merken qua verbetering? Jouw genoemde materialen kan ik nog even niet thuis brengen, maar ik ben wel zo handig dat ik het zelf kan maken van goed snoer, stekkers en blokken.

Ik ben toch best wel verbaast over het waargenomen verschil.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

dmeerpa

Ik heb eind vorig jaar ook even verdiept in stroomkabels en 'dure' netwerk kables.
Het idee erachter zou zijn dat er minder storing zou zijn. Storing die anders jitter kan veroorzaken en vervuiling van de klok.
Nu ben ik iemand die alles graag begrijpt, een technische opleiding genoot en mijn gezond verstand.

Laat ik starten met mijn visie voor stroomkabels/bronnen.
Onze speeltjes werken uiteindelijk allemaal met laagspanning, alles gaat door een transfo, en ik vermoed dat alles ook gelijkspanning is, dus er is ook nog eens een gelijkrichter.

Ik mag verwachten dat een goed toestel en indien een onstabiele spanning een invloed heeft ze een spanningsregelaar gebruiken die maar een paar euro kost.
bv een LDO-regelaar (LT3045) heeft minder ruis dan een Li-on batterij van 3.7V. Voor hogere spanning kan men een PMIC gebruiken of een schakelregelaar.
Doordat we een gelijkrichter gebruiken zou fluctuaties in de frequentie ook geen invloed mogen hebben.

En dan onze netwerkkabels, de hardwarelaag van ethernet is zeer goed ontworpen. Elke NIC-kaart bevat een 'magnetische' transformator die ongelooflijk goede isolatie en 'common mode rejection' biedt. De gerenomeerde sites die blijven beweren dat dure netwerk kabels iets toevoegen baseren zich enkel op het meten van de kabel, maar houden geen rekening met de hardwarelaag van ethernet (netwerkkaart/interface). 
Ik meen dat deze filter "LAN Transformers" worden genaamd en kunnen gewoon ingebouwd worden in de connector en kosten 2x niks (https://benl.rs-online.com/web/p/lan-ethernet-transformers/1349345).

Als iemand beweerd dat ze toch verschil horen, moet ik bijna gaan denken dat hun hyperdure audiospullen gebouwd zijn uit brol-onderdelen of dat de ontwerpers er maar wainig van kennen.

En natuurlijk heeft alles zijn beperkingen en grenzen, maar die zou je in een normale omstandigheid niet mogen overschreiden.
Schielded netwerk kabel is er niet om in industriele omgevingen storende externe factoren voldoende te kunnen afschermen om je nietwerk niet te beïnvloeden.

[UPDATE] dat mijn gedachtengang juist is, merk ik aan dit artikel https://ifi-audio.com/products/lan-isilencer/. Die in feite zo'n  "LAN Transformers"  is....maar ik zou mogen verwahcten (en zeker bij heel dure toestellen) dat dit gewoon is ingebouwd.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

Citaat van: Frits Denon op februari 11, 2025, 15:14:38Ik volg je TurboMarco. Maar kan het verschil dan zitten in de gebruikte materialen?

Dus als ik een goed dikke kabel koop met een stevige stekker waarmee 2 goed gebouwde blokken met elkaar verbonden kunnen worden voor 1 stopcontact, ik hetzelfde zal merken qua verbetering? Jouw genoemde materialen kan ik nog even niet thuis brengen, maar ik ben wel zo handig dat ik het zelf kan maken van goed snoer, stekkers en blokken.

Ik ben toch best wel verbaast over het waargenomen verschil.
Och ik hoor elke dag verschillen die er niet eens zijn, is ook niet zo gek want ons auditief geheugen is van korte duur.
Maar nogmaals wanneer je een klap geld uit geeft aan een kabel,stekkerdoos,zekering en nog meer van die gein dan snap ik ook wat de wens der gedachte is.

Ik bekijk het zo wanneer een apparaat goed ontworpen is maakt dat helemaal niets uit (zie betoog van dmeerpa) en vrijwel iedere stekkerdoos is goed ontworpen, anders zouden ze niet eens in de winkel mogen liggen.

En waarom zou je het zelf maken wanneer je een goede doos ook voor een paar tientjes kan kopen?
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Mocht je dan toch waarde hechten aan Furutech en niet meteen de hoofdprijs willen betalen

stekkerdoos

stroomkabel

5.1.4

LG77C4

RHK

Is dat geen Furupech??  :-D . Zou die stekkerdoos wel eens opengemaakt willen zien. Het blijft wel Ali weinig betali.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*

TurboMarco

Het psychologische aspect zal hetzelfde zijn :-D

Wanneer er iets duur uit ziet zal het wel beterder zijn pompom

Je kan natuurlijk ook de (erg) dure ontleden evenals de (veel) goedkopere en dan vergelijken, iets wat ik een tijdje terug al voorgesteld had maar niemand die zich daar aan durfde te wagen.
En het is maar een handjevol schroefjes die los gedraaid hoeven te worden.

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Van de aliexpress site de reviews allemaal 5 sterren op één na die geeft 1 ster met als commentaar
CiteerColor:EU socket
Niets te maken met echte furutech, geen huidige filtratie
T***n | 22 jan. 2025

Geen filtratie ?

van de Furutech website
CiteerDe Furutech e-TP60E is een ongefilterd stekkerblok met een zeer hoge prijs-kwaliteitverhouding. De e-TP60E biedt zes stopcontacten van typische Furutech-kwaliteit. Het stekkerblok is afgewerkt met een Formula GC-303 module, dat elektromagnetische interferentie tegengaat. Dit resulteert in een schonere stroomtoevoer naar je favoriete apparatuur toe en beïnvloedt de sound zeer positief!

Wanneer er iets hetzelfde uitziet en hetzelfde doet zou het hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zijn ....toch :|

edit: ik ga niet betwisten of er hoorbare verschillen zijn maar draag enkel wat suggesties aan van het hoe en waarom iemand verschil kan horen, wanneer iemand zich gelukkig voelt met een aankoop in welke vorm dan ook zeg ik enjoy
Persoonlijk zie ik liever een topic titel als "Effect stekkerdoos op het menselijke brein" want dat lijkt mij meer van toepassing.

5.1.4

LG77C4

RHK

Dat is wel weer waar en ben ik met je eens. Goed is goed als je het zelf zo vind.
800 euro voor een Audioquest netfilterdoos gaat mij ook wat te ver.

Frits Denon

Ik heb een 8 voudige doos bij de Gamma opgehaald van Brennenstuhl Premium line. Gekeken naar het wattage. Deze was het zwaarst: 3680 Watt. De anderen waren max 3500.

TurboMarco

Citaat van: Frits Denon op februari 12, 2025, 12:14:16Ik heb een 8 voudige doos bij de Gamma opgehaald van Brennenstuhl Premium line. Gekeken naar het wattage. Deze was het zwaarst: 3680 Watt. De anderen waren max 3500.
Is niks mis mee en voor dat geld kan je het zelf niet maken.

5.1.4

LG77C4