Citaat van: jackflash op januari 23, 2025, 17:38:15Ik werd even getrieerd doordeze opmerking. Ik maak even een zijstapje. Ik weet niet of dat is wat je ermee bedoelde, maar ik bedenk me opeens het volgende. Als ik met mijn laptopje en microfoon akoestische metingen ga doen (bijv. met REW), dan is de bron de laptop (digitale bron) die verbonden is met de model 30 met een 3.5 jack naar cinch. Daar komen de sweeps en weet ik wat allemaal voor geluiden vandaan. Stel je voor dat ik op basis daarvan de ruimte ga aanpassen en ruimtecorrectie via DIRAC/REW ga toepassen, is dat dan representatief? Want in de echte wereld luister ik naar een analoge bron (platenspeler).
Je wilt de ruitme corrigeren niet de bron
Kijk welke oplossing je ook gaat kiezen, de bron voor je analyse zal altijd digitaal zijn. Een computer (in welke vorm ook, kan theoretisch zelfs een GSM zijn) moet geluid produceren. Dat is een sweep van bv 10Hz tot 20000Hz.
Dat digitaal signaal moet omgezet worden naar een analoog signaal. Sommige computers hebben analoge uithangen. In dat geval steekt er een DAC in de PC. Je kan daar een externe DAC voor gebruiken, en die heb je in alle prijsklassen.
Zal dat veel uitmaken, wat mij betreft niet, tenzij je tot op de db alles vlak wil krijgen.
Ik heb mijn laptop op 2 manieren aangesloten en REW metingen gedaan.
Via USB kabel naar de SaCD 30n. De SaCD 30n doet dan de digitaal analoog convertie, op de PC heb ik daarvoor een driver geïnstalleerd. Vandaar analoog naar de Cinema 40 en daarna naar de Rotel eindbak.
Andere opstelling was via HDMI naar de Cinema 40 die dan de digitaal analoog convertie doet, en vandaar naar de Rotel eindbak.
In beide gevallen zitten de grote pieken en dallen op dezelfde frequenties, waarmee ik perfect weet waar problemen zich voor doen. bv een staande golf op 17Hz voor de rechter front en de subwoofer die aan de linker zijkant staat (ik snap alleen nog te weinig van om te weten waar ik moet corrigeren in de ruimte, vooral omdat het een L vorm is).
Ook hebben alle 12 mijn speaker onder de 200HZ last van meerdere pieken van 10db en meer. Deze kan ik gelukkig goed afvlakken met Audyssey en Dirac.