Marantz model 30 en MiniDSP

Gestart door jackflash, januari 20, 2025, 20:06:14

Vorige topic - Volgende topic

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 23, 2025, 16:38:12Oneens ook prima. Corrigeren ook prima voor diegene die dat wil.
Studiobeleving als je naar stereo luistert? Kan met jouw speakers als je ze hebt.
En onzin? Tja.............
En ik luister toch ook met Audyssey met films.......

Voordeel van ruimte correctie is, is dat je het uit kunt zetten.
Je kunt testen wat voor jou beter klinkt.
Wil je, of moet je het gebruiken, maar het is er niet, dat is onwenselijk.

De TS heeft duidelijk behoefte aan correctie, en meer mensen die oa miniDSP gebruiken binnen een stereo setup.
Hoe prettig was het geweest als dit op die prijzige Model 30 had gezeten.
Wat is er dan mis om het ook op alle stereo versterkers toe te passen ?

Maar voor iedereen, met en zonder correctie wens notworthy

TurboMarco

CiteerMaar wat is zoals het bedoeld is ?

Dat weet niemand tenzij je aanwezig was bij het opnemen, en dan nog luister je naar de studio, niet jouw  kamer.

Mompelt iets van een koptelefoon

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=19150.0

Een DSP pas je toe wanneer je meent daar behoefte aan te hebben, stereo of HT maakt dan nog niets uit.
De laatste jaren heb ik enkel DSP toegepast op mijn diy subwoofers en sinds kort heb ik Dirac welke ik op het moment niet gebruik en om eerlijk te zijn ook niet mis.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

jackflash

Citaat van: RHK op januari 23, 2025, 16:24:30Ik wilde alleen verduidelijken dat je de stereoweergave vanuit de bron moet weergeven.

Ik werd even getrieerd doordeze opmerking. Ik maak even een zijstapje. Ik weet niet of dat is wat je ermee bedoelde, maar ik bedenk me opeens het volgende. Als ik met mijn laptopje en microfoon akoestische metingen ga doen (bijv. met REW), dan is de bron de laptop (digitale bron) die verbonden is met de model 30 met een 3.5 jack naar cinch. Daar komen de sweeps en weet ik wat allemaal voor geluiden vandaan. Stel je voor dat ik op basis daarvan de ruimte ga aanpassen en ruimtecorrectie via DIRAC/REW ga toepassen, is dat dan representatief? Want in de echte wereld luister ik naar een analoge bron (platenspeler).

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op januari 23, 2025, 17:25:41Mompelt iets van een koptelefoon

https://marantzforum.nl/forum/index.php?topic=19150.0

Een DSP pas je toe wanneer je meent daar behoefte aan te hebben, stereo of HT maakt dan nog niets uit.
De laatste jaren heb ik enkel DSP toegepast op mijn diy subwoofers en sinds kort heb ik Dirac welke ik op het moment niet gebruik en om eerlijk te zijn ook niet mis.

Ook met koptelefoons is er keuze van een paar tientjes tot 10 duizenden euro's.
En dan nog bedraad of draadloos, en welke koptelefoon versterker  :-o

Voordeel is dat je niet meer naar de kamer luistert, met al zijn pieken en dalen.

Ik ben nogal heet van mijzelf, en dan met een koptelefoon op is het helemaal niet meer te harden  :-D

RHK

Citaat van: jackflash op januari 23, 2025, 17:38:15Ik werd even getrieerd doordeze opmerking. Ik maak even een zijstapje. Ik weet niet of dat is wat je ermee bedoelde, maar ik bedenk me opeens het volgende. Als ik met mijn laptopje en microfoon akoestische metingen ga doen (bijv. met REW), dan is de bron de laptop (digitale bron) die verbonden is met de model 30 met een 3.5 jack naar cinch. Daar komen de sweeps en weet ik wat allemaal voor geluiden vandaan. Stel je voor dat ik op basis daarvan de ruimte ga aanpassen en ruimtecorrectie via DIRAC/REW ga toepassen, is dat dan representatief? Want in de echte wereld luister ik naar een analoge bron (platenspeler).

Ik wil niemand irriteren, je zal het goed bedoelen, geef slechts mijn zienswijze en dat heb ik denk nu wel voldoende gedaan. Ik wens iedereen veel luisterplezier met de eigen instellingen.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

CBdicX

Citaat van: RHK op januari 23, 2025, 18:03:27Ik wil niemand irriteren, je zal het goed bedoelen, geef slechts mijn zienswijze en dat heb ik denk nu wel voldoende gedaan. Ik wens iedereen veel luisterplezier met de eigen instellingen.  8-)

Hij schreef getrieerd

Hij bedoelde te schrijven: geïntrigeerd

niet irriterend  :wink:

Dus jij bent goed bezig........  hello

jackflash

Citaat van: CBdicX op januari 23, 2025, 18:42:10Hij schreef getrieerd

Hij bedoelde te schrijven: geïntrigeerd

niet irriterend  :wink:

Dus jij bent goed bezig........  hello

Ik bedoelde 'getriggerd'.Oeps, haha.

CBdicX

Citaat van: jackflash op januari 23, 2025, 19:14:31Ik bedoelde 'getriggerd'.Oeps, haha.

Nou, getriggerd is nagenoeg gelijk aan geïntrigeerd  :yes:  :-D
Als je het doel maar bereikt wat je wilt....

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

dmeerpa

Citaat van: jackflash op januari 23, 2025, 17:38:15Ik werd even getrieerd doordeze opmerking. Ik maak even een zijstapje. Ik weet niet of dat is wat je ermee bedoelde, maar ik bedenk me opeens het volgende. Als ik met mijn laptopje en microfoon akoestische metingen ga doen (bijv. met REW), dan is de bron de laptop (digitale bron) die verbonden is met de model 30 met een 3.5 jack naar cinch. Daar komen de sweeps en weet ik wat allemaal voor geluiden vandaan. Stel je voor dat ik op basis daarvan de ruimte ga aanpassen en ruimtecorrectie via DIRAC/REW ga toepassen, is dat dan representatief? Want in de echte wereld luister ik naar een analoge bron (platenspeler).

Je wilt de ruitme corrigeren niet de bron ;)

Kijk welke oplossing je ook gaat kiezen, de bron voor je analyse zal altijd digitaal zijn. Een computer (in welke vorm ook, kan theoretisch zelfs een GSM zijn) moet geluid produceren. Dat is een sweep van bv 10Hz tot 20000Hz.

Dat digitaal signaal moet omgezet worden naar een analoog signaal. Sommige computers hebben analoge uithangen. In dat geval steekt er een DAC in de PC. Je kan daar een externe DAC voor gebruiken, en die heb je in alle prijsklassen.
Zal dat veel uitmaken, wat mij betreft niet, tenzij je tot op de db alles vlak wil krijgen.

Ik heb mijn laptop op 2 manieren aangesloten en REW metingen gedaan.
Via USB kabel naar de SaCD 30n. De SaCD 30n doet dan de digitaal analoog convertie, op de PC heb ik daarvoor een driver geïnstalleerd. Vandaar analoog naar de Cinema 40 en daarna naar de Rotel eindbak.
Andere opstelling was via HDMI naar de Cinema 40 die dan de digitaal analoog convertie doet, en vandaar naar de Rotel eindbak.

In beide gevallen zitten de grote pieken en dallen op dezelfde frequenties, waarmee ik perfect weet waar problemen zich voor doen. bv een staande golf op 17Hz voor de rechter front en de subwoofer die aan de linker zijkant staat (ik snap alleen nog te weinig van om te weten waar ik moet corrigeren in de ruimte, vooral omdat het een L vorm is).
Ook hebben alle 12 mijn speaker onder de 200HZ last van meerdere pieken van 10db en meer. Deze kan ik gelukkig goed afvlakken met Audyssey en Dirac.

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

Citaat van: dmeerpa op januari 24, 2025, 16:45:44Ook hebben alle 12 mijn speaker onder de 200HZ last van meerdere pieken van 10db en meer. Deze kan ik gelukkig goed afvlakken met Audyssey en Dirac.

Hoezo 12 speakers, heb jij een dubbele center ?

dmeerpa

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

CBdicX

TurboMarco

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Philips 75PUS8303

CBdicX

Ik ben dol op de humor in dit forum.....  hello   :-D