Sound signature

Gestart door TurboMarco, november 24, 2024, 22:11:53

Vorige topic - Volgende topic

TurboMarco

na het kijken en vooral ook luisteren naar de REL demo waarbij gesproken werd over hoe deze demo beluisterd dient te worden met een koptelefoon, nou luister zelf maar :-)
Vooraf een verhaal op YT van PS Audio over versterkers en de vermeende sound signature  waarvan ik dus dacht ...ja daar gaan we weer :roll:

Laat ik nou na deze 2 filmpjes een aantal keer van koptelefoon versterkers wisselen en uhm.. jazeker! in de verschillende koptelefoonversterkers zitten verschil in klank, duidelijk zelfs.
OK ik moest weer denken aan de REL demo en met de uitleg waarom je die met een koptelefoon moet beluisteren en het is eigenlijk wel logisch want je luistert direct zonder tussenkomst van een akoestiek.

Nou zou ik niet zeggen dat de gebruikte koptelefoon van Beyer Dynamic (DT990 pro) de meest neutrale koptelefoon is maar hij legt toch wel verschillen bloot die ik normaliter niet zo snel kan horen over speakers.

Toch had ik laatst wel een momentje dat ik meende met de Rotel een wat meer aanwezige druk in het laag hoorde, het deed mij in eerste instantie de gain van de REL wat terug draaien maar na een meting of twee met een db meter toch alles maar weer gelijk gezet op 80db
Vervolgens weer mijn referentie tracks beluisterd op de koptelefoon en merk dat dezelfde druk in het laag ook aanwezig is met de Musical Fidelity en minder met de SMSL en zo ook met de Topping.

Ik was van plan om een x aantal koptelefoon versterkers in huis te halen en vraag mn maat om zijn Sennheiser (model kwijt??) welke de meest transparante koptelefoon is die ik ooit gehoord heb even te leen kan hebben.

Mijn gedachte is wanneer je dit hebt met koptelefoon versterkers dan zou het ook het geval zijn met "normale" versterkers...toch!?

Wat denken jullie in dat opzicht en welke koptefoons/versterkers gebruiken jullie?

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op november 24, 2024, 22:11:53na het kijken en vooral ook luisteren naar de REL demo waarbij gesproken werd over hoe deze demo beluisterd dient te worden met een koptelefoon, nou luister zelf maar :-)
Vooraf een verhaal op YT van PS Audio over versterkers en de vermeende sound signature  waarvan ik dus dacht ...ja daar gaan we weer :roll:

Laat ik nou na deze 2 filmpjes een aantal keer van koptelefoon versterkers wisselen en uhm.. jazeker! in de verschillende koptelefoonversterkers zitten verschil in klank, duidelijk zelfs.
OK ik moest weer denken aan de REL demo en met de uitleg waarom je die met een koptelefoon moet beluisteren en het is eigenlijk wel logisch want je luistert direct zonder tussenkomst van een akoestiek.

Nou zou ik niet zeggen dat de gebruikte koptelefoon van Beyer Dynamic (DT990 pro) de meest neutrale koptelefoon is maar hij legt toch wel verschillen bloot die ik normaliter niet zo snel kan horen over speakers.

Toch had ik laatst wel een momentje dat ik meende met de Rotel een wat meer aanwezige druk in het laag hoorde, het deed mij in eerste instantie de gain van de REL wat terug draaien maar na een meting of twee met een db meter toch alles maar weer gelijk gezet op 80db
Vervolgens weer mijn referentie tracks beluisterd op de koptelefoon en merk dat dezelfde druk in het laag ook aanwezig is met de Musical Fidelity en minder met de SMSL en zo ook met de Topping.

Ik was van plan om een x aantal koptelefoon versterkers in huis te halen en vraag mn maat om zijn Sennheiser (model kwijt??) welke de meest transparante koptelefoon is die ik ooit gehoord heb even te leen kan hebben.

Mijn gedachte is wanneer je dit hebt met koptelefoon versterkers dan zou het ook het geval zijn met "normale" versterkers...toch!?

Wat denken jullie in dat opzicht en welke koptefoons/versterkers gebruiken jullie?

Ik denk zeker als jij verschil waarneemt met koptelefoon versterkers, dat dit ook in hifi versterkers, en receivers zal zitten.

Echter het in een open ruimte met kaatsende muren en plafond ook waarnemen van deze verschillen, zal veel lastiger (misschien nagenoeg onmogelijk) zijn dan direct op/in het gehoor.

TurboMarco

Citeerin een open ruimte met kaatsende muren en plafond ook waarnemen van deze verschillen, zal veel lastiger (misschien nagenoeg onmogelijk) zijn dan direct op/in het gehoor.
Dat denk ik dus ook.
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, D9, D7 Behringer A800, subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

LG77C4

SB_Marantz

Je werpt mij terug naar het verleden heer Marco.  :schater:

Ik heb zelf de 990 en de 550.
Persoonlijk vind ik de 550 wat lekkerder klinken.
Gebruik deze zelden nog.

Sinds de komst van de DSP hoor ik verschilletjes tussen versterkers.
Niet schrikbarend maar wel duidelijk genoeg.
Kwa versterkers en hun topologie heb ik zo goed als nihil hulp nodig.
Bij luidsprekers was het toch een ander verhaal maar een goede kennis kwam met een verhaal aan en verdomd! Hij heeft of had gelijk. Filters kloppen voor geen Meter en je moet je speakers aanpassen aan de akoestiek en uiteraard smaak. en over dat laatste valt never nooit te twisten.
En een ieder die al langer serieus met audio bezig is weet dat je naar enorm veel reflecties aan het luisteren bent. En niet te vergeten: ROOMGAIN!
Dat dat nu pas aangehaald wordt betekend dat er behoorlijk gewoon niet gelezen wordt.
Wanneer je speakers de kleine verschillen niet kunnen weergeven of je het simpelweg niet kunt horen heeft of kan 2 oorzaken hebben.
Je luidsprekers zijn er niet toe in staat of je gehoor is niet al te best.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Het afvlakken van roomgain is uiteraard het gebied van ruimte correctie.

Daarom begrijp ik niet dat er audio liefhebbers zijn die zweren bij het luisteren naar vaak zeer prijzige speakers zonder (DSP) correctie  :no:

Het zou inderdaad ook voor die betreffende ruimte gecorrigeerd kunnen worden met aanpassingen in de crossover filters, dan zal er terplekke gemeten moeten worden en dan aanpassen.
Audyssey en Dirac oa doen dit werk via DSP, wel zo makkelijk.

RHK

Citaat van: CBdicX op maart 05, 2025, 10:39:38Daarom begrijp ik niet dat er audio liefhebbers zijn die zweren bij het luisteren naar vaak zeer prijzige speakers zonder (DSP) correctie  :no:

Ik begrijp het ook niet.  8-)
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3-Atmos*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

CiteerIk heb zelf de 990 en de 550.
Persoonlijk vind ik de 550 wat lekkerder klinken.
De 550 heb ik nog nooit gehoord dus doe ik daar ook geen uitspraken over.
Welke koptelefoon versterker gebruikte je daarvoor?

CiteerBij luidsprekers was het toch een ander verhaal maar een goede kennis kwam met een verhaal aan en verdomd! Hij heeft of had gelijk. Filters kloppen voor geen Meter en je moet je speakers aanpassen aan de akoestiek en uiteraard smaak
Klopt! een bekend probleem bij veel Klipsch speakers is de enorme dip rond het overnamepunt van de tweeter, indien je daar aan stoort is het beter om het filter onder handen te nemen i.p.v dsp toe te passen want daar los je het probleem niet mee op.

CiteerEn een ieder die al langer serieus met audio bezig is weet dat je naar enorm veel reflecties aan het luisteren bent. En niet te vergeten: ROOMGAIN!
Hier heb ik de ruimte erg goed gedempt, het klappen in de handen laat heel goed horen hoeveel reflecties er wel of niet zijn.
ROOMGAIN hoeft helemaal niet storend te zijn, sterker nog het geeft een extra beleving indien je met name in het laag een zo laag als mogelijk wisselpunt (x-over) kiest.
Ik begrijp nog steeds niet dat mensen 80 Hz als x-over voor hun subwoofer kiezen, deze loopt met gemak door tot 120-150 Hz afhankelijk van de gebruikte steilheid van het filter, en subwoofers zijn niet zo goed in het weergeven van hogere dan sub-frequenties.
CiteerDat dat nu pas aangehaald wordt betekend dat er behoorlijk gewoon niet gelezen wordt.
Vooral dat!
Ik haal dat laatste al jaren aan maar kennelijk word het of niet gelezen of niet begrepen.

CiteerHet afvlakken van roomgain is uiteraard het gebied van ruimte correctie.

Daarom begrijp ik niet dat er audio liefhebbers zijn die zweren bij het luisteren naar vaak zeer prijzige speakers zonder (DSP) correctie  :no:
Je begrijpt wel meer niet :schater:
Laat ik het zo zeggen, wanneer jij afgaat op je eigen referentiekader dan begrijp ik jouw standpunt wel maar zeg eens eerlijk hoe vaak kom je bij andere mensen over de vloer die een hele andere benadering hebben?

Zo begrijp ik niet waarom mensen een "prijzige" puntbron systeem kopen en diens tekortkomingen proberen te compenseren d.m.v een dsp, koop dan een line array systeem. :wink:
Geen dsp meer voor mij omdat ik het geluid helemaal top vind, of dat zo moeilijk te begrijpen is  :roll:
Ik doe dan ook met gemak 20 jaar met diezelfde speakers, jij ondanks dsp misschien 2 maanden :-D

CiteerHet zou inderdaad ook voor die betreffende ruimte gecorrigeerd kunnen worden met aanpassingen in de crossover filters, dan zal er terplekke gemeten moeten worden en dan aanpassen.
Audyssey en Dirac oa doen dit werk via DSP, wel zo makkelijk.
Zo werkt dat dus niet want een filter stem je NIET af op een ruimte waar de speakers in staan maar op het frequentie/phase verloop cq impedantie u.s.w (Duits voor etc)

5.1.4

LG77C4

TurboMarco

Citaat van: CBdicX op maart 05, 2025, 17:54:16Zo werkt dat dus niet want een filter stem je NIET af op een ruimte waar de speakers in staan maar op het frequentie/phase verloop cq impedantie u.s.w (Duits voor etc)

:no:  :no:
Wat ik al zei, je begrijpt wel meer niet.

Ik ga met dergelijke vooringenomenheid ook niet eens uit proberen te leggen.

>>klikkerdeklik<<

5.1.4

LG77C4

SB_Marantz

Beetje veel gequote Marco.

Ik gebruikte beide en ook nog een sennheiser.
Was niet verkeerd maar ging defect.

Verder dipte de speaker niet op het overname punt maar het hele middengebied piekte in mijn kamer waar ik in mijn andere woning veel minder last van had.
Tevens was de top end ook niet je dat.
Viel wat af.
Problem solved.

Komt nog bij dat geen enkele speaker in mijn ruimte echt goed klinkt.
De metingen in de strot van de drivers en de luisterpositie lieten dat duidelijk zien.  :-o

Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

TurboMarco

Citaat van: SB_Marantz op maart 05, 2025, 18:15:57Beetje veel gequote Marco.

Ik gebruikte beide en ook nog een sennheiser.
Was niet verkeerd maar ging defect.

Verder dipte de speaker niet op het overname punt maar het hele middengebied piekte in mijn kamer waar ik in mijn andere woning veel minder last van had.
Tevens was de top end ook niet je dat.
Viel wat af.
Problem solved.

Komt nog bij dat geen enkele speaker in mijn ruimte echt goed klinkt.
De metingen in de strot van de drivers en de luisterpositie lieten dat duidelijk zien.  :-o

Begrijp mij niet verkeerd ik heb niets tegen dsp, integendeel zelfs!
Maar wanneer er beweringen gedaan worden dat speakers met hun "brakke" filters baat hebben bij dsp dan doe je niets anders dan symptoombestrijding.
Om er ook nog eens een prijskaartje eraan te hangen dan denk ik bij mezelf   :no:
De meeste mensen die jaren op forums actief zijn weten nog niet eens het verschil tussen een lijnbron en een puntbron, maar dan wel weer met een oplossing komen van snoertjes tot dsp :schater:

Ik blijf erbij, goed is goed en dat maakt de gebruiker zelf wel uit, met of zonder dsp filter upgrades of niet.

5.1.4

LG77C4