na het kijken en vooral ook luisteren naar de REL demo waarbij gesproken werd over hoe deze demo beluisterd dient te worden met een koptelefoon, nou luister zelf maar
Vooraf een verhaal op YT van PS Audio over versterkers en de vermeende sound signature waarvan ik dus dacht ...ja daar gaan we weer
Laat ik nou na deze 2 filmpjes een aantal keer van koptelefoon versterkers wisselen en uhm.. jazeker! in de verschillende koptelefoonversterkers zitten verschil in klank, duidelijk zelfs.
OK ik moest weer denken aan de REL demo en met de uitleg waarom je die met een koptelefoon moet beluisteren en het is eigenlijk wel logisch want je luistert direct zonder tussenkomst van een akoestiek.
Nou zou ik niet zeggen dat de gebruikte koptelefoon van Beyer Dynamic (DT990 pro) de meest neutrale koptelefoon is maar hij legt toch wel verschillen bloot die ik normaliter niet zo snel kan horen over speakers.
Toch had ik laatst wel een momentje dat ik meende met de Rotel een wat meer aanwezige druk in het laag hoorde, het deed mij in eerste instantie de gain van de REL wat terug draaien maar na een meting of twee met een db meter toch alles maar weer gelijk gezet op 80db
Vervolgens weer mijn referentie tracks beluisterd op de koptelefoon en merk dat dezelfde druk in het laag ook aanwezig is met de Musical Fidelity en minder met de SMSL en zo ook met de Topping.
Ik was van plan om een x aantal koptelefoon versterkers in huis te halen en vraag mn maat om zijn Sennheiser (model kwijt??) welke de meest transparante koptelefoon is die ik ooit gehoord heb even te leen kan hebben.
Mijn gedachte is wanneer je dit hebt met koptelefoon versterkers dan zou het ook het geval zijn met "normale" versterkers...toch!?
Wat denken jullie in dat opzicht en welke koptefoons/versterkers gebruiken jullie?