De set van Jokke

Gestart door Jokke, november 12, 2024, 11:13:35

Vorige topic - Volgende topic

Jokke

Ik gebruik de Blueray speler alleen voor film.  Audio gaat digitaal via HDMI en optical.  Dus de zeer hoogstaande analoge audio uitgangen van de DP-UB9000 zijn voor mij zeker overkill. De 9000 ziet er wel beter en robuuster uit.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD 30n, Dual 618Q, Ortofon 2M Blue, Synology DS213+
Focal Clear, AKG 702, FiiO K17, Denon HEOS Link HS2, Tidal
Jamo Concert 11, Denon PMA-2000R
LG 83 C54 4K OLED evo, Panasonic DP-UB820

Jokke

Citaat van: ArjenAH op februari 13, 2026, 21:48:10Ik heb voor de Sony BDP-S1700 Blu-ray-speler gekozen en denk een goede keuze.
De Panasonic DP-UB820 is een perfecte keuze maar waar ik een beetje moeite mee heb
zijn de hoeveelheid aansluitmogelijkheden, die niet bij mij van toepassing zijn.
Zoals de analoge aansluitingen, waar je dan wel voor moet betalen. HB

:angel:

Het ASR forum heeft de analoge uitgangen vd Panasonic 820 getest, met bedroevend resultaat.  Dus deze is niet bedoeld voor hoogstaande audio via analoog.  Het mooie 4k beeld en de betrouwbare werking worden wel geprezen.  Audio via digitaal is zeer goed.
B&W 803S, B&W DB2D, Marantz model 30, Marantz SACD 30n, Dual 618Q, Ortofon 2M Blue, Synology DS213+

TurboMarco

Wat maakt het ook uit, voor analoog heb je immers een Marantz SACD 30n en een platendraaier  :-)
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, REL T5 , Sumiko S9

LG77C4

Stereo: Cambridge audio 340A se, Def Tech D9, Onkyo BD SP809

ArjenAH

Eigenlijk had ik achteraf liever voor een 4k versie gekozen maar ja niet goed opgelet (komt later wel)...
Stereo:Arcam A25, Arcam ST25, B&W704 S3, DS224+, Thorens TD, FIIO K15 DAC

HT: LG 65" G5 OLED, Powernode (N331), Sub SVS SB-1000 Pro, Klipsch Ref. PULSE FLEX 2I 2x, HTM6 S3.

Desktop: B&W 606 S3, Powernode N330 FIIO K9 DAC.

Software: Audirvana Studio V3

ArjenAH

Citaat van: dmeerpa op februari 11, 2026, 09:24:32Gefeliciteerd en welkom in de 83" club.
En geloof me na een paar dag ga je zeggen blij dat ik voor 83 ging en 97 was nog leuk geweest ware het niet van die prijs.

Hier ook netflix 4K en 5.1 en heb echt niet te klagen over beeld en geluid behalve de ondertitels bij Dolby Vision, die zijn veel te helder en het tweaken ervan is te beperkt.
Met periodes heb ik last van korte onderbrekingen in het geluid, dat is dan wel bij 5.1 DD+ (nog niet opgelet als dat dan enkel bij DD+ Atmos is of ook bij pure gewone DD+ 5.1). Dat voorbije maanden ging dat goed maar de voorbije 2 weken heb ik er terug last van. De TV is via kabel verbonden, en ik heb een 1Gb internet verbinding dus daar mag het niet aan liggen.

Nu laten we ook de upscaler in onze toestellen niet vergeten, en daar doe de LG G4/5 een heel goede job.
Zo kan ik mijn Telenet TVbox (dezelfde trouwens als bij Ziggo) op 4K zetten, maar dat doe ik niet, er is geen 4K content (tenzij ik de Netflix op zou gebruiken op de TVbox, er is zelfs geen 1080p, alles is hooguit 1080i. Dus de box staat op 1080i en ik laat de TV upscalen naar 4k, en dat oogt net iets scherper (Om god weet welke reden, gebeurt het dat de TVbox beslist de setting terug te zetten op auto).

Dus het upscalen van een gedigitaliseerde VHS cassette zal op het ene 83" toestel beter ogen dan op een ander.

Maestro!

HT: LG 65" G5 OLED, Powernode (N331), Sub SVS SB-1000 Pro, Klipsch Ref. PULSE FLEX 2I 2x, HTM6 S3.

TurboMarco

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 08:13:23Eigenlijk had ik achteraf liever voor een 4k versie gekozen maar ja niet goed opgelet (komt later wel)...
Retour?
HT: Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Panasonic DP-UB9004 , Speakerland Vector 0, Def Tech CS9040, SM55, D7, Behringer A800, REL T9X, REL T5 , Sumiko S9

LG77C4

ArjenAH

Kan ik overwegen  HB

TurboMarco

Ik zou het zeker doen want je zegt later wel naar een UHD speler te willen gaan maar deze zijn langzamerhand op aan het raken.
Nog even en je moet minimaal 1000,- aftikken voor zo'n speler.

CiteerDe markt voor fysieke 4K UHD-spelers verdwijnt in snel tempo doordat grote fabrikanten zoals LG en Samsung de productie hebben gestaakt. De opkomst van 4K-streamingdiensten maakt fysieke schijfjes een nichemarkt, waardoor vooral Panasonic en Sony nog mondjesmaat modellen aanbieden.

LG77C4

Jokke

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 08:45:09Kan ik overwegen  HB
Zou ik doen, anders blijft het knagen...

RHK

Mijn Panasonic DMP-UB900 (toenmalig topmodel), viert dit jaar zijn 10 jarig lustrum. Speelt 4K Atmos blu-rays en cd's nog steeds prima af en een geweldige snaarstrakke beeldkwaliteit.
Ik gebruik de gescheiden audio en video HDMI aansluitingen. Topper!  HB
Dus Arjan, ik zou het wel weten...

Edit;  Het is ongelofelijk hoeveel blu-rays van allerlei films er uitgebracht worden, (ook veel oudere films)  op https://www.blu-ray.com
Marantz AV7706* Rotel RB-1582MK2* Rotel RMB-1575* B&W 702S3* Klipsch RP-504C* RelT9x sub* Hepta Bariton sub*Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*Panasonic DMP-UB900* RU Connected*
5.2.2

TurboMarco

Ik kan er alleen nog maar van dromen dat mijn Pana 10 jaar meegaat

LG77C4

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 08:13:23Eigenlijk had ik achteraf liever voor een 4k versie gekozen maar ja niet goed opgelet (komt later wel)...

Zelf kijk ik weinig naar BluRay schijfjes of oude DVD's. Ik denk nog nooit een 4K schijfje te hebben afgespeeld.
Maar ik kijk wel vaak naar mkv video's soms afkomstig van 4K BluRay.
Daarom koos ik initieel voor de X-BOX spelconsole (terwijl ik geen gamer ben, ik speel hoog uit een keer FIFA erop). Echter die kan perfect een 4K BluRay afspelen. Echter ik heb er ook KODI op staan, en daarmee had ik een volwaardige mediaspeler die quasi alles afspeelt.

Enige wat KODI niet ondersteunt is Dolby Vision FEL (Full Enhancement Layer), een hoogwaardige HDR-videotechnologie, vaak gebruikt op Ultra HD Blu-rays (profiel 7), die een basis HDR10-laag combineert met een volledige tweede laag voor superieure beeldkwaliteit. Het maakt 12-bits kleurdiepte en een hogere helderheid (tot 4000 nits) mogelijk, wat resulteert in nauwkeurigere kleuren en betere prestaties in donkere scènes.
Nu de BluRay speler van de XBOX kan dat uiteraard wel, maar mocht je een BluRay rip hebben waar profiel 7 ondersteunt wordt zou je daar niet kunnen van profiteren.

Daarom kocht ik uiteindelijk een Ugoos AM6B media speler met daarop CoreElec, een Linux distribution gebaseerd op KODI, waarbij men erin geslaagd is een bug in de chip te gebruiken om profiel 7 te gebruiken. In de nieuwe mediaspelers zit een andere chip waardoor dit niet meer mogelijk is.
In principe kan ik een externe BluRay lezer aansluiten op de AM6B en zo ook BluRay schijfjes bekijken ovia de AM6B, echter eigenlijk nog nooit geprobeerd, misschien straks eens mijn externe DVD speler eraan hangen (heb geen externe bluray lezer, al overweeg ik wel een externe bluray lezer/schrijver aan te schaven).

Hoe groot het beeld verschil is met spelers als een Panasonic DP-UB9004 weet ik niet, maar zover ik heb kunnen terugvinden is het afspelen van video's vanaf een netwerk devize zoals een NAS eerder beperkt, zoals geen ondersteuning voor Dolby TrueHD en  DTS-HD MA.
Ook zou je dan gebruik moeten maken van DLNA/network streaming terwijl ik nu gewoon via een KODI een SMB-share laat inventoriseren en een mooie digitale videotheek à la Netflix te zien krijg.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

dmeerpa

Citaat van: Jokke op februari 13, 2026, 23:20:47Het ASR forum heeft de analoge uitgangen vd Panasonic 820 getest, met bedroevend resultaat.  Dus deze is niet bedoeld voor hoogstaande audio via analoog.  Het mooie 4k beeld en de betrouwbare werking worden wel geprezen.  Audio via digitaal is zeer goed.

Ga je dan via de SaCd30n als DAC naar de Marantz model 30, of toch direct naar de model 30 ?
Of anders gezegd hoe is de DAC van de SaCd30n ten opzichtte van die in de model 30.
Marantz C40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
Ugoos AM6B, QNAP TS-877
83" LG G4 OLED 4K
Zone 1 : 7.2.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+, PC-2000 Pro
Zone 2 : HEOS AMP HS2, Boston Acoustic A25

Jokke

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 10:41:13Ga je dan via de SaCd30n als DAC naar de Marantz model 30, of toch direct naar de model 30 ?
Of anders gezegd hoe is de DAC van de SaCd30n ten opzichtte van die in de model 30.
De Marantz Model 30 heeft geen DAC, dus ik gebruik de optische ingang van de Marantz SACD 30n die is aangesloten op de optische uitgang van de LG TV.

Stadium III

Citaat van: dmeerpa op Gisteren om 10:34:08Zelf kijk ik weinig naar BluRay schijfjes of oude DVD's. Ik denk nog nooit een 4K schijfje te hebben afgespeeld.
Maar ik kijk wel vaak naar mkv video's soms afkomstig van 4K BluRay.
Daarom koos ik initieel voor de X-BOX spelconsole (terwijl ik geen gamer ben, ik speel hoog uit een keer FIFA erop). Echter die kan perfect een 4K BluRay afspelen. Echter ik heb er ook KODI op staan, en daarmee had ik een volwaardige mediaspeler die quasi alles afspeelt.

Enige wat KODI niet ondersteunt is Dolby Vision FEL (Full Enhancement Layer), een hoogwaardige HDR-videotechnologie, vaak gebruikt op Ultra HD Blu-rays (profiel 7), die een basis HDR10-laag combineert met een volledige tweede laag voor superieure beeldkwaliteit. Het maakt 12-bits kleurdiepte en een hogere helderheid (tot 4000 nits) mogelijk, wat resulteert in nauwkeurigere kleuren en betere prestaties in donkere scènes.
Nu de BluRay speler van de XBOX kan dat uiteraard wel, maar mocht je een BluRay rip hebben waar profiel 7 ondersteunt wordt zou je daar niet kunnen van profiteren.

Daarom kocht ik uiteindelijk een Ugoos AM6B media speler met daarop CoreElec, een Linux distribution gebaseerd op KODI, waarbij men erin geslaagd is een bug in de chip te gebruiken om profiel 7 te gebruiken. In de nieuwe mediaspelers zit een andere chip waardoor dit niet meer mogelijk is.
In principe kan ik een externe BluRay lezer aansluiten op de AM6B en zo ook BluRay schijfjes bekijken ovia de AM6B, echter eigenlijk nog nooit geprobeerd, misschien straks eens mijn externe DVD speler eraan hangen (heb geen externe bluray lezer, al overweeg ik wel een externe bluray lezer/schrijver aan te schaven).

Hoe groot het beeld verschil is met spelers als een Panasonic DP-UB9004 weet ik niet, maar zover ik heb kunnen terugvinden is het afspelen van video's vanaf een netwerk devize zoals een NAS eerder beperkt, zoals geen ondersteuning voor Dolby TrueHD en  DTS-HD MA.
Ook zou je dan gebruik moeten maken van DLNA/network streaming terwijl ik nu gewoon via een KODI een SMB-share laat inventoriseren en een mooie digitale videotheek à la Netflix te zien krijg.
Je zou eens een keer een test kunnen doen als iemand een 4knspeler en wat discs meeneemt , ik heb momenteel 3 uhd spelers in huis ,Sony LG en Panasonic
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4