Citaat van: ArjenAH op Gisteren om 08:13:23Eigenlijk had ik achteraf liever voor een 4k versie gekozen maar ja niet goed opgelet (komt later wel)...
Zelf kijk ik weinig naar BluRay schijfjes of oude DVD's. Ik denk nog nooit een 4K schijfje te hebben afgespeeld.
Maar ik kijk wel vaak naar mkv video's soms afkomstig van 4K BluRay.
Daarom koos ik initieel voor de X-BOX spelconsole (terwijl ik geen gamer ben, ik speel hoog uit een keer FIFA erop). Echter die kan perfect een 4K BluRay afspelen. Echter ik heb er ook KODI op staan, en daarmee had ik een volwaardige mediaspeler die quasi alles afspeelt.
Enige wat KODI niet ondersteunt is Dolby Vision FEL (Full Enhancement Layer), een hoogwaardige HDR-videotechnologie, vaak gebruikt op Ultra HD Blu-rays (profiel 7), die een basis HDR10-laag combineert met een volledige tweede laag voor superieure beeldkwaliteit. Het maakt 12-bits kleurdiepte en een hogere helderheid (tot 4000 nits) mogelijk, wat resulteert in nauwkeurigere kleuren en betere prestaties in donkere scènes.
Nu de BluRay speler van de XBOX kan dat uiteraard wel, maar mocht je een BluRay rip hebben waar profiel 7 ondersteunt wordt zou je daar niet kunnen van profiteren.
Daarom kocht ik uiteindelijk een Ugoos AM6B media speler met daarop CoreElec, een Linux distribution gebaseerd op KODI, waarbij men erin geslaagd is een bug in de chip te gebruiken om profiel 7 te gebruiken. In de nieuwe mediaspelers zit een andere chip waardoor dit niet meer mogelijk is.
In principe kan ik een externe BluRay lezer aansluiten op de AM6B en zo ook BluRay schijfjes bekijken ovia de AM6B, echter eigenlijk nog nooit geprobeerd, misschien straks eens mijn externe DVD speler eraan hangen (heb geen externe bluray lezer, al overweeg ik wel een externe bluray lezer/schrijver aan te schaven).
Hoe groot het beeld verschil is met spelers als een Panasonic DP-UB9004 weet ik niet, maar zover ik heb kunnen terugvinden is het afspelen van video's vanaf een netwerk devize zoals een NAS eerder beperkt, zoals geen ondersteuning voor Dolby TrueHD en DTS-HD MA.
Ook zou je dan gebruik moeten maken van DLNA/network streaming terwijl ik nu gewoon via een KODI een SMB-share laat inventoriseren en een mooie digitale videotheek à la Netflix te zien krijg.