De center is de belangrijkste luidspreker...maar is dat wel zo ???

Gestart door dmeerpa, Gisteren om 11:24:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

dmeerpa

Tot gisteren was ik de mening ook toegedaan.
Omdat ik de TV weldra de TV wil vervangen, ga ik die vandaag van de muur halen (iemand komt me helpen want alleen zal dat nooit lukken) en tot ik de nieuwe heb op zijn voet op de kast plaatsen.
Daarom overwoog ik tijdelijk de center los te koppelen. Omdat ik er nog niet uit ben (of moet ik zeggen was) welke TV het wordt en hoe lang het wachten wordt op levering wou ik wel weten hoe dat zou klinken.

Het klonk anders kon niet direct zeggen beter of slechter, ik vergelijk hier ook de Elysian 4 fronts met de Wharfedale Opus Tri-Center wat ook wat verschil in klankkleur kan geven zoals AMT vs dome driver.

Toen ik Top Gun Maverick stukjes deed afspelen werd het duidelijk.
Net voor ze op missie vertrekken, spreekt Maverick zijn mannen toe in een hangar op het vliegdekschip.
Zonder de center hoor je echt een soort halm zoals je die kan verwachten als je in een grote hal spreekt, dat heb ik niet via mijn center. Ook in een andere scene waar hij in een grote ruimte spreekt hoor je dat ook als je via de fronts de dialoog weergeeft.

Nu de Elysian 4 zijn natuurlijk top speakers die een perfect stereobeeld weergeven waar dialoog ook perfect in het midden wordt weergegeven. Mijn center is ook geen klein speelgoed maar is niet van het niveau als de Elysians. Is het dat verschil dat ik hoor, of krijg ik nu zaken te horen die anders overstemd worden door de center of is het ongewenst effect met een positief uitkomst door L+C+R samen te voegen tot L+F...

Vandaag stel ik me dus de vraag, voeg ik op termijn de center terug toe...
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Marvin

Als je in je uppie recht voor de luidsprekers gaat zitten, dan is een center overbodig.
Maar als je samen gaat kijken, dan moet je bij elkaar op schoot gaan zitten om de stemmen ook lekker in het midden te hebben. Nu kan bij elkaar op schoot natuurlijk ook gezellig zijn...
Maar met meerdere kijkers vind ik het zonder center een groot gemis.

TurboMarco

#2
Met Marvin eens
Ook maakt het een enorm verschil of je de center wel of niet fullrange gebruikt.
Ik zie het zo voor dialoog is de center het belangrijkste van het systeem, maar je kan het ook zo zien dat iedere speaker zijn nut heeft en het net zo belangrijk maakt.
Het is vooral erg persoonlijk :-)
Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

dmeerpa

Ik ga zo meteen eens de 2 andere plaatsen in de zetel bekijken. Maar anderzijds staat de Elysian gekend (ik dacht door de AMT) over de vrij brede sweet spot.

Nu los van of hierdoor je slechts 1 ideale plek hebt, was het vooral de betere stem-akoestiek die me opviel. De Elysian Center is nu niet alleen enorm duur, maar ook kolossaal groot (83 cm breed en 32 cm hoog). Dat betekend dat een TV dan al snel 93 à 95 cm hoog hangt wat ook verre van ideaal is.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
83" LG OLED evo G4 4K
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

TurboMarco

#4
Je kan ook met een kleinere center af wanneer deze maar voldoet aan fullrange specs, of je sluit een sub op het centerkanaal aan.
Eigenlijk is de ideale positie van een center precies in het midden van het scherm, maar dan zit je aan een beamer.

Ik zat net even te kijken wat de Elysian center kost en moest toch wel even slikken.... 4k !

en dan te bedenken dat een def tech DM30 900,- kost en dan heb je ook nog een ingebouwde subwoofer.
https://www.definitivetechnology.com/en-us/product/center-channel/dymension-dm30/300566.html

Rotel RAP 1580mk2, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Definitive Technology D7, Edifier R1800 & R1855DB ,subs: REL T9X, Beyma-Dayton-Hypex 2x12 , Velocity-Seas-Hypex 8+10

5.1.4

Emiel77

Als niet HT liefheber: nee, fronts blijven het belangrijkst.
Zeker voegt de center veel toe op het gebied van dialogen, hoe ver dat gaat, geen idee.
Spelen met de opties is natuurlijk altijd leuk.

Ow en zoeken naar full range kan idd erg duur worden, zowel HT als stereo...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

Marvin

Geen liefhebber en geen idee, reageren om te reageren kan ook een hobby zijn...
Al die luidsprekers, in de basis 5.1, zijn belangrijk.
Stereo met één luidspreker zie je ook vrij weinig voorbij komen, want juist die tweede maakt het stereo. 

Frits Denon

In een stereo setting komen de stemmen meestal ook uit het midden. Ik heb bij onze TV ook een stereo set staan. Qua stemmen klinkt het dan ook zo. Wij missen niks als het daarom gaat.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Je kan er niet allemaal recht voor zitten, als je met drie personen gaat kijken, dan zullen er twee zijn met een minder goed plaatsbaar dialoog.
Als je daar tevreden mee bent, niemand er last van heeft, prima toch!
Zelf speel ik ook nog wel eens een spelletje, daar zijn de 5 luidsprekers allemaal van belang.
Die subs voegen uiteraard ook een hoop toe, en die hoogte speakers ook.
Met een race spel wat minder belangrijk, maar oorlog hoort rondom goed te zijn vertegenwoordigd.
Ook hier, zit je er goed voor, dan is de center inderdaad wel minder van belang.
Maar goed, hij staat er toch, dus wordt ie gewoon gebruikt.