Subwoofer

Gestart door Peetje09, augustus 04, 2024, 12:08:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Peetje09

Ik ben sinds kort in het bezit van een marantz receiver M-CR612. Mijn speakers zijn visonik david 9000. Welke subwoofer kan ik hier mee combineren? Ik denk aan een teufel t8. Is dit een goede keuze?

Marvin

Goeie middag, welkom.

In principe zou elke degelijke subwoofer moeten passen qua klank én aansluitingen.
Dus ja, dat kan prima.

Emiel77

Persoonlijk zou ik een sub zoeken welke dichterbij de 20 hz komt.
De Teufel lijkt aardig op je speakers te lijken en zal niet veel verder komen dan 35 hz.
Daarnaast lijkt het mij vestandig om iets meer vermogen te hebben, 150 a 200W komt denk ik beter tot zn recht.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op augustus 04, 2024, 15:48:07Persoonlijk zou ik een sub zoeken welke dichterbij de 20 hz komt.
De Teufel lijkt aardig op je speakers te lijken en zal niet veel verder komen dan 35 hz.
Daarnaast lijkt het mij vestandig om iets meer vermogen te hebben, 150 a 200W komt denk ik beter tot zn recht.

wattage zegt niet alles, hoe hard wil je spelen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Emiel77

Niet helemaal met je eens John.
Voor mid en hoog heb je absoluut gelijk.

Voor laag en sub laag heb je juist vermogen nodig...

Kijkend naar de M-CR612 zie ik dat we het over 2x 60W (6 Ohm) hebben.
Advies voor een sub met 150 tot 200W lijk mij dan een mooi uitgangspunt.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op augustus 04, 2024, 21:29:00Niet helemaal met je eens John.
Voor mid en hoog heb je absoluut gelijk.

Voor laag en sub laag heb je juist vermogen nodig...

Kijkend naar de M-CR612 zie ik dat we het over 2x 60W (6 Ohm) hebben.
Advies voor een sub met 150 tot 200W lijk mij dan een mooi uitgangspunt.

Hoeft ook niet  :-D   mag wel


Maar laten we reeel blijven

Als je met deze set een fatsoenlijk merk subje neerzet kan heel erg goed genieten

Moet ook niet te zijn  :angel:
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Peetje09

John en Emiel,
Bedankt voor het meedenken, ik heb momenteel een wat oudere Kenwood sub aangesloten en die voldoet prima.

Marvin

Als je zelf te tevreden bent dan ben je snel klaar!
Het kan altijd beter en mooier en vooral duurder.
Zeker ook met audio!


JohnWx

Citaat van: Peetje09 op augustus 05, 2024, 12:29:31John en Emiel,
Bedankt voor het meedenken, ik heb momenteel een wat oudere Kenwood sub aangesloten en die voldoet prima.

Weet niet welke Kenwood maar lekker gaan inregelen wat jij lekker vind klinken


En als het subwoofer virus komt dan komt het maar  hello




https://www.youtube.com/watch?v=w2S-A3Cw3sw&t=1071s


Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

JohnWx

mmmm toch stiekum nu al aan kijken voor subje bij de Chario's
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Emiel77

Citaat van: Peetje09 op augustus 05, 2024, 12:29:31John en Emiel,
Bedankt voor het meedenken, ik heb momenteel een wat oudere Kenwood sub aangesloten en die voldoet prima.

Mooi dat de Kenwood sub bevalt, niets nieuws nodig dus :-D
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

CBdicX

#12
Ik heb "bergen" aan subwoofers door het huis gedragen.
Van klein, medium, groot, zeer groot, en van laag vermogen tot zeer hoog vermogen, en van 6 inch tot 18 inch, en van 1 stuk tot 4 stuks (onafhankelijk).

Maakt nagenoeg niets uit, als je 1 subwoofer op de correcte plek hebt staan, en daar gaat het om, maakt woofer groote niet veel uit in een gemiddelde Europese huiskamer.

Ik heb een kleine Yamaha staan met een 6 inch woofer en 50 watt, die doet het op dezelfde plek prima vergeleken met mijn huidige svs sb1000 pro.
De SB1000 set ik voor de Audyssey run op volume stand -20, na de run zet ik deze terug naar -27, anders is het te zwaar voor mijn beleving.
Ik krijg dan na de run in de speaker setup een sub volume van -2.
Dit is een prima waarde om ook in de Auto stand te spelen, en wordt de sub voornamelijk gebruikt in films, tijdens TV en muziek nagenog niet.
Al mijn speakers zijn uit de Klipsch RP serie en geven zonder sub voldoende bass.
Het mooie van de SVS Pro serie is de app, ik speel normaal dan op -27, een druk op de knop en de sub speelt op -18 als ik de kronen uit de bek wil trillen :-)

Ook heb ik de Teufel T8 gehad (4 stuks met de C40), niets mis mee, prima sub voor een mooie prijs.
Mijn grootste was de svs Ultra16, heb nooit enig verschil kunnen waarnemen dat die veel lager kon dan de rest.
Die grens wordt bepaald door je kamer en de plek waar de sub staat.
Als die natuurlijke grens 25 hz is, blijft dat zo, al zet je een Ultra16 neer met bergen aan watts vermogen.

De gemiddelde huiskamer in Europa laat je rond de 25 hz en hoger goed waarnemen, een 8 of 10 inch zal dit prima weergeven.
Worden de kamers USA formaat, dan ga je naar groter en veel groter, en gaat vermogen ook een rol spelen.

In onze Nederlandse "Madurodam" woonkamers is boven de 10 inch alleen nuttig voor de buren, die bass golf piek zit dan in de slaapkamer van de buurvrouw, 1 - 2 huizen verderop 😁

Maar ja, subwoofer marketing heeft ons al jaren in de greep van groot en een hoop vermogen, ik ben daar zelf ook slachtoffer van geworden.
Koop de sub waar je een goed gevoel van krijgt, en hoe groot die is, of wat die kost, maakt niet uit, het gevoel, dat geeft de mooiste en diepste sub bass  :yes:

SB_Marantz

Er bestaan nauwelijks goede subwoofers.
De driver zit bijna altijd in een veel te kleine kast.
De Q factor is daardoor dusdanig slecht.

Gelukkig heb ik per speaker 2 x 25 cm zitten en deze kast is groot genoeg.
Geen behoefte aan wat gebonk.

Ik heb maar 1 echt goede gehoord maar die is voor Jan modaal niet te betalen.
Cabasse saturn 55.
200 Kg.
Zo'n laag kan ik niet tegenop.
Zo diep en beheerst. Niet normaal.

25Hz is niet noemenswaardig.

Klipsch RF7 geven ruim voldoende laag en met behulp van een dsp kun je dit nog mooi ''even aanpassen.'' Laat staan de rest van het spectrum.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#14
Citaat van: SB_Marantz op augustus 28, 2024, 11:05:26Er bestaan nauwelijks goede subwoofers.
De driver zit bijna altijd in een veel te kleine kast.
De Q factor is daardoor dusdanig slecht.

Gelukkig heb ik per speaker 2 x 25 cm zitten en deze kast is groot genoeg.
Geen behoefte aan wat gebonk.

Ik heb maar 1 echt goede gehoord maar die is voor Jan modaal niet te betalen.
Cabasse saturn 55.
200 Kg.
Zo'n laag kan ik niet tegenop.
Zo diep en beheerst. Niet normaal.

25Hz is niet noemenswaardig.

Klipsch RF7 geven ruim voldoende laag en met behulp van een dsp kun je dit nog mooi ''even aanpassen.'' Laat staan de rest van het spectrum.



Dat 25Hz niet noemenswaardig is, vind ik niet correct.

Je kunt beter 25Hz - 30Hz goed hoorbaar hebben, en dat is niet moeilijk, dan 20Hz en lager wat wel moeilijk is, en wat amper hoorbaar is.
Het menselijk gehoor geeft het sowieso op beneden de 20Hz, afhankelijk van de leeftijd.
20Hz merk ik amper of ik moet de sub behoorlijk hard zetten, bij 25-30Hz begint het voor mij prettig te worden.
Menselijk gehoor is het gevoeligst tussen de 500 en 20.000Hz

Als je sub bass voelbaar wilt hebben kan je beter een Buttkicker aan de stoelen of bank bevestigen, en een betaalbare, bescheiden sub neerzetten voor hoorbare deel.

Maar die 15inch Klipsch en de SVS Ultra16 gaven wel het gevoel, kijk, er staat wat  :yes:  :-D
(de buren waren er ook blij mee  :evil:  :evil: )