Ik heb "bergen" aan subwoofers door het huis gedragen.
Van klein, medium, groot, zeer groot, en van laag vermogen tot zeer hoog vermogen, en van 6 inch tot 18 inch, en van 1 stuk tot 4 stuks (onafhankelijk).
Maakt nagenoeg niets uit, als je 1 subwoofer op de correcte plek hebt staan, en daar gaat het om, maakt woofer groote niet veel uit in een gemiddelde Europese huiskamer.
Ik heb een kleine Yamaha staan met een 6 inch woofer en 50 watt, die doet het op dezelfde plek prima vergeleken met mijn huidige svs sb1000 pro.
De SB1000 set ik voor de Audyssey run op volume stand -20, na de run zet ik deze terug naar -27, anders is het te zwaar voor mijn beleving.
Ik krijg dan na de run in de speaker setup een sub volume van -2.
Dit is een prima waarde om ook in de Auto stand te spelen, en wordt de sub voornamelijk gebruikt in films, tijdens TV en muziek nagenog niet.
Al mijn speakers zijn uit de Klipsch RP serie en geven zonder sub voldoende bass.
Het mooie van de SVS Pro serie is de app, ik speel normaal dan op -27, een druk op de knop en de sub speelt op -18 als ik de kronen uit de bek wil trillen
Ook heb ik de Teufel T8 gehad (4 stuks met de C40), niets mis mee, prima sub voor een mooie prijs.
Mijn grootste was de svs Ultra16, heb nooit enig verschil kunnen waarnemen dat die veel lager kon dan de rest.
Die grens wordt bepaald door je kamer en de plek waar de sub staat.
Als die natuurlijke grens 25 hz is, blijft dat zo, al zet je een Ultra16 neer met bergen aan watts vermogen.
De gemiddelde huiskamer in Europa laat je rond de 25 hz en hoger goed waarnemen, een 8 of 10 inch zal dit prima weergeven.
Worden de kamers USA formaat, dan ga je naar groter en veel groter, en gaat vermogen ook een rol spelen.
In onze Nederlandse "Madurodam" woonkamers is boven de 10 inch alleen nuttig voor de buren, die bass golf piek zit dan in de slaapkamer van de buurvrouw, 1 - 2 huizen verderop 😁
Maar ja, subwoofer marketing heeft ons al jaren in de greep van groot en een hoop vermogen, ik ben daar zelf ook slachtoffer van geworden.
Koop de sub waar je een goed gevoel van krijgt, en hoe groot die is, of wat die kost, maakt niet uit,
het gevoel, dat geeft de mooiste en diepste sub bass