Ik praat over surround, en zeker dat een sub wat toevoegd, ook bij grote vloerstaanders die nu zelfs 24Hz op 3 dB halen (SVS Ultra Evolution) maar wil dan lager als die 24Hz zal er wel wat spierballen aanwezig moeten zijn.
Of die Ultra ook in mij kamer 24Hz haalt, betwijfel ik sterk.
Mijn ervaring is uiteraard in mijn kamer, en de sub in 1 specifieke hoek, in de andere hoeken wordt het alleen maar slechter.
Ik heb een L kamer die redelijk gedempt is, 5 x 4 meter is de zit ruimte, en dan 2 x 4 meter wat de aangrezende keuken is.
Dit geeft allerlei invloeden op hoe bass ervaren wordt op de luisterplek, wat bij mij in het midden van de L is.
Dit is uiteraard niet te vergelijken met andere kamers met andere demping, dat maak met name de sub bass ervaring zo verschillend, dat bij mij een 10 inch het net zo goed doet als een 15 inch op dezelfde plek.
Blijft een van de moeilijkste dingen binnen audio, hoeveel subs, welke sub(s) en op welke plek staat of staan de subs, maar het belangrijkste,
hoe reageert de kamer op de subwoofer(s), en dat is bij iedereen anders.
Helaas is het geven van "advies" waar iemand wat aan heeft voor subwoofers (en speakers) zeer lastig.
Helaas lost grote of krachtige subwoofers het probleem van pieken en dalen niet op, je moet gewoon mazzel hebben dat is in een piek zit, en dan voldoet nagenoeg iedere sub, groot of klein(er).
En laat niemand zich te veel beinvloeden door subwoofer marketing, met een bescheiden sub, op dit juiste plek, is voldoende plezier te beleven, en dan blijft er nog wat geld over om echt leuke dingen te doen......