Slow roll off filter

Gestart door ArjenAH, juni 03, 2024, 21:35:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op juni 05, 2024, 21:15:38Laten we niet te moeilijk doen ook.

Sommigen spelen met filters en ervaren dat als positief, prima.
Sommigen hebben weet ik hoeveel bandige EQ's en ervaren dat als positief, ook prima.

Persoonlijk gebruik ik geen filters of EQ, alleen de heel eenvoudige bass / mid / high regeling op de PM8006 en dat ervaar ik als positief.

Er is ook een tijd geweest dat elke versterker maar een loudness knop moest hebben, toegegeven dat in sommige gevallen dit best positief kan uitpakken, ben ik ook daar geen liefhebber van.

Slechte opnames zijn er zeker, het is wat het is...

Het doel is een prettige luisterervaring, op welke manier dan ook 8-)


Klopt wat je zegt maar mensen moeten er geen waarheden aan koppelen
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

Emiel77

Citaat van: JohnWx op juni 05, 2024, 21:56:58Klopt wat je zegt maar mensen moeten er geen waarheden aan koppelen

OK eens, op zich...

Laten we niet vergeten dat geluid ervaring van persoon op persoon kan verschillen.
Jouw waarheid voor geluid ervaring hoeft niet de mijne te zijn, andersom exact het zelfde.
Het menselijk gehoor blijft van persoon tot persoon een eigen dingetje.

Persoonlijk ervaar ik dit topic meer als een ja nee discussie, volledig zinloos ook trouwens al je het mij vraagt.

Vond het even nodig om mn mening te delen 8-)
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

JohnWx

Citaat van: Emiel77 op juni 05, 2024, 22:49:05OK eens, op zich...

Laten we niet vergeten dat geluid ervaring van persoon op persoon kan verschillen.
Jouw waarheid voor geluid ervaring hoeft niet de mijne te zijn, andersom exact het zelfde.
Het menselijk gehoor blijft van persoon tot persoon een eigen dingetje.

Persoonlijk ervaar ik dit topic meer als een ja nee discussie, volledig zinloos ook trouwens al je het mij vraagt.

Vond het even nodig om mn mening te delen 8-)


Dat is heel mooi jouw mening en gewaardeerd


Maar hifi is geen hogere wiskunde en het wiel opnieuw uitvinden is maar voor 1 ding €€€€€€€€


Als er mensen gaan zeggen een dac is nog lang niet goed of die is er nog niet  :-o
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

dmeerpa

#18
Mijn Marantz SACD 30n heeft ook 2 filters, de default is 1, maar ik vind de 2de ook beter klinken.

Citaat van: ArjenAH op juni 04, 2024, 10:07:05In het laag geeft het een mooie nagalm, wat door het standaard filter wordt weggefilterd, wat er origineel juist in de muziek zit. Tenminste dat heb ik ooit ergens gelezen.  In de hogere frequenties is de nagalm niet hoorbaar. Wat is de referentie... dat is denk ik moeilijk te definiëren, omdat elke installatie uit verschillende componenten bestaat, is er  geen standaard installatie.

Er van uitgaan dat de standaard filter de juiste is die het weergeeft zoals het hoort is kort door de bocht.
De oudere SR Marantz recievers hadden standaard een slow filter waaronder de SR8015 maar ook de AV8805a, zoals veel low budget DACs die hebben. In de Cinema 40 hebben ze nu wel een mooi filter, als is die ook nog voor verbeteringen vatbaar.

In het geval van de SACD 30n zien we dat filter 1 een te grote daling heeft vanaf 10Khz en hoger, waarvan ik aanneem dat het met opzet is gedaan door Marantz. Filter 2 daarentegen is hoorbaar geschikter, maar niet het meest vlakke (-0,5dB bij 18Khz).

Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

Emiel77

Dat zou inderdaad een hoorbaar verschil moeten zijn, maar hoe ouder we worden, hoe minder we hoge frequenties oppikken.
Vind dat er wel en erg groot gat begint te vallen vanaf zeg 10 kHz al...
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

ArjenAH

#20
Citaat van: dmeerpa op juni 06, 2024, 19:36:17Mijn Marantz SACD 30n heeft ook 2 filters, de default is 1, maar ik vind de 2de ook beter klinken.

Er van uitgaan dat de standaard filter de juiste is die het weergeeft zoals het hoort is kort door de bocht.
De oudere SR Marantz recievers hadden standaard een slow filter waaronder de SR8015 maar ook de AV8805a, zoals veel low budget DACs die hebben. In de Cinema 40 hebben ze nu wel een mooi filter, als is die ook nog voor verbeteringen vatbaar.

In het geval van de SACD 30n zien we dat filter 1 een te grote daling heeft vanaf 10Khz en hoger, waarvan ik aanneem dat het met opzet is gedaan door Marantz. Filter 2 daarentegen is hoorbaar geschikter, maar niet het meest vlakke (-0,5dB bij 18Khz).



Hoi, ik ben van de praktijk situatie uitgegaan, de muziek klinkt voller met het Min. Slow-Roll-Off filter dan het standaard filter in mijn SA30. Ook het laag klinkt beter. Wat het standaard filter is in mijn SA30 is, wordt niet vermeld.

Wat ik prettig vind aan dit filter is, dat de Roll-Off begint bij 18kHz wat goed aansluit op het menselijke gehoor. Verder klinkt het goed in mijn installatie (combinatie: versterker, streamingdienst, luidsprekers)

Dat het filter in de low-budget DAC'S het meest is geïmplementeerd, maakt voor mijn niet uit, het gaat immers om het resultaat. Ik raad iedereen aan om eens te experimenteren met filters, omdat omdat het wel degelijk uitmaakt in je muziekbeleving.

Verder experimenteer ik nu met het Min. Fast-Roll-Off filter waarbij de Roll-Off begint bij een hogere frequentie, en zien hoe dit bevalt. Alle filter die ik tot nu toe heb geprobeerd, zijn voor mijn gevoel, beter dat het standaard filter. Bij het standaard filter wordt naar mijn gevoel de muziek te strak gehouden.  Het blijft een kwestie van uitproberen en smaakt.
Arcam SA30
NAD M10 V2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Q Acoustics M20 HD
Bluesound PULSE SUB+
Marantz CD6007
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X | Sony WH-1000M5
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

dmeerpa

Citaat van: ArjenAH op juni 07, 2024, 06:49:44Hoi, ik ben van de praktijk situatie uitgegaan, de muziek klinkt voller met het Min. Slow-Roll-Off filter dan het standaard filter in mijn SA30. Ook het laag klinkt beter. Wat het standaard filter is in mijn SA30, is wordt niet vermeld.

Wat ik prettig vind aan dit filter is, dat de Roll-Off begint bij 18kHz wat goed aansluit op het menselijke gehoor. Verder klinkt het goed in mijn installatie (combinatie: versterker, streamingdienst, luidsprekers)

Verder experimenteer ik nu met het Min. Fast-Roll-Off filter waarbij de Roll-Off begint bij een hogere frequentie, en zien hoe dit bevalt. Alle filter die ik tot nu toe heb geprobeerd, zijn voor mijn gevoel, beter dat het standaard filter. Bij het standaard filter wordt naar mijn gevoel de muziek erg strak gehouden.  Het blijft een kwestie van uitproberen en smaakt.

De default filter is een apodizing filter. dit wordt door Arcam omschreven als: "Een compromis tussen fase, frequentierespons en ringing. Het belangrijkste voordeel is dat het de meeste ringing verwijdert die stroomopwaarts in het opnameproces is geïntroduceerd toen het originele materiaal werd opgenomen en gemastered."

Geen idee of je het je interesseert of het al zag, maar hier vind je enkele metingen terug voor een aantal van de filters.

Citaat van: ArjenAH op juni 07, 2024, 06:49:44Dat het filter in de low-budget DAC'S het meest is geïmplementeerd, maakt voor mijn niet uit, het gaat immers om het resultaat. Ik raad iedereen aan om eens te experimenteren met filters, omdat omdat het wel degelijk uitmaakt in je muziekbeleving.
Die opmerking sloeg niet op uw SA30 die trouwens mag geplaatst worden onder premium, maar was meer een opmerking gericht aan ArjenAH.
De SA30 gebruikt trouwens de ESS Sabre ESS9038 DAC, dus zeker geen budget DAC ;)


Verder kan je 2 keuzes maken, weergeven zoals het in theorie het best moet gelijken op de originele opname, of wat voor de luisteraar het best klinkt, zoals je het zelf al zegt met jou versterker, jou streamingdienst en luidsprekers en je vergat nog en jouw akoestiek. Dat laatste mag niet onderschat worden, zo is voor mij de enige mogelijkheid om de frequenties onder de 140Hz te dempen (zit met 10 à 15db 'soms storende' boost door de ruimte) het integreren van de sub, zelfs Audyssey krijgt de boost er niet uit.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

JohnWx

17 euro https://nl.mouser.com/ProductDetail/ESS-Technology/ES9038Q2M?qs=sPbYRqrBIVmdeUedURuuOw%3D%3D voor de dac weet niet wat dat wil zeggen


Je kan ook een oude Philips kopen voor 75 euro https://nl.mouser.com/ProductDetail/ESS-Technology/ES9038Q2M?qs=sPbYRqrBIVmdeUedURuuOw%3D%3D



Zegt allemaal niets als het slecht ontworpen is het crap maar ken geen 1 merk wat nog troep maakt
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

                                         MicroMega DUSON Lenovo NOKIA Sony FXAudio Pro-ject

ArjenAH

#23
Citaat van: dmeerpa op juni 07, 2024, 08:01:17De default filter is een apodizing filter. dit wordt door Arcam omschreven als: "Een compromis tussen fase, frequentierespons en ringing. Het belangrijkste voordeel is dat het de meeste ringing verwijdert die stroomopwaarts in het opnameproces is geïntroduceerd toen het originele materiaal werd opgenomen en gemastered."

Geen idee of je het je interesseert of het al zag, maar hier vind je enkele metingen terug voor een aantal van de filters.
Die opmerking sloeg niet op uw SA30 die trouwens mag geplaatst worden onder premium, maar was meer een opmerking gericht aan ArjenAH.
De SA30 gebruikt trouwens de ESS Sabre ESS9038 DAC, dus zeker geen budget DAC ;)


Verder kan je 2 keuzes maken, weergeven zoals het in theorie het best moet gelijken op de originele opname, of wat voor de luisteraar het best klinkt, zoals je het zelf al zegt met jou versterker, jou streamingdienst en luidsprekers en je vergat nog en jouw akoestiek. Dat laatste mag niet onderschat worden, zo is voor mij de enige mogelijkheid om de frequenties onder de 140Hz te dempen (zit met 10 à 15db 'soms storende' boost door de ruimte) het integreren van de sub, zelfs Audyssey krijgt de boost er niet uit.
Dankjewel voor de informatie en link omtrent de Arcam SA30 vesterker.

In de eerste instantie probeer compromissen te vinden tussen theorie en praktijk, dat lijkt mij een goed uitgangspunt. Het filter Min. Fast-Roll-Off is mijn eerste keuze (tot nu toe). Het heeft behoorlijke Post-Ringing vergeleken met de lineaire filters, maar het stoort niet. (kinkt juist lekker en heeft geen Pre-Ringing).

Zelf heb Dirac Live in mijn SA30 en het geeft een goede oplossing voor wat akoestiek  problematiek betreft (in theorie en praktijk). Eén ding wat ik er niet uit krijg, is een dip van -8dB tussen 40hZ en 50hZ op mijn rechter luidspreker. Ik vermoed dat dit te maken heeft met mijn opstelling van mijn Sub. Fase staat nu op 180 graden, misschien moet ik hierin wat bijstellen, om het gewenste resultaat te krijgen.

Nogmaals bedankt voor je aandacht!
Arcam SA30
NAD M10 V2
Bowers & Wilkins 704 S3
Sub SVS SB-1000 Pro
Q Acoustics M20 HD
Bluesound PULSE SUB+
Marantz CD6007
2 x  Sonos One
Koptelefoon Audeze LCD X | Sony WH-1000M5
Koptelefoon versterker FIIO K9 AKM
Roon server Nucleus

Emiel77

#24
OK van mijn kant heb ik een ESS9016 DAC in de ND8006, bevalt op zich goed.

Uiteindelijk heb ik de keus gemaakt om een Mac mini als muziekserver te gaan gebruiken, met een AudioQuest Dragonfly Cobalt als externe DAC, dit apparaatje heeft een ESS ES9038Q2M DAC, bevalt me in ieder geval een stuk beter :-D  De Mac heeft naar mijn mening een externe DAC nodig om direct te verbinden met de PM8006 (bedraad).

Ken de grafieken van beide DAC's niet, weet alleen dat de eindoplossing voor mij goed is 8-)

Ow.. en simpel een DAC chip kopen voor 17 euro en in het bord bakken lijkt me ook niet de oplossing... just my thougts.
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K