Citaat van: dmeerpa op juni 06, 2024, 19:36:17Mijn Marantz SACD 30n heeft ook 2 filters, de default is 1, maar ik vind de 2de ook beter klinken.
Er van uitgaan dat de standaard filter de juiste is die het weergeeft zoals het hoort is kort door de bocht.
De oudere SR Marantz recievers hadden standaard een slow filter waaronder de SR8015 maar ook de AV8805a, zoals veel low budget DACs die hebben. In de Cinema 40 hebben ze nu wel een mooi filter, als is die ook nog voor verbeteringen vatbaar.
In het geval van de SACD 30n zien we dat filter 1 een te grote daling heeft vanaf 10Khz en hoger, waarvan ik aanneem dat het met opzet is gedaan door Marantz. Filter 2 daarentegen is hoorbaar geschikter, maar niet het meest vlakke (-0,5dB bij 18Khz).
Hoi, ik ben van de praktijk situatie uitgegaan, de muziek klinkt voller met het Min. Slow-Roll-Off filter dan het standaard filter in mijn SA30. Ook het laag klinkt beter. Wat het standaard filter is in mijn SA30 is, wordt niet vermeld.
Wat ik prettig vind aan dit filter is, dat de Roll-Off begint bij 18kHz wat goed aansluit op het menselijke gehoor. Verder klinkt het goed in mijn installatie (combinatie: versterker, streamingdienst, luidsprekers)
Dat het filter in de low-budget DAC'S het meest is geïmplementeerd, maakt voor mijn niet uit, het gaat immers om het resultaat. Ik raad iedereen aan om eens te experimenteren met filters, omdat omdat het wel degelijk uitmaakt in je muziekbeleving.
Verder experimenteer ik nu met het Min. Fast-Roll-Off filter waarbij de Roll-Off begint bij een hogere frequentie, en zien hoe dit bevalt. Alle filter die ik tot nu toe heb geprobeerd, zijn voor mijn gevoel, beter dat het standaard filter. Bij het standaard filter wordt naar mijn gevoel de muziek te strak gehouden. Het blijft een kwestie van uitproberen en smaakt.