Is dit een CD of is dit DAB waar ik naar luister?

Gestart door joep, maart 30, 2008, 22:37:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

joep

'Digital Audio Broadcasting'
Veel  is er op het forum niet te lezen over tuners dus zal ik dan maar? Er is tenslotte vanavond  toch weer  eens niets op de TV. Het is alweer enkele weken geleden dat ik een DAB tuner heb gekocht. En wel  de Marantz  ST-15S1. Er zijn ook de Marantz ST7001 en de CR601 met DAB. Nu is helaas een DAB tuner een zeldzaamheid in veel sets.  Ook wat betreft de uitzendingen is er nog veel te wensen m.b.t. het aanbod en de dekking. Kijk maar eens op http://portal.omroep.nl/?nav=ozdpqBsHEbGkRrOlDPF we kunnen beschikken over: Radio 1, Radio 2, 3 FM, Radio 4, Radio 5, Radio 6, FunX, Radio Top 2000 en 24nieuws. Aan 100 presets heb je dus niet zo veel op je ST-15.
Een zeer mager aanbod. Maar het geluid is enorm, bijna gelijk aan een CD. Op Radio 4 is er zelfs geen verschil meer hoorbaar.  Ik moet hiervoor wel de buitenantenne gebruiken daar de dekking ook niet alles is.
Helaas ziet het er niet naar uit dat DAB een succes gaat worden.  In Engeland zou men er reeds mee zijn gestopt. De commerciële zenders gaan er zo te zien niet aan beginnen. Erg jammer, het is zo veel beter dan FM, maar helaas.  Gelukkig is de ST-15S1 een heel goede FM Tuner maar het is en blijft erg jammer dat DAB een uitzondering blijft. Laten we maar hopen dat het straks met de satelliet radio beter zal gaan.

Paul

Bij de aanschaf van mij vorige receiver heb ik idd overwogen om deze met een DAB tuner aan te schaffen.
De meerprijs lag wel wat hoger maar heb het niet gedaan.
De reden weet ik eigenlijk niet meer,een radio uitzending op de FM houdt het bij 15Khz voor gezien en met een DAB tuner komt de cd kwaliteit aardig in de richting, tenminste dat heb ik me laten vertellen.
Weet wel dat er sprake van was dat enkele commercielle radiostations waaronder radio538 hier gebruik van gingen maken maar of dit uiteindelijk gebeurd is weet ik niet.

Denk dat men weer een mooie kans laat liggen en dat dit best een succes kan worden, hoewel ik niet kan inschatten hoeveel de omroepen in dit project moeten investeren.

Luister momenteel naar de radio kanalen via digitenne maar ook dit heeft zijn beperkingen zoals op andere fora,s te lezen is.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

joep

De uitrol van DAB wordt pas weer ter hand genomen als ook de commerciële radiostations instappen in het project. Ik kan u helaas niet melden wanneer dat is, want de onderhandelingen met die commerciële stations zijn nog niet afgerond (en zij lijken vooralsnog niet zo enthousiast om aan DAB deel te nemen. Men heeft meer interesse in de opvolgers van DAB). Is die overeenstemming er wel, dan liggen de plannen voor landelijke uitrol klaar. Overigens is het ook een zaak van het ministerie van economische zaken over hoe en wanneer er uitgerold gaat worden. Dat beslist de Publieke Omroep niet op eigen houtje.

Daarnaast gaan de technologische ontwikkelingen gewoon verder en zijn er inmiddels opvolgers van de DAB-techniek beschikbaar. Het is alleen nog niet duidelijk welke techniek het gaat worden. Daarnaast kan het
Europees toegewezen frequentiebereik door verschillende technieken worden ontsloten. Zo is er bijvoorbeeld een lobby om alle frequenties toe te wijzen aan bedrijven die met mobiele tv-diensten in de slag willen. Over de toekomst van DAB is dus helaas niets te zeggen.

Meer informatie kunt u vinden op:
http://portal.omroep.nl/?nav=ozdpqBsHEnCwNjMuQvQjG

audiofreak1

En hoe klinkt de gewone kabel? Ben van plan op korte termijn ook voor de ST15 te gaan om mijn set compleet te maken>
Marantz PM15, SA15, ST15, Sony RDRHX900, Mission M53, Audioquest Diamondline and Sidewinder interlinks, Hyperwire silverline speakercable