2ch Afspelen - Fronts op large en subwoofer op LFE

Gestart door dmeerpa, mei 12, 2024, 11:44:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marvin

Ik zou zelf die luidsprekers op small zetten en de subwoofer het werk laten doen, die is wel te temmen lijkt me.
Je hebt een behoorlijk overdreven aanwezig laag.

Marvin

#31




Dit zijn de metingen van mijn fronts en subwoofer.

Marvin

Wellicht is die 12hz setting ook wat overdreven?

dmeerpa

Citaat van: franswes op mei 23, 2024, 19:15:32Misschien verduidelijkt dit artikel een en ander :

https://avstyle.nl/tips-voor-het-instellen-van-de-juiste-crossover-frequentie-van-een-subwoofer/

Dat is net wat ik er ook allemaal van snap, maar Marantz support blijkbaar niet.
Ik citeer van die website

LFE (aka Normaal)
Het LFE-kanaal wordt naar de subwoofer gestuurd.
De omgeleide lage tonen van alle luidsprekerkanalen die met lage tonen worden gestuurd (Small) worden naar de subwoofer gestuurd onder de gespecificeerde crossover-frequentie.
De lage tonen van alle luidsprekerkanalen die een full-range signaal krijgen (Large/Full-Band) worden niet naar de subwoofer gestuurd.

Nu ik heb dus de front luidsprekerkanalen op full-range dus de lage tonen zouden niet naar de subwoofer mogen gestuurd worden enkel LFE-kanaal. Zoals ik al aangaf heb je die niet bij 2.0 analoge bron, dus in dit scenario moet de sub stil zijn.
Zou mijn bron 2.1, 5.1 of 7.1 zijn dan zou dit wel vertaald moeten worden naar 2.1, waar het .1 naar de subwoofer wordt gestuurd, maar het laag van de kanalen voor de .1 naar de front speakers.

En dat is net het punt die ik aankaart, dit lijkt me niet te kloppen.
Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

dmeerpa

Citaat van: Marvin op mei 24, 2024, 12:50:37Wellicht is die 12hz setting ook wat overdreven?

Standaard had ik de instellingen zoals jij ze hebt staan.
Maar ik vond het laag dan iets te stil. Dat is mijn gevoel als ik bv luister naar de drum luister in Hotel California van the Eagles.
In Pure Direct klonk die mooier, dieper.
Dus heb ik daar wat ze noemen de Harman target response curve op toegepast om in de buurt te komen van wat ik meet in Pure Direct. De paarse vs de gele lijn in mijn vorige post.
Zoals je kan zien in de meeting van Audessey en REW hebben mijn speakers in Pure Direct sowieso een te hoog laag wat ik toeschrijf aan de akoestiek.


Maar wanneer ik die +12 setting combineer met LFE+Main (40hz) dan merk ik wel dat dit bv te hard is bij digitaal TV (2.0 PCM) die ik upmix naar 7.1.2.
Voor muziek lijkt het goed te zijn, al moet ik wel eens wat langere luister sessies inbouwen om te zien wat het op langere termijn zegt.

Nu wat het spelen met de UMIK-1 microfoon en REW gisteren net aantoonde is dat wat de MultiEQ laat zien als uitkomst ver verwijderd is van de realiteit. Ik deed gisteren ook een meeting met de puur flat response curve zoals MultiEQ die berekende, en de realiteit is dat ik ver af zet van een puur vlakke lijn. Ik heb ze echter niet opgeslagen.
Maar na mijn werk speel ik verder, zal ze eens opnieuw meten met die setting en ook proberen een response curve te maken die dichter bij een echte vlakke lijn zit en luisteren hoe dat klinkt.

Gezien ik besloot niet te upgraden naar de Cinema 30, moet ik misschien Dirac Room Correction Full Bandwidth &
Bass Control Single Subwoofer aankoop overwegen bij ene volgende promo. De microfoon heb ik nu al  :lol:



Marantz Cinema 40, SACD 30n
Rotel RB-991
X-box Series X (KODI)
Chromecast met Google TV
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, 4 x Opus Tri-Surround, SVS PB12+
Zone 2 : Boston Acoustic A25

TE KOOP:
Dune HD Max
Wharfedale Opus 2

RHK

Ik haak nu even af, heb er voldoende over gezegd en meegedacht, succes met het vinden van je beste instellingen.
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Emiel77

Citaat van: RHK op mei 23, 2024, 22:30:09Zo heeft ieder zn voorkeur. Maar zoals Audyssey de akoestiek meet en de vertragingen en speakers meet, dat kan je op gehoor niet bereiken. Wie zei dat ook alweer eerder?  8-)

Prima, das een mening en helemaal niets mis mee.
In een eerder bericht geef je zelf aan dat gemeld wordt dat men zelfs na metingen je zelf moet finetunen, iets waar ik het helemaal mee eens ben omdat software gewoon niet in staat is om geluidervaring op een persoonlijk niveau te beoordelen. Mijn mening, geen persoonlijke aanval oid.

De metingen zijn een handige tool om een basis afstelling te krijgen, maar geen absolute waarheid naar mijn mening.

In mijn geval is het nog makkelijker ook, 2.1 opstelling puur voor muziek en ben prima in staat om een en ander op gehoor af te stellen.

Ook een reactie van Quadal gehad ook trouwens die mijn benadering bevestigd:
60 Hz crossover is een prima uitgangspunt voor de combinatie en als je wil spelen met lagere crossover ,doen speel er mee 8-)
Marantz PM8006 | Marantz ND8006
Technics SL-1210GR | Ortofon Concorde Century
Quadral Signum 70 | Quadral Qube CS10
Apple Mac mini M2 | Apple iPad Pro M1
AudioQuest DragonFly Cobalt
Sennheiser HD 660S | Sennheiser Momentum 3
LG 55" Oled C1 | Apple TV 4K

RHK

Citaat van: Emiel77 op mei 27, 2024, 21:55:43Prima, das een mening en helemaal niets mis mee.
In een eerder bericht geef je zelf aan dat gemeld wordt dat men zelfs na metingen je zelf moet finetunen, iets waar ik het helemaal mee eens ben omdat software gewoon niet in staat is om geluidervaring op een persoonlijk niveau te beoordelen. Mijn mening, geen persoonlijke aanval oid.

De metingen zijn een handige tool om een basis afstelling te krijgen, maar geen absolute waarheid naar mijn mening.

In mijn geval is het nog makkelijker ook, 2.1 opstelling puur voor muziek en ben prima in staat om een en ander op gehoor af te stellen.

Ook een reactie van Quadal gehad ook trouwens die mijn benadering bevestigd:
60 Hz crossover is een prima uitgangspunt voor de combinatie en als je wil spelen met lagere crossover ,doen speel er mee 8-)


2.1 is inderdaad makkelijker af te regelen en kan je natuurlijk ook op gehoor doen. Maar voor HT(meer kanaalscheiding) en dus meerdere speakers kan je bijv. niet op gehoor de vertragingen meten, alsmede huiskamerakoestiek. Met films zijn er diverse geluidseffecten dus dat moet wel een beetje kloppen in de weergave. En met Finetunen bedoel ik bijv. het aantal decibels hier en daar erbij of eraf. De andere metingen laat ik zo. Zoals je wellicht gelezen hebt, gebruik ik voor stereo geen Audyssey en geen sub. Dus gewoon 2.0
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*