Zoals wij allen weten, er bestaan 2 versies van Dolby Atmos.
De een is Atmos over DD+ niet object gestuurd, de ander is Atmos over TrueHD wat wel object gestuurd is.
Atmos DD+ wordt voornamelijk gebruikt door alle Streamingdiensten zoals Disney, Netflix, HBO en andere.
Atmos DD+ is een groot verschil met Atmos TreuHD, de DD+ versie is vele malen lager in bitrate (audio kwaliteit) en niet object gestuurd.
Het niet object gestuurd zijn houdt in dat de hoogte effecten "gecreëerd" worden vanaf een 5.1 basis mix.
Het is al vaker gemeld dat dat nu net het zwakke punt is, DSU werkt wel maar met mate, en vaak zo zwak dat je je gaat afvragen of de hoogte speakers wel werken.
Dat is met Atmos TrueHD wel beter, de audiokwaliteit is op het hoogste niveau, en er wordt gebruik gemaakt van object sturing, wat op papier geweldig kan zijn maar in de praktijk vaak tegenvalt, op een aantal films na die wel goed gemixt zijn voor Atmos, de hoogte kanalen.
Vaak is de Atmos mix slecht en valt het tegen, en hier is waar Auro3D zijn sterke kant laat merken.
Auro is kanaal gestuurd.
Dit betekent dat Auro een stream signaal van bijv. Netflix DD+ Atmos wat beter neerzet dan wat Dolby doet !
Auro heeft een aantal parameters in zich die ingesteld kunnen worden zoals de gebruiker wil.
Helaas heeft DSU dit niet en is er niets te beïnvloeden.
Auro beschik over een aantal settings met betrekking tot de ruimte en film content.
Dit zijn:
Groot
Medium
Klein
Spraak
Film
en ook de hoogte effecten zijn te beïnvloeden in stappen van 0 (geen upmixing), tot 14 (max upmixing)
Met Auro gaan de hoogte speakers absoluut wel aan de gang en zijn duidelijk te horen, of minder of niet, maar net wat je wil
Auro op een BD Atmos mix werkt ook prima, je hoort ALTIJD hoogte effecten met Auro (waar nodig uiteraard).
Auro maakt ook meer gebruik van de Center, Surround kanalen en de Front speakers, alles wordt gebruikt om die zogenaamde "hoogte bubbel" te krijgen, maar hoeft niet perse prettig te klinken !!Atmos werkt in 2 lagen, de 5.1 laag en de hoogte laag, Auro3D werkt met 3 lagen, de 5.1 laag, de hoogte laag, en een 3e laag, de VOG (Voice Of God).
Ook wordt de hoogte laag veel breder neergezet dan Atmos / DSU door Auro, misschien niet zo bedoeld door de "Atmos Mixer" maar het kan ook wel eens teveel zijn !!
Ik ben er in basis tevreden over, geen teleurstellingen wat betreft de hoogte-effecten die er met Atmos/DSU soms wel zijn, maar er wordt ook ongewild wat toegevoegd, dat is de keerzijde van Auro.
Er wordt bijvoorbeeld ook Center aan de Fronts gevoegd, vind ik soms storend.
Ik heb wel in Audyssey LFC aan staan met Auro op stand 3, waar dit met Atmos/DSU uit kan blijven, Auro zet de (sub) bass wel wat meer aan dan Dolby.
En of het nu Stereo, 5.1, 7.1 of Atmos is, het wordt allemaal best duidelijk neergezet, waarbij meerkanaal voor Auro de voorkeur geniet bij mij.
Voor de muziekliefhebber is er ook nog Auro2D, specifiek voor muziek gemaakt (zonder hoogte kanalen).
Mijn Auro setup is zoals in de foto, achter de TV, waarbij de
CH (Center Height) en
TS (Top Surround of VOG) speakers direct op de luisterplek gericht staan, en Front Height en Surround Height reflecteren via het plafond, en dat werkt meer dan goed.
De CH en TS "kijken" dus boven de TV uit, de rest zitten er onzichtbaar achter op het plafond gericht.
Het was even puzzelen met de hoeken, maar alles vliegt over mij heen alsof ik rondom speakers heb hangen.
Toch wel apart hoe dat zo werkt en kan werken ......
Staat het mij niet aan met Auro, dan heb ik onder Smart Select 2 een Atmos setup zitten, Atmos maakt ook gebruik van Auro Height speakers, en dan wordt gewoon Atmos gebruikt, zonder de CH en TS speakers.
Zo kan ik snel 1 op 1 schakelen en horen of er verschil is tussen wat Dolby doet en wat Auro doet.
Met een druk op de knop maak ik gebruik van een andere speaker opstelling
Testen heb ik gedaan met Stereo input, standaard 5.1 films, streaming DD+ Atmos, Bluray TrueHD Atmos, en Auro3D bestanden, en Auro en DSU over diverse bestanden.
Voor de BD Atmos gebuik ik Everest met mooie wind en helicopter effecten (mijn enige BD Atmos disc
) en voor 100% Auro3D effecten gebruik ik de test disc van Auro zelf.
Al met al vind ik Auro soms (maar niet altijd) beter geschikt om DD+ Atmos te upmixen dan DSU zelf, of los te laten op een TrueHD Atmos die slecht gemixed is.