Citaat van: dmeerpa op februari 21, 2024, 11:21:39Ja ze zijn al ingemeten met Audyssey (al heb ik wel een issue al mijn 9 speakers hebben een piek rond de 100-110Hz die deels weggewerkt wordt door Audessey maar vermoedelijk een accoustiek probleem is), maar dat waren ze voordien ook (al waren er nadien kleine aanpassingen gebeurd aan de front speaker locatie zoals afstand van elkaar en het indraaien, net omdat 'phantom center' (nieuw woord geleerd) te bekomen. Op dat vlak zijn de Elysian's heel vrijgevig, hoe je ze ook draait een stem centraal blijft centraal. ik merk wel met een brede soundstage (dus geluid naar buiten toe) wel verschil te horen in afhankelijk volgens het indraaien.
Wat ik vroeger niet goed vond aan auro-3D was niet dat stemmen slecht klonken, maar dat die te breed klonken doordat een deel werd weergegeven door de fronts en blijkbaar geen goed phantom centraal gaven. Misschien was er ook een delay issue door het 'weinig' verschuiven van de speakers wat ik ervaarde als een soort echo.
Bij een goede stereo opstelling is dat net wat we willen, dat die centrale stem (mono signaal) ook centraal klinkt. Mijn vermoeden is dan ook dat auro-3d hiervan uitgaat, en zo de stemmen uit de 3 speakers centraal wil laten samenvallen, ook om de conversaties duidelijker te laten klinken. Ik vermoed dus dat in het verleden de fronts de stemmen te breed weergaf wat het onaangenaam maakt. Nu ik heb dit nog maar beperkt getest, en mss speelt de frequentie waren de stemmen zich bevinden ook een ol. Ik had het issue vroeger ook minder of niet met hogere stemmen, vooral met diepere stemmen.
Maar ik weet ook als ik de vroegere speakers totaal niet indraaide ( zoals het geval is bij @CBdicX ) ik geen phantom center had.
Omdat ik afhankelijk ben van de kwaliteit van de Center speaker, omdat de T301 nu eenmaal zo goed als niet mee doet met het creeeren van een phantom center, heb ik gekozen voor de Center die in iedergeval onder de 80Hz kan, uit zichzelf, want dan doet de Center op 80Hz gemakkelijk zijn werk, en voor mij prettig klinkt, en dat is de Klipsch RP 502CII.
Die draagt de hele setup samen met de SVS PC2000 pro.
Ik vind dan ook naar puur Stereo luisteren via de T301 geen prettige ervaring, het blijft een dun geluid uit een speaker zonder kast, wat dit dan ook is.
Er zit geen fundament in en dat maakt de subwoofer alleen niet goed, het klinkt wel aardig maar dat blijft het, wel aardig maar niet goed.
De T101 en T301 zijn dan ook niet voor dit doel ontworpen, dan moet een speaker met flinke kast hebben.
Die T serie is puur voor een surround setup gemaakt en niet voor Stereo weergave.
Wil ik naar een Stereo bron luisteren, dan zet ik de set op Multi Channel Stereo, dat klinkt wel weer goed.
Ook de T301C (de T serie Center) is een hopeloze Center, geheel niet in staat iets van een knap midden gebied neer te zetten, wat het belangrijkste is voor een Center.
Vandaar mijn keus alles T101 en T301 voor "the looks", een fraaie slanke speaker die niet opvalt, aangevult met een krachtige Center voor de crusiale volcalen, en een potente subwoofer.
Ook vind ik Dialog Enhancer (door Marantz geleend van Denon) voor mijn set een prettige optie, die tilt het voor mij net even naar een prettige verstaanbaarheid.
Dacht dat dit erin zat vanaf de Cinema 50.
Die diepe "door dreunende" lage stemmen vind ik ook vervelend en vermoeiend om naar te luisteren.
Vaak een gevolg van een te hoge crossover van de Center, moet je boven of ruim boven de 80Hz gaan met de Center x-over, dan gaat de subwoofer die frequenties spelen en klinkt het niet fijn.
Ik had in het verleden met de T301C center dat die een x-over mee kreeg van 150Hz, foute boel
En klopt, Auro wil alles samen voegen, center met fronts, surround met hoog, en dat wil wel eens een echo effect veroorzaken.
Dit gebeurd alleen met upmixen (Auromatic), niet met Auro over DTS HD, dat is poepie strak, maar alleen kanaal sturing, dus alle speakers werken altijd.
Ik ben benieuwd of je Auro blijft gebruiken, ik twijfel wel voornamelijk vanwege het sterkere gebruik van de bassen door DTS, waar Auro dan ook "last" van heeft, maar ook weer door andere als prettig evaren wordt, en die vinden vaak NeuralX een beter upmixer dan DSU.
En dan laat ik DTSX-Pro en Imax Enhansed (die ook gebruik maakt van de DTS-HD stream) maar even buiten beschouwing........
Ik bedoel maar, zoveel mensen, zoveel wensen