Citaat van: Voorn op januari 25, 2023, 20:29:34Dat is wel een grote verandering en ik kan me voorstellen dat die kefs niet in de buurt komen van grote luidsprekers, ze zijn immers plat en hebben daardoor een kleine klankkast. Volgens Kef zou het een volwaardige luispreker moeten zijn en het lijkt me ook dat je het met goede instellingen mooi kan laten klinken.
Ik ben benieuwd naar jouw beleving van de kefs.
Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk
De T301 komt inderdaad niet in de buurt van de Klipsch RP8060FA, de Klipschen kunnen het af zonder sub, de Kef's niet.
Maar na een rondje Audyssey met 2 subwoofers merk ik weinig verschil, maar zie heel veel verschil
Grappige van surround is de altijd voorgestelde 80Hz crossover.
Dus als ik grote speakers gebruik die zeg 30Hz kunnen, dan worden die tot +/- 80Hz gebruikt, daarna gaat het naar de sub(s).
Als ik veel kleinere speakers gebruik die 75Hz kunnen, dan ook worden die tot 80Hz gebruikt en de rest weer naar de subs.
Dus beide speakers groot en klein worden tot hetzelfde nivo gebruikt in een surround setup
met bass management.
Flinke kerel die dit verschil gaat horen als wij praten over speakers uit dezelfde serie......
De bewering dat de Kef T serie een "volwaardige" speakers zou zijn is onzin.
Dat is het abosluut niet, en die opgegeven 80Hz halen ze gewoon niet.
Zal wel ergens op Jupiter gemeten zijn door Kef
De T serie heeft een sub nodig om een beetje laag te kunnen, maar dan mist goed ingesteld klinkt het volwassen.
Ik heb wel een grote Center, de Q650C, omdat de Kef T301C niet laag genoeg gaat en een crossover mee krijgt van 120Hz.
Dit heeft Kef wel correct want dat staat inderdaad in de manual, crossover >120Hz.
Maar omdat de Center dus die relatief hoge XO mee krijgt gaan de subs een beetje "mee spreken".
Dat vind ik zeer irritant en is opgelost met een potente Center die een XO van Fullrange mee krijgt en ik dan op 80Hz zet.
De rest van de 301 speakers beinvloeden dit niet en krijgen een XO van 120 mee.
De 4 Dali Atmos speakers (60Hz) zet ik op 110Hz.