Citaat van: Paul op maart 17, 2008, 06:15:34
Ben het in deze met Marco eens.
1) De bron
2) Versterking
3) Luidsprekers
Als de bron niet goed kan de versterking nog zo goed zijn maar zal je nooit het rendement er uit halen.
De versterking maakt echt verschil ben ik nu ook van overtuigd en als laatste maar ook belangrijk de luidsprekers.
Deze volgorde zou ik omdraaien.
1) Luidsprekers
2) Versterking
3) Bron
Als voorbeeldje geef ik 2 voorbeelden welke goed te testen zouden zijn, in 1 en dezelfde luisterruimte.
1) de goedkoopste c.d. speler van welk merk dan ook.
2) een instapversterker van Marantz
3) een paar zelfbouwluidsprekers met units van Vifa of Scan Speak die gemakkelijk aan te sturen zijn.
Het resultaat van deze opstelling is een goed klinkend geheel.
1) De allerduurste c.d. speler van welk merk dan ook .........
2) een versterker uit het topsegment die alles gemakkelijk kan aansturen
3) een setje luidsprekers van de media markt van 49 Euro in de uitverkoop ............ ( jamo / infinity )
Ik stel dat deze laatste opstelling het niet gaat redden tegen de eerste opstelling.
Uiteraard begrijp ik wel dat een hele kritische set luidsprekers een hele andere aansturing vereist.
Een paar electrostaten aansturen met een versterkertje van de gamma zal niet werken.
Wat ik eigenlijk vooral bedoel, is dat de luidsprekers het grootste gedeelte van het uiteindelijke geluid zullen bepalen.
Voor wat betreft de 'bronnen' zijn er al wat blinde luistertesten opgezet door forummers van
hififorum.nlNiemand kon het verschil ontdekken tussen een instap c.d. speler van 189 euro en een top c.d. speler van 15.000 Euro .............
Dit stemt in ieder geval tot nadenken. Maar goed. Matchen moet het allemaal natuurlijk wel.
Toch blijf ik erbij dat de luidsprekers het belangrijkste blijven. Als laatste nog een leuk voorbeeldje uit eigen doos.
Ik speel met de toplijn van Scan Speak. Het model is Maxima. Het laag is actief, dus daar hangen Hypex bakken aan. Het laag/midden - midden en hoog hangt aan de toplijn van Advance Acoustic.
Als ik de Advance vervang door de PM 7000 van Marantz, heb ik nog steeds een goed geluid.
Vervang ik de Scan Speak set echter door een paar Bose reflecting speakers, dan is het geluid bagger.
Allemaal geprobeerd. Luidsprekers ........... Daar kun je met een gerust hart geld aan uitgeven.