Na een tijdje zonder subwoofer(s) met de Kef Q950, wat mijn vrouw perfect vind, heb ik toch weer de sub stap genomen, alleen ietsje anders.
Ik vond toch ondanks de prima bass, er toch net de "beuk" in actie scenes ontbrak.
Moet zeggen dat ik subwoofers niet de "mooiste" voorwerpen in een kamer vind, groot, log, zwart (of wit), wel geschikt om een lamp of plantje op te zetten......
Na vele, vele subs te hebben gehad, de laatste 2 waren SVS Micro in het wit, en daarvoor de gigant, de SVS 16 Ultra, ben ik nu voor 2 "onzichtbare" subs gegaan, de Gallo Profile Sub.
https://galloacoustics.com/product/profilesub-subwoofer/En dat bevalt, ondanks de niet echt overtuigende specs, waar ik ook van dacht, gaat deze jongen het trekken ?
SVS is natuurlijk de Subwoofer Koning, met knetter zware versterkers en specs beneden de 20Hz, en dat halen ze ook, maar heeft de gemiddelde gebruiker in een huiskamer dit nodig ?
De Profile doet het met een 8 inch woofer, 32Hz met 150 watt aan vermogen, wat eigenlijk gewoon goed is, en dezelfde specs geeft als ieder andere 8 inch sub in de bekende vierkante kasten.
Ik in overleg met Gallo (Stephen Pitt) en die overtuigde mij na het SVS verhaal totaal geen zorgen te maken en voorstelde als de Profile niet deed wat hij mij vertelde, de sub kostenloos retour kon naar Gallo.
Gisteren vroeg de sub ontvangen, achter,
ja achter, de TV gehangen met 10cm afstand tussen woofer een TV achterkant (minimum afstand moet 3-4 cm zijn), en daar een berg subwoofer test files op los gelaten, en films test zoals de opening scene van Overlord, Spectre, en Godzilla.
Dit zijn 3 films dat als een subwoofer een zwakke plek heeft dit direct naar voren komt.
En inderdaad, de Profile niet, ondanks de kleurterklas specs in de subwoofer wereld.
Het blijkt nu dat als een subwoofer goed ontworden is, met een wat kleinere woofer en wat minder vermogen, ook goed kan werken
in een huiskamer.
Denk niet dat de Profile geschikt is om een grote ruimte te bedienen, maar dat is de doelgroep ook niet, dan moet je een 16 Ultra hebben, of 2.
Na de testen die zonder vervorming door de Profile werden geslikt heb ik meteen een 2e besteld, die komt maandag en krijgt zijn plek aan de linkerkant van het scherm, daar had ik al rekening mee gehouden.
Ik heb wel wat moeten veranderen in mijn speaker setup, want sub 2 out wordt gebruikt voor de Auro TS speaker.
Nu heb ik die speaker niet daadwerkelijk boven de luisterplek hangen, die zit ook achter de TV, dus heb ik deze opgegeven zodat sub 2 weer beschikbaar is voor de 2e Profile, en kunnen ze beide voorzien worden van Sub EQ tijdens de Audyssey setup.
De gebruikte Gallo Adiva speakers voor de TS zijn nu Surround Back, en mijn fronts worden nu via de pre-out bedient door een PMA 520AE, die eerst de TS speakers deed.
Toch apart te horen dat dit relatief kleine subje (wel met een volwassen prijs) het zo goed doet, ben benieuwd hoe het klinkt met 2 Profiles.