Hierbij het uitvaartprogramma van Cor en op verzoek de door mij gehouden speech:
Afscheidsplechtigheid van Cor de Rooij
Dinsdag 12 april 2022 van 10.30-11.30 uur
Bij binnenkomst (piano) muziek van Bach – Air piano
Openingswoord van Alex (uitvaartbegeleider).
Cor hield heel erg van klassieke muziek daarom zal er veel klassieke muziek te horen zijn in deze afscheidsbijeenkomst.
1e spreker, Marcel van der Boom lid van het Marantz-Forum
Muziek: The Lark Ascending van Ralph Vaughan Williams (ongeveer 10 minuten)
2e spreker: buurman Rien
Muziek: Yesterday van The Beatles
3e spreker: gedicht door Nellie of Rien
Muziek: Adagietto uit de Vijfde Symfonie van Gustav Mahler (10/11 minuten)
Slotwoord door Alex (uitvaartbegeleider).
Wanneer iedereen tot slot bij de kist Cor een afscheidsgroet bracht werd gespeeld:
Morgenstemming uit de Peer Gynt-Suites (nr. 1 Opus 46) van Edward Grieg (4/5 minuten)
Afscheid van Cor de Rooij – dinsdag 12 april 2022.
Geachte aanwezigen, buren en vrienden, het is fijn om te zien dat u gekomen bent. Ieder mens is uniek in alle opzichten. Echter Cor was wel heel bijzonder! U allen kent de strubbelingen die Cor met zich meedroeg. Zijn verleden en zijn (zoals hij altijd vertelde hoogbegaafdheid en hoog gevoeligheid) zijn 'ups-and-downs' qua gezondheid. Laat ik u daarom meenemen in mijn beleving zoals ik Cor ken.
De eerste kennismaking was – hoe toepasselijk ook in deze tijd – via de computer. Cor werd lid van het Marantzforum op 10 december 2010, zo'n anderhalf jaar na mijn lidmaatschap. In deze jaren van het forum heeft Cor bijna 19.000 berichten geplaatst! Dat is bijna 2x zoveel als de nummer 2..... In deze berichten, kon Cor (met zijn NRC-toetsenbord) hele scherpe teksten kwijt. Ook zijn obsessie met Marin Alsop kwam uitgebreid in de berichten voor. Vaak ook over zijn gedachtes, ziektes en andere zaken welke hem gedurende de dag, maar vooral ook 's-Nachts bezighield. Gelukkig plaatste Cor ook berichtjes over audio en muziek, met name zijn ongelofelijke kennis van klassieke muziek en de verhalen achter de diverse muziekopnames, werden door alle forumleden met bewondering en interesse gelezen. Menigeen is daardoor op het forum toch gaan luisteren naar klassieke muziek.
Een ander fenomeen aan het forum zijn de Meet & Greet bijeenkomsten, dit zijn namelijk geen bijeenkomsten, waarbij (veelal) grijze mannen naast elkaar stil zitten om muziek te luisteren (wel of niet met hun ogen dicht), muziek is een bindmiddel, maar het gaat vooral om de gezelligheid. Menig keer heeft Cor bij mij in de auto gezeten naar zo'n M&G, naar Roosendaal of Groningen of Eindhoven. Ieder keer hoefde ik alleen maar de radio uit te zetten in de auto, want Cor praatte er lustig op los. En op de terugweg altijd even stoppen onderweg voor avondeten.
De leukste M&G vond ik toch wel bij Cor zelf! Eerst aankomen bij Cor praatje maken, ondanks zijn situatie stond er toch een gebakje bij de koffie, even luisteren naar zijn set (welke gewoon goed was in samenhang en opstelling), iedere keer verwonderen over de fraaie klanken, dan op weg naar Leiden Centrum voor de rondgang langs Plato, dan door naar Velvet en even later verderop de gracht naar een viskraam om lekker vis te eten.
Daarna thee bij Cor en voor wie het wilde had Cor ook nog eens een warme pot eten klaargemaakt. Cor maakte dan bijvoorbeeld een pan met pasta, hutspot of zijn vermaarde gehaktballen (echte Joekels) dit gaan wij (diegene die vaak op je M&G kwamen) node missen.
Ons laatste telefoongesprek ging naast het formele gesprek over je gezondheid en die van John, vooral over muziek en je wensen om nog iets nieuws aan te schaffen. Helaas heeft dat niet meer zo mogen zijn, Cor bedankt voor je (mede) inbreng voor deze leuke herinneringen, rust zacht en je muzikale forumvrienden zullen je niet vergeten.
Ook wil ik John enorm bedanken voor zijn steun (door dik en dun) aan Cor.
jrm