Wanneer kunnen we of gaan we verschillen horen tussen bepaalde apparaten zonder direct te schakelen en dus zonder pauze tussen het vergelijken.
Dit is al meerdere malen uit de doeken gedaan.
Versleten elco's in de signaalweg.
De weergave wordt dan in 9 van de 10 gevallen doffer en dat kun je makkelijk zichtbaar maken op de scope met toongenerator en een square wave of met een oplopende sinus en dan de amplitude bekijken.
Filtering: Zowel als analoog is dit het manipuleren van het uitgangssignaal en vaak het afkappen van de hogere frequenties met een aantal db's per octaaf.
Hoe agressiever de afkapping hoe beter dit hoorbaar is.
Dit geld ook voor digitale filtering hoewel dit op meerdere manieren kan dmv o.a. looptijdverschillen.
Ook is het gebruik van de standaard toonregeling manipulatie van het originele signaal.
De luisteraar kan het uitgangssignaal beinvloeden en dus naar smaak instellen wanneer de originele opname niet mooi opgenomen is: te dof . te scherp, teveel of te weinig mid of laag.
Een DAC is niet alleen een chip die het digitale signaal, dus de nullen en enen omzet naar een analoog signaal.
Daarna komt er een ampje die het signaal weer versterkt met in de meeste gevallen een uitgangsspanning van 2 VDC.
Het vergelijken van cd spelers is voor de leken vele malen makkelijker dan versterkers.
Zolang de uitgangsspanning gelijk is.
Met sluit 2 speler aan met in beide dezelfde cd/opname , start de opname simultaan en laat een ander schakelen.
Alle cd spelers hebben een kaarsrecht frequentieverloop tussen de 20 Hz en 20Khz.
Bij 20 Khz wordt het radicaal afgekapt.
Nu is het gehoor bij oudere mensen natuurlijk een stuk minder als bij mensen van b.v. 20 jaar oud.
En dat bij de hogere frequenties, daar ontkomt men niet aan.
Ik zelf kom nog tot 16 Khz .....erg makkelijk te testen.
Ik denk dat deze uitleg wel duidelijk is en verder zou ik willen zeggen geniet van je muziek en laat het op een onjuiste manier vergelijken achterwerge...men zit dan in de technisch luisteren fase en dus altijd op zoek naar hoe het klinkt en niet naar de muziek.
Ik ben persoonlijk erg blij daar van verlost te zijn.