minimale impedantie frontspeakers sr 5002

Gestart door mountaineer, februari 05, 2008, 22:12:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

mountaineer

Ik heb voor de sr 5002 1 set frontspeakers op het oog met een nominale impedantie van 6 ohm. Ik vraag me alleen af of dat eigenlijk wel kan, want op de achterkant van de sr 5002 staat het volgende:

FRONT A OR B.CENTER.
FRONT A + B : 8 OHMS

Iets verder ernaast:

SURR.SURR BACK : 6-8 OHMS

Als ik puur op deze tekst afga, zou het niet kunnen, want letterlijk staat er (volgens mij) dat de impedantie per speaker ook bij aansluiting van alleen Front A 8 ohm is. Maar is dat logisch? is het niet altijd zo dat bij een A- en B-gedeelte de minimale impedantie lager is wanneer je alleen A aansluit dan wanneer je A + B aansluit? Op de sr 4002 en sr 7002 is het volgens de gebruikershandleiding trouwens wel mogelijk 1 set speakers van 6 ohm aan te sluiten op Front A (of B bij de 7002).

Ik vind het verwarrend, maar misschien begrijp ik verkeerd wat er achter op de receiver staat? In de winkel konden ze me helaas niet helpen. In ieder geval wil ik toch wel even weten hoe zit voordat ik die speakers aanschaf.

TurboMarco

Hoi,

Zolang de impedantie vd luidsprekers lineair (4-6 Ohm) is hoef je helemaal geen zorgen te maken,om welke luidsprekers gaat het trouwens ?

greetz Marco
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dmeerpa

Het staat trouwens in de handleiding van de SR5002. Achteraan bij de technische specificaties:

AUDIO SECTION (SR4002)
Power Output (20 Hz – 20 kHz/THD=0.08%)
Front L&R ............................................8 ohms 80 W / Ch
Center ..................................................8 ohms 80 W / Ch
Surround L&R ......................................8 ohms 80 W / Ch
Surround Back L&R .............................8 ohms 80 W / Ch
Front L&R ..........................................6 ohms 105 W / Ch
Center ................................................6 ohms 105 W / Ch
Surround L&R ....................................6 ohms 105 W / Ch
Surround Back L&R ...........................6 ohms 105 W / Ch


Je zal zelfs 105 Watt uit je receiver halen.
Zelf heb ik de SR8002, en voordien de SR7500. Mijn luidsprekers zijn ook allemaal 6Ohm.
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150

mountaineer

Bedankt voor jullie reacties, zeer geruststellend. Het gaat om de Monitor Audio BR5. Alle speakers van de BR-serie hebben een impedantie van 6 ohm, net als die van de SR-serie trouwens. (Ik had liever de SR-serie genomen, maar dat liet het budget niet toe.)

@dmeerpa: Je hebt helemaal gelijk, had ik kunnen zien. (Hoewel je hier het rijtje van de sr 4002 quote  :-). Met de 5002 is zelfs 110 W. haalbaar @ 6 ohm.)

thom

ik heb op mijn 4200 speakers van 4ohm gehad zonder problemen, dus maak je geen zorige 8-)

Maurice

Citaat van: thom op februari 06, 2008, 15:06:14
ik heb op mijn 4200 speakers van 4ohm gehad zonder problemen, dus maak je geen zorige 8-)
Maar dat hangt weer van het impedantieverloop af ;)

Een speaker met nominale impedantie van 8 ohm kan soms moeilijker voor versterkers zijn dan één van 4 Ohm. Neem bijvoorbeeld de infinity kappa 9, welke zelfs een dip heeft van 0,5 ohm!!!  :-o Menig versterker zal hier mee in rook op gaan.
Zelfde geldt voor 4 ohm, maar als deze over de gehele linie minimaal 4 ohm is zal er weinig aan de hand zijn. Dippen lager zullen funest (kunnen) zijn.
Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

mountaineer

Met de sr 5200 en de MA BR5 is bi-amping mogelijk en het wordt zelfs aangeraden door Monitor Audio. Zou dit echt zinvol zijn met deze configuratie of is het zonde van de luidsprekerkabel en de moeite?

gerard

Ik heb de SR4600 (7 x 80W bij 8 ohm/ 7 x 105W bij 6 ohm volgens het boekje) met MA RS6 (ook 6 ohm).
Prima combinatie, de receiver wordt dan ook niet erg warm, terwijl ik 'm wel ver open kan draaien.

Met de SR4600 kan ik niet bi-ampen, maar ik heb de luidsprekers gebi-wired.
Dit geeft al een verbetering, het klinkt ruimtelijker en de bas klinkt natuurlijker.
Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik het zeker proberen, dat bi-ampen.

Succes,
groet gerard
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

dmeerpa

Citaat van: mountaineer op februari 06, 2008, 13:38:41
Bedankt voor jullie reacties, zeer geruststellend. Het gaat om de Monitor Audio BR5. Alle speakers van de BR-serie hebben een impedantie van 6 ohm, net als die van de SR-serie trouwens. (Ik had liever de SR-serie genomen, maar dat liet het budget niet toe.)

@dmeerpa: Je hebt helemaal gelijk, had ik kunnen zien. (Hoewel je hier het rijtje van de sr 4002 quote  :-). Met de 5002 is zelfs 110 W. haalbaar @ 6 ohm.)

Komt van de handleiding in PDF formaat van de SR5002 die ik van de US Marantz site had gedownload.
Voornaamste is dat het ook in uw geschreven handleiding staat  :wink:
Marantz Cinema 40, Marantz SACD 30n, Rotel RB-991
X-box Series X
Pioneer PDP-6080D
Zone 1 : 7.1.4 Wharfedale Elysian 4, Opus Tri-Center, Opus Tri-Surround,  SVS Ultra Elevation, PB12+
Zone 2 : HEOS AMP HS2 + Boston Acoustic A25
Zone 3 : Denon Home 150