Deze PM-7000 onder handen genomen met fikse problemen:
Voedingsspanning klopte niet om te beginnen dus eerst dat aangepakt.
Een aantal weerstanden defect , 2 transistoren en een berg soldeerverbindingen.
Tevens een fikse ruis bij gebuik van de treble potmeter.
Het zette mij op een flink dwaalspoor want zodra ik aan de output van de preamp / voorversterker sectie mat zag ik een schoon signaal!
Na de topologie eens goed onder de loep genomen te hebben m.b.v. bleek dat er een terugkoppeling in zit , een standaard baxandall toonregelcircuit en het is een soort van schijn gebalanceerd ontwerp.
Not very funny!
Hier ging enorm veel tijd inzitten, maar ik laat me er niet onder krijgen door een stuk elektronica.
Aangezien deze versterker niet over een pre-out en main - in beschikt moesten we het anders doen.
Het ''kleine'' modelletje 1070 er bij gepakt en m.b.v. een tulpsnoer aan de preamp en ook poweramp de boel kunnen scheiden en testen.
Het probleem bleek uiteindelijk toch in de preamp te zitten.
Na wederom veel meet en speurwerk zag ik geen ruis maar een vervormde weergave aan een component maar niet de ruis!
De ruis was continu en dus niet wat sommige semi defecte transistoren doen.
Bij het opdraaien van de treble pot dus en ook de balans pot had hier invloed op.
Resumé: Alle slechte soldeerverbindingen hersteld in de powersupply , eindversterker , voorversterker , en toonregelcircuit, een aantal elco's vervangen , weerstanden, transistoren en nog wat andere componenten.
Het plus en min voedingspanning probleem was zo opgelost maar van de preamp kreeg ik aardig maagzuur.
In willekeurige volgorde:
Het direct meten aan de output van de preamp........niets te zien!