Dempingsfactor is een waarde die aangeeft hoe een versterker de speaker dwingt het aangeboden signaal te volgen.
Een waarde van factor 100 word gezien als prima, er zijn exoten zoals de Ruby die 300 hebben en nog stappen hoger, ik heb wel eens een waarde van 500 gezien bij Yamaha.
In hoeverre boven de 100 dit nog iets bijdraagt en hoorbaar is betwijfel ik.
Een Denon 520 die ik heb staan zal rond die 100 zitten, de Ruby die ik had heeft dus 300 maar er was voor mij geen verschil te horen op dezelfde speakers bij gelijk volume.
Onder de 100 kan het "verkeerd" gaan, dit is een bekende eigenschap van buizenversterkers, die zitten vaak ruim onder de 100.
Dan word het na trillen van de woofers minder onderdrukt en gaat de speaker "wollig" klinken.
(misschien is dit het warme geluid
)
Dit word weer door buizen liefhebbers gewaardeerd en maakt deel uit van de buizen "beleving"
Sowieso heeft een open speaker meer last van poort ruis dan een gesloten systeem, ook het na trillen van de woofer is meer aanwezig en is wel eens door mij werkelijk gehoord.
Ik vond dat nadreunen niet prettig en dat was met de Ruby !, dus dan gooit het speaker ontwerp roet in het eten, hoe goed een versterker dan ook is qua dempingsfactor.