Er is momenteel een flinke discussie gaande in het covid topic, waarop een aantal leden (helaas) besloten hebben om het forum te verlaten. Ik respecteer hun keuze en wil bij dezen ook aangeven dat de deur nog altijd voor hen openstaat (en ja, het oude account kan gekoppeld worden aan een nieuw account. Daarvoor dient contact te worden opgenomen met mij). No hard feelings!
Wel wil ik in het algemeen oproepen om met respect met elkaar te blijven omgaan en algemeen geldende omgangsnormen in real life ook in deze virtuele wereld te blijven hanteren. En dat zeker in situaties waarbij iemand een vriend heeft moeten begraven, zijn bedrijf ten onder heeft zien gaan, of anderszins benadeeld wordt door het virus of de maatregelen.
We blijven immers mensen, en toevallig hebben we samen een hele grote gemene deler, namelijk onze voorliefde voor muziek en hifi.
Er is verweten dat de moderators in deze discussie niet streng genoeg hebben opgetreden, en een onwenselijke mening hebben, danwel onwenselijk gedrag vertonen in dit onderwerp. Het betreft dan vooral (satirische) plaatjes.
Satire is echter niet voor iedereen en ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die hier aanstoot aan nemen. Als moderators, en vooral ik als eigenaar, zullen uitlatingen en postings primair beoordelen conform
de forumregels. Ik wil niemand verbieden een mening te hebben en deze te uiten (mits on-topic), ongeacht mijn eigen mening over het betreffende onderwerp. En dat geldt voor zowel leden als moderators.
Een aantal forumregels wil hierbij highlighten:
Citeer2. Behandel elkaar met respect. Wees het gerust oneens over bepaalde standpunten, discussieer op het scherpst van de snede maar beledig of discrimineer een ander niet. Beledigende of discriminerende leden zullen een passende straf krijgen in de vorm van een ban voor bepaalde of onbepaalde tijd.
Gelukkig zijn beledigende of discriminerende uitlatingen zo goed als afwezig geweest. Mijn complimenten gezien het onderwerp.
Citeer8. Klachten over forumleden behoren niet openlijk op het forumbesproken te worden. Deze behoren eerst persoonlijk opgelost te worden of anders dienen de moderators ingelicht te worden over vermeend wangedrag (dit kan via "meldt dit bericht aan de moderators").
Er zijn forumleden vertrokken, maar dat ontslaat niemand van deze regel. Ik wil dan ook geen vervelende reacties over de betreffende forumleden lezen.
Citeer11. Sta open voor ander meningen, deel je eigen mening en voer er discussie over. Maar laat elkander altijd in zijn of haar waarde. Verschillen in mening mogen echter nooit leiden tot twisten of het met fanatisme verkondigen van het "eigen gelijk", hoe veel gelijk je ook denkt te hebben. Het moderaat zal ingrijpen bij het fanatiek verkondigen van het eigen gelijk, ongeacht wie er gelijk heeft.
Ik merk nu hoe moeilijk/complex deze regel is gezien de covid discussie. Zelf heb ik in deze ook een uitgesproken mening, net zoals veel forumleden (zowel voorstanders als tegenstanders van de maatregelen). Zelf denk ik dat de grens moet komen te liggen of een ander veroordeeld wordt voor het hebben van een tegengestelde mening, maar ook dat is weer een lastige. Ik probeer hardop denkend een voorbeeld te geven, mogelijk kunnen jullie aanvullen of corrigeren?
Iemand die heel fanatiek staat te verkondigen dat het gewoon moet kunnen om andermans integriteit van lichaam te schenden, iemand eigendommen toe te eigenen, of bepaalde gedachten niet mag hebben kan lijnrecht tegenover iemand staan die het tegendeel vindt. Beiden hebben een mening en beiden mogen een mening hebben. Zelf heb ik een hele sterke mening in deze kwestie en zou mezelf daar mogelijk zelfs fanatiek in kunnen benoemen. Ik denk dat het dan vooral gaat hoe je je eigen standpunt verdedigt of die van een ander bekritiseert. Gaat het om de inhoud, dan is het ok. Gaat het om de persoon, dan is het niet ok. Hoe kijken jullie hier tegenaan?