Nee hoor, de stelling (en conclusie via spec lijsten, waar of niet) is dat de meeste speakers, duur en (redelijk) betaalbaar, met een of meerdere woofers, het laten afweten ruim beneden de 30 Hz.
Wil je echt lager moeten er kunstgrepen uitgehaald worden, of gaan werken met versterkte woofers zoals Goldenear doet.
Als iemand iets anders beweert, prima, het viel mij gewoon op dat ook kostbare speakers niet veel lager kunnen (als de metingen "eerlijk" gedaan worden), of het is op een "oneerlijke" 0 dB, of hoger.
En ook niet gefundeerde opmerkingen over paramaters dit en dat, en eigen bevindingen, allemaal prima, vooral niet zelf met deze "parameters" of ontkrachting (gefundeerd en wetenschappelijk bewezen graag) komen.........
Neem een bass test bestand mee naar de testruimte, en ga luisteren.
Ik heb een B&W van 20.000 euro naast een Kef van 2000 euro gehoord, en nee, geen bass verschil waarneembaar, vandaar dat ik eens bij de diverse merken ben gaan kijken wat die allemaal aan specs opgave.
Dus inderdaad eigenbevindingen en stelling dat geld, hoeveelheid woofers, niet (veel) uitmaakt, ze stranden nagenoeg allemaal rond de 30 Hz voor passieve speakers, in doorzon huiskamer grootte, design is een ander verhaal.