30 - 40 Hz veel lager gaat het niet

Gestart door CBdicX, augustus 20, 2020, 12:33:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

CBdicX

Nou, ik heb deze naar beneden gehaald voor verkoop en meteen maar eens vergeleken met de Davone Solo a 6500 euro en 30Hz, tegen de SVS Ultra a 1150 euro en 45 Hz.
Blijkt dat SVS wel weet wat ze doen want het verschil in SF en Actie films is echt zeer klein wat bass weergave betreft, en zeker niet de meerprijs van de Solo's waard als je puur naar lage bass kijkt.
Denk zelfs als ik de SVS meer naar de achterwand zou zetten dat het kleine verschil in bass weg is.

De Solo's klinken wel "voller" en groter, fysieke maat speelt wel zeker een belangrijke rol.
Eventuele meerwaarde voor 3 weg vs 2 weg kan ik niet waarnemen !

Dit is dan de Ultra Bookshelf, vraag mij af wat een SVS Ultra Tower doet............

CBdicX

Citaat van: Stadium III op augustus 23, 2020, 21:07:15
ff aanvulling mbt spl en hz
https://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/images/Groningen%20(Gr)/i45500.pdf

Dit is dan wel bij evenementen maar hz blijft hz

Deze is ook wel interessant uit dat artikel, vandaar dat de meeste fabrikanten in de 30-50Hz zone blijven zitten, geeft gewoon het meest hoorbare en voelbare effect.
De prijs van een speakers zal dan wel zitten in dit gebied optimaal gebruiken zodat deze niet gaat overheersen wat je vaak bij "goedkope" speakers snel hoort, de "boom boxen".

Vind dit oa bij de SVS Ultra Bookshelf erg sterk en goed gebalanceerd, geen overheersing, wel power en gevoel.

31Hz-50Hz
Deze lage frequenties zorgen voor "power", tonen die je "voelt".
Te veel hiervan maakt het geluid dof.
Het maakt de overige geluiden ook moeilijk waar te nemen.
Deze lage frequenties gebruiken veel vermogen van de versterkers bij PA-versterking.
Door deze lage bas tonen te onderdrukken kun je voorkomen dat je vermogen te kort komt, zodat je het vermogen voor de hoorbaarheid kunt gebruiken.

Frits Denon

Ik heb mijn TDL Studio 2 kunnen vergelijken met de Studio 3. Hoorde weinig verschil. Het gaat dan al zo laag dat het meer om voelen gaat. Als ik de 3 niet gevonden had was de 2 mooi gebleven.

Qua hoog doen de 3 het erg mooi bij mij. Zeer tevreden mee. De 2 was soms iets te fel.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

xander32

Tevredenheid is een groot goed 👍🏻

Betreft het laag, de beperking zit steevast in de ruimte en opstelling. Ongeacht de specs komen vele ls niet hoorbaar lager dan 50, misschien 40 hz in de ruimte.

Citaat van: Frits op augustus 26, 2020, 23:09:37
Ik heb mijn TDL Studio 2 kunnen vergelijken met de Studio 3. Hoorde weinig verschil. Het gaat dan al zo laag dat het meer om voelen gaat. Als ik de 3 niet gevonden had was de 2 mooi gebleven.

Qua hoog doen de 3 het erg mooi bij mij. Zeer tevreden mee. De 2 was soms iets te fel.

CBdicX

Misschien dat wij allen dan wel de "conclusie" kunnen trekken (ondanks niet wetenschappelijk gestaafd) dat het op zoek gaan naar lagere bass, het niet zit in grotere of meer woofers, of andere exotische driver materialen, maar dat het gemiddeld gezien gewoon op houd beneden de 30-40 Hz.
En dan toch maar als de specs rond de 30 Hz aangeven worden, dat maar als redelijke waarheid accepteren oa Kef - Tannoy - B&W, en veel lager zoals Magnat - Heco oa doet (zelfs 18- Hz voor een passieve speaker !) maar met een flinke zak zout moeten nemen.

TurboMarco

Ik denk niet dat fabrikanten liegen maar op een manier meten waardoor het wat zonniger uit komt te zien .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

Citaat van: TurboMarco op augustus 27, 2020, 08:24:58
Ik denk niet dat fabrikanten liegen maar op een manier meten waardoor het wat zonniger uit komt te zien .

Mmmmmm, volgens mij dan niet keihard liegen, maar wel jokken......  :wink:

Net zoiets als het verbruik van een auto.
Alles uit uit slopen, alle openingen dicht plakken, spiegels eraf, deurhandels eraf, bumpers eraf, ruitenwissers eraf, het gaspedaal vast zetten, geen wind, geen regen, een prachtige dag, en meten maar op een afgesloten circuit op een perfecte kombaan  :-D

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

SB_Marantz

#54
Citaat van: xander32 op augustus 23, 2020, 19:58:37
De cijfers van leveranciers zeggen nauwelijks iets. Als ze dan al de werkelijkheid benaderen, blijft daar in de ruimte en opstelling bij jou en mij thuis vaak nog maar weinig van over.


Dat de cijfers van de fabrikant niet zo heel veel zeggen klopt want je luistert naar naar ongeveer 70% reflectie en klankkarakter van de speaker in de desbetreffende ruimte.
Dus ook de invloed van de akoestiek is enorm!
Buiten dat komt de kwaliteit van de opname ook nog behoorlijk fors om de hoek kijken.

Er zijn nog een aantal factoren totaal niet aan bod gekomen!

In de lage regionen speelt de Q factor een grote rol.
Want laag weergave of hoe diep het gaat is niet de enige factor.
De meeste mensen vinden een Q factor van 7 de meest prettige factor.
De ander houdt weer van een wat wollige weergave en weer een ander van een wat strakkere.
Ook dit kan weer sterk beinvloed worden door de akoestiek.......en een staande golf is hierbij uiterst irritant.
Persoonlijk ben ik best een bass (Lees bas of bees  :schater:) monster en hou niet van een ''plok plok'' bass.


Andere gebieden zoals mid en hoog hebben ook een sterk eigen karakter en staan ook weer onder invloed van het type materiaal, akoestiek en opname kwaliteit.

Welk karakter de persoon in kwestie mooi vindt is puur smaak.

Hebben we het b.v. alleen de hoge frequenties prefereer ik een metal/titanium al dan niet m.b.v. een echte compressie driver daar deze percussie mooier/realistischer weergeven.

Het merendeel van de softdomes zijn voor mij idd te soft , mellow.

Hoewel ik moet zeggen dat tijdens de meeting bij mij, ik de speakers van René59 zeker kon waarderen!
Wat neutraler in het middengebied dan mijn eigen speakers die wat meer kleuren.
Oud maar een goed ontwerp! (Wederom mijn persoonlijke mening)

Ik denk dat het hierbij wel compleet en duidelijk is.

Niets is moeilijker dan de juiste speaker voor jouw ruimte te kiezen, en er is natuurlijk altijd beter.
Ik ben iig ruimschoots tevreden en zal niet snel een andere speaker gaan kopen.
Heb in de loop der jaren zeker 20 verschillende speakers hier gehad al dan niet van mij of van een ander.







Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#55
Citaat van: SB_Marantz op augustus 27, 2020, 10:41:13

Dat de cijfers van de fabrikant niet zo heel veel zeggen klopt want je luistert naar naar ongeveer 70% reflectie,
Dus de invloed van de akoestiek is enorm!
Buiten dat komt de kwaliteit van de opname ook nog behoorlijk fors om de hoek kijken.

Er zijn nog een aantal factoren totaal niet aan bod gekomen!

In de lage regionen speelt de Q factor een grote rol.
Want laag weergave of hoe diep het gaat is niet de enige factor.
De meeste mensen vinden een Q factor van 7 de meest prettige factor.
De ander houdt weer van een wat wollige weergave en weer een ander van een wat strakkere.
Ook dit kan weer sterk beinvloed worden door de akoestiek.......en een staande golf is hierbij uiterst irritant.
Persoonlijk ben ik best een bass (Lees bas of bees  :schater:) monster en hou niet van een ''plok plok'' bass.


Andere gebieden zoals mid en hoog hebben ook een sterk eigen karakter en staan ook weer onder invloed van het type materiaal, akoestiek en opname kwaliteit.

Welk karakter de persoon in kwesie mooi vindt is puur smaak.

Hebben we het b.v. alleen de hoge frequenties prefereer ik een metal/titanium al dan niet m.b.v. een echte compressie driver daar deze percussie mooier/realistischer weergeven.

Het merendeel van de softdomes zijn voor mij idd te soft , mellow.

Hoewel ik moet zeggen dat tijdens de meeting bij mij, ik de speakers van René59 zeker kon waarderen!
Wat neutraler in het middengebied dan mijn eigen speakers die wat meer kleuren.
Oud maar een goed ontwerp! (Wederom mijn persoonlijke mening)

Ik denk dat het hierbij wel compleet en duidelijk is.

Niets is moeilijker dan de juiste speaker voor jouw ruimte te kiezen, en er is natuurlijk altijd beter.
Ik ben iig ruimschoots tevreden en zal niet snel een andere speaker gaan kopen.
Heb in de loop der jaren zeker 20 verschillende speakers hier gehad al dan niet van mij of van een ander.

20 maar.............  :-D LOL

Ik ga daar ruimschoots overheen en ben nog steeds niet "tevreden"  :wink:
Heerlijke hobby....... :yes:

SB_Marantz

Ter aanvulling:

Mijn mening is als iemand nog steeds niet tevreden is deze in de ''Technisch luisteren fase zit.''
Ik heb daar ook een aantal jaren ingezeten en moet je zeggen dat dat echt niet prettig is.
Men gaat het maar al te vaak zoeken in zaken die totaal niets doen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

Citaat van: SB_Marantz op augustus 27, 2020, 10:55:11
Ter aanvulling:

Mijn mening is als iemand nog steeds niet tevreden is deze in de ''Technisch luisteren fase zit.''
Ik heb daar ook een aantal jaren ingezeten en moet je zeggen dat dat echt niet prettig is.
Men gaat het maar al te vaak zoeken in zaken die totaal niets doen.

Ben ik het absoluut mee eens, ondanks dat dit over mijzelf gaat !
Heb daarom wederom mijn surround handel de deur gewezen, ik zat teveel op te letten of alles wel "klopte".
Nu in Stereo heb ik daar zeker minder last van maar ik moet nog wat rustiger worden, maar haast is geboden, ik ben reeds 60  :-o

TurboMarco

Je hebt specs en een soort van verzinsels ,zo ben ik een kreet op het spoor gekomen die ik nog niet eerder gezien heb ,zelfs een search op het net leverde niets op maar de fabrikant schermt er mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is .

isotropische
afstraling


WTF !

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

CBdicX

#59
Citaat van: TurboMarco op augustus 27, 2020, 18:23:11
Je hebt specs en een soort van verzinsels ,zo ben ik een kreet op het spoor gekomen die ik nog niet eerder gezien heb ,zelfs een search op het net leverde niets op maar de fabrikant schermt er mee alsof het de normaalste zaak van de wereld is .

isotropische
afstraling


WTF !

Isotropie (Wikipedia)

Een materiaal wordt isotroop genoemd als de materiaaleigenschappen niet van de richting afhangen. Als de eigenschappen wel van de richting afhangen, heet dat anisotroop.

Of te wel, radiaal stralers, gewoon 360 graden in de rondte..........

Vraag mij af of Isotropische speakers duurder zullen zijn dan Radiaal Stralers..........  :-D  :-D