Citaat van: xander32 op augustus 23, 2020, 19:58:37
De cijfers van leveranciers zeggen nauwelijks iets. Als ze dan al de werkelijkheid benaderen, blijft daar in de ruimte en opstelling bij jou en mij thuis vaak nog maar weinig van over.
Dat de cijfers van de fabrikant niet zo heel veel zeggen klopt want je luistert naar naar ongeveer 70% reflectie en klankkarakter van de speaker in de desbetreffende ruimte.
Dus ook de invloed van de akoestiek is enorm!
Buiten dat komt de kwaliteit van de opname ook nog behoorlijk fors om de hoek kijken.
Er zijn nog een aantal factoren totaal niet aan bod gekomen!
In de lage regionen speelt de Q factor een grote rol.
Want laag weergave of hoe diep het gaat is niet de enige factor.
De meeste mensen vinden een Q factor van 7 de meest prettige factor.
De ander houdt weer van een wat wollige weergave en weer een ander van een wat strakkere.
Ook dit kan weer sterk beinvloed worden door de akoestiek.......en een staande golf is hierbij uiterst irritant.
Persoonlijk ben ik best een bass (Lees bas of bees
) monster en hou niet van een ''plok plok'' bass.
Andere gebieden zoals mid en hoog hebben ook een sterk eigen karakter en staan ook weer onder invloed van het type materiaal, akoestiek en opname kwaliteit.
Welk karakter de persoon in kwestie mooi vindt is puur smaak.
Hebben we het b.v. alleen de hoge frequenties prefereer ik een metal/titanium al dan niet m.b.v. een echte compressie driver daar deze percussie mooier/realistischer weergeven.
Het merendeel van de softdomes zijn voor mij idd te soft , mellow.
Hoewel ik moet zeggen dat tijdens de meeting bij mij, ik de speakers van René59 zeker kon waarderen!
Wat neutraler in het middengebied dan mijn eigen speakers die wat meer kleuren.
Oud maar een goed ontwerp! (Wederom mijn persoonlijke mening)
Ik denk dat het hierbij wel compleet en duidelijk is.
Niets is moeilijker dan de juiste speaker voor jouw ruimte te kiezen, en er is natuurlijk altijd beter.
Ik ben iig ruimschoots tevreden en zal niet snel een andere speaker gaan kopen.
Heb in de loop der jaren zeker 20 verschillende speakers hier gehad al dan niet van mij of van een ander.