marantz 1060 met een probleem

Gestart door Ben D., maart 02, 2020, 07:45:20

Vorige topic - Volgende topic

Ben D.

Hoi iedereen,

Als nieuweling hier stel ik me graag eerst even voor. De naam is Ben, woonachtig regio Gent. Mekaniek, elektriciteit en elektronica zijn me zeker niet vreemd, en ik hou van mooie dingen, zoals oudere platenspelers en versterkers/receivers.

De 1060 kon ik onlangs op de kop tikken, maar na hier enkele uren heel mooi te hebben gespeeld, kwam er op het rechter kanaal ineens een stevig gekraak. Ik dacht oorspronkelijk een van de potmeters, maar het probleem zit hem in de eindversterker. Eerst alle elco's vervangen (dat was sowieso al de bedoeling) en daarna met losgekoppelde pre-amp en de luidsprekers rechtstreeks op de uitgang (die normaal eerst nog via de speakerswithen gaat) aangesloten, maar nog steeds zonder succes. Van als ik hem aanzet, komt direct dat gekraak, bij het uitzetten loopt dit rustig nog even door (ontladende condensatoren).
De volgende stap lijkt me om alle transistoren te gaan lossolderen en uit te meten, maar ik wou hier toch eerst even informeren of dit een bekend probleem is en of er eventueel een doelgerichtere oplossing zou zijn...

Ik dank jullie alvast voor eventuele reacties!!!
Vriendelijke groeten, Ben.

SB_Marantz

Welkom Ben,

Dat wordt transistoren trekken inderdaad.
Je kunt ze in circuit meten maar is niet altijd even betrouwbaar daar er b.v. een elco naar gnd aan hangt.
Het kan veroorzaakt worden door een klein signaal transistor tot een driver of pre-driver.
Door de NFB heeft het weinig zin om met je probes van de scope te gaan prikken om zo het probleem te isoleren.
Hoeveel dc staat er op de terminals en loopt er bias?

succes!
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

tbanis55

Hallo Ben!

Er zijn gelukkig nogal wat mogelijkheden in het troubleshooten van kaakjes en brommetje.
Ik ga er wel vanuit dat je een schema hebt.
Een relatief simpele methode om te achterhalen waar het hem in zit is bijv:
Neem hiervoor een stevige condensator.  Hang die aan 1 zijde aan massa.

Vervolgens prik je de andere zijde op de basis van de eindtorren van de zijde waar het kraakt.
Als het goed is zou je een resultaat moeten hebben.
Daarna neem je de stuurtrap en steeds een stapje verder terug.
Op een gegeven moment zal het gekraak nog steeds aanwezig zijn. dan weetje in ieder geval in welke hoek je moet zoeken.
Uiteindelijk kan het een transistor zijn of even zo goed een condensator.

Veel succes met troubleshooten.

Gr.
Ton

P.s. als je een z.g. signaltracer hebt en/of scoop maakt dat alles natuurlijk wat makkelijker.

Ben D.

Hallo,

Vooreerst al bedankt voor jullie reacties...

Ik ben nogal het voorzichtige type. Is het een goed idee om het toestel nog aan te leggen om dc en bias te meten, of bepaalde zaken te gaan proberen? Ik wil namelijk geen grotere schade dan er al is.

Groeten, Ben.

SB_Marantz

Gekraak,roffelen, ploppen, intermitterend of niet duidt overduidelijk op een transistor.
Je weet aan welke kant je moet zijn dus dat heb je al gewonnen.
Zo moeilijk is de 1060 niet.
Pas wel op met de bias dioden die aan het koellichaam zitten.
Voorzichtig losdraaien en ze verder lekker laten bungelen.
Als je deze in een richting beweegt en een lead breekt ben je de klos.
Vaak breken deze aan de basis van de diode en is dan niet meer te repareren.
Voor het overige: Netjes solderen en dubbel nalopen of je niet per ongeluk wat aan elkaar hebt gebakken wat niet hoort. (overkomt iedereen wel eens.)

Het kan iedere transistor in het circuit zijn wat dit gekraak veroorzaakt.

Bias en dc meten kan altijd vooraf en naderhand op zeker tijdens het afregelen.
DC kan niet afgeregeld worden , wel de bias (7,5 mV) over een emitter R.
De andere pot is voor het symmetrisch clippen afregelen.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Je moet dat ook allemaal maar weten.  :evil:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Ben D.

Citaat van: SB_Marantz op maart 02, 2020, 19:24:09
Gekraak,roffelen, ploppen, intermitterend of niet duidt overduidelijk op een transistor.

Dan lijkt het me al heel duidelijk waar te beginnen!
First things first, bias en clippen-regeling is voor naderhand.
Wordt zeker vervolgd...

En terwijl we bezig zijn, misschien nog een vraagje. Wat met de filtercaps? Mogen die verzwaard worden in capaciteit, en is dit dan beter? Ik zag het namelijk wel al gebeuren op youtube. Met de matige elektronicakennis die ik heb, weet ik dat de dikke elco(s) die dienen om de voedingsspanning af te vlakken gerust mogen verzwaard worden. Maar ik bedoel dus de filter-elco's (of hoe heten die?) tussen de uitgang van de eindversterker en de speakers...

Alvast weer bedankt en groeten,
Ben.

MPX

Lekker laten zitten die kleppers als ze goed zijn, daar kan tenminste nog flink wat stroom door  :-D
Bovendien een nieuwe is veel kleiner en past dan niet meer netjes.
Een hogere capaciteit heeft sowieso geen enkel nut.

SB_Marantz

kleppers?  :schater:

Vaak zijn deze idd nog gewoon goed. afvlak /buffer/ couple cap.
Wil je het toch doen kun je gerust een hogere werkspanning pakken en ook de capaciteit mag eventueel iets hoger maar ga niet overdrijven.

Al transistoren gemeten?

Foto'tjes zouden leuk zijn.
Facts count.

CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Ben D.

Nog geen transistoren gemeten, maar gebeurt eerstdaags hoor... :yes:

Wil wel foto's plaatsen, maar nog wat aan het klooien met extensies en grootte's... frusty

Ben D.

Alle transistoren 8 stuks) van het rechterkanaal een voor een uitgebouwd, gemeten met de Atlas dca55 en teruggeplaatst.
Helaas, geen enkele vertoont gebreken. Geen lekstromen, b-e-spanning allen tussen pakweg 0,6 en 0,75 volt, de hfe's varieren tussen 55 en 164...
Ook de bias-dioden heb ik los gehad en gemeten, 1,44 volt lijkt me okee.
Even een nachtje over slapen. De (niet-electrolytische) condensatoren en diodes staan nu eerst op het programma, denk ik...
Suggesties zijn welkom!!!

En wat de foto's betreft, met de telefoon krijg ik ze niet klein genoeg, en de ipad geeft een niet-toegestane extensie... violent1

Groeten,
Ben.

Vinyl_Fuchs

Photohost-programma gebruiken. Gebruik zelf postimage.org.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

MPX

Meten is weten, vaak wel maar ga er niet vanuit, ik vertrouw er geen 100% meer op.

Ben D.

Hier begon het mis te gaan.

Ben D.

Main amp er uit.

Nieuwe caps en weer der in.

Dan maar de transistoren er uit. Zou die lijm er voor iets kunnen tussen zitten?