Mijn post suggereert misschien dat ik een hekel zou hebben aan basreflex, maar niets is minder waar.
Toen ik mijn reis in audioland begon, zo'n 35 jaar geleden, kon ik destijds kiezen uit (o.a.) de gesloten B&W220 en de basreflex BNS E5. Ik vond de BNS veel beter en koos dus voor basreflex. Weliswaar had de BNS wat meer pieken en dalen in het laag, gerelateerd aan de poort, vooral in het gebied tussen ca. 30-44hz, maar de B&W deed in dat gebied uberhaupt niks van belang meer. De suggestie van bas vind ik belangrijker dan géén bas... Later is mijn voorkeur voor open systemen altijd gebleven, en ben overgestapt op transmisslijn en daar de laatste 33 jaar bij gebleven...
Behalve mijn tl-reuzen heb ik ook nog een paartje kleine Dynaudio Contour 1.1 speakers en een setje kleine BNS-speakers (typenummer weet ik niet), beide basreflex...
Itt renes59 vind ik bas wel heel belangrijk. Niet dat ik van een vette sound hou, maar de bas moet moeiteloos gehaald kunnen worden. Als ik merk dat een speaker al vanaf een herz of 40 begint af te vallen dan hoef ik hem niet. Mijn persoonlijke mening. Sealed box haalt bijna nooit de 20hz en panelen (elektrostaat en magnetostaat) al helemaal niet.
Dat tl een soort loudness-effect zou geven zie ik toch niet. Wel is het zo dat transmissielijn lager gaan dan sealed box van dezelfde afmetingen, en is de kans dus groter dat staande golven ontstaan in de meeste huiskamers, en dat klinkt niet fijn. Geen fout in het tl-ontwerp, maar een akoestiekdingetje. Daarom dus wel logisch als mensen sealed prefereren boven tl.
Groet van Evert