Even dit topic een schopje geven...
Na mijn Bose "experiment" (
https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,17243.0.html) weer eens met LFE+Main aan de gang geweest. Door mijn enkeloperatie heb ik nu tijd genoeg om veel en lang te luisteren...
Dit was oorspronkelijk de aanleiding...:
https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486987-What-is-a-High-Level-Connection-Ik heb de fronts weer op Large gezet, sub instelling op LFE+Main, alle cross-overs van de 7.1 op 80Hz (ook de fronts), subwoofer (BK P12-300SB-PR) aangesloten met LFE en high level (Neutrik). Daarna urenlang geswitched tussen LFE en LFE+Main. Eigenlijk tussen large en small voor de fronts, bij large werkt de LFE+Main, bij small alleen de LFE.
Diverse soorten muziek gedraaid en ik kwam telkens uit bij de Main+LFE. Een voller geluid, mooi laag, ook bij een lagere volume instelling. Bij films werkt de sub veel massiever, meer punch. En voor mijn gevoel doe ik mijn fronts niet tekort doordat deze weer het volledige bereik aangeboden krijgen.
Ook weer veel gelezen over de voor en tegens van de LFE+Main instelling. Daar heb ik wat vragen over..
Één van de tegenargumenten is dat de receiver door deze instelling zwaarder belast wordt omdat deze de fronts nu ook moeten "voeden" met de lagere frequenties. Dan vraag ik me af, hoe doet een stereo versterker dat dan? Die geeft toch altijd het volledige bereik aan de fronts, tenzij je een sub erbij gebruikt. Daarnaast denk ik dat mijn SR7007 met 125W per kanaal daar niet echt merkbaar veel zwaarder door belast zal worden.
Door een crossover van b.v. 80Hz in te stellen met alleen LFE zouden speakers beter en mooier gaan klinken in het midden en het hoog omdat de lagere frequenties niet verwerkt hoeven te worden. Maar de filters in een speaker zijn er toch op gemaakt om het hele bereik te verwerken en door te geven aan de desbetreffende speaker?
Als ik het goed begrijp werkt de instelling bij mij nu zo:
Bij een LFE signaal wordt deze via de sub out naar de sub gestuurd. Alle frequenties onder de 80HZ van de overige 5 speakers op small gaan ook die weg.
Daarnaast krijgen de fronts nu het volledige bereik en door de 80Hz instelling bij de fronts gaat er ook nog dit gedeelte extra naar de sub. Sommige merken noemen dit Double Bass volgens mij.
Voor de duidelijkheid, ik heb Auddyssey gedraaid voordat de Main instelling erbij kwam. Dus alleen met LFE en de fronts op small.
Zoals gezegd, ik ben tevreden met deze instelling!
Graag jullie opmerking/uitleg over mijn vragen.