Citaat van: sonsan op december 21, 2019, 12:24:25
Ik heb het inderdaad zo aangeloten. Ik heb de front speakers op large gezet en de crossover laten staan op 40Hz.
Mijn receiver staat altijd aan tijdens tv kijken en ik bemerkte gisteren een betere basweergave dan alleen bij LFE. KPN zend alles in Dolby Digital uit dus in principe zou daar dan ook het LFE een signaal moeten krijgen maar na het gebruik van de speakon klinkt het duidelijk beter. Of het komt misschien dat er nu zowel een LFE signaal binnenkomt én een signaal via de speakon. Dubbelop dus.
Het enige wat mij nog niet helemaal duidelijk is het feit dat na de Ausessy meting de fronts op Voll. Band werd gezet. Volgens REL moet je dat ook instellen bij gebruik van de speakon maar die instelling kan ik niet terugvinden op mijn SR7007, enkel nog de mogelijkheid van small en large met de bijbehorende crossovers. Die kan ik niet lager zetten dan 40 Hz. Dan heeft het toch geen zin om de speakers op small of large te zetten, de crossover blijft immers in stand.
Dat jij bij KPN meer bass hoort via Speakon ligt aan het (High Level) volume van de sub, die staat dan gewoon hoger dan via LFE.
In reguliere TV uitzendingen zit weinig LFE, ook al is het DD, dat jij dan via Speakon meer bass krijgt komt door jou Speakon instellingen
op de sub, niet de receiver, die doet alleen LFE !
Dat Audyssey jou Fronts op Fullband zet is te begrijpen, het Speakon gedeelte werkt altijd, dus het signaal wat van de Fronts komt word versterkt door de Speakon instellingen, dus word dit Large of Fullband tijdens een Audyssey run.
Audyssey denkt met een speaker van doen te hebben die bijvb. 40 Hz (jou instelling op de sub) kan doen, dus Large.
Gezien Speakon los staat van LFE, ook qua instellingen, kan je misschien beter een Audyssey run doen zonder Speakon, dan word alles afgeregeld zoals zou moeten (voor Audyssey dan), alle speakers krijgen dan de juiste cross-over en volume instellingen.
Daarna Speakon aansluiten en dit op gehoor afregelen wat jij prettig vind in Stereo mode
zonder subwoofer ondersteuning.
(en ik zeg bewust Stereo mode omdat in de andere surround modes altijd LFE word gebruikt)
Gewoon aan de volume en cross-ver knop draaien van Speakon tot wat jij prettig vind.
Zo zou alles correct moeten werken, LFE als er LFE signaal is, en Speakon als er geen LFE is.
Misschien een beetje lastig dit goed in het brein te krijgen, het blijft een lastig fenomeen gelijktijdig High en Low level subwoofer gebruik, ligt niet aan jou
Simpel toch...............