Ik was al een audiofiel voordat ik wist dat het woord bestond. Houd ik nou van het mooie geluid of van de apparaten en het verhaal dat er voor mij telkens weer achter zit.. Ik heb een hulp vraag, maar vind dat ik als nieuwkomer eerst moet 'geven', voordat je wat vraagt.
Mijn verhaal begint bij zelfgebouwde KEF speakers, ergens rond 1992, ik was 14 en verdiende al mijn eigen zakgeld met het wassen van auto's in de straat en op zaterdag schoonmaken bij de lokale poulier.De geschiedenis met KEF begon voor mij toen ik 11 jaar was, in 1987. Mijn ouders gaven een expositie in een een galerie in Den Haag, de eigenaar van de galerie had een goede vriend die audiofiel was en hij leende zijn KEF Uni-Q's uit. Het moesten de eerste Uni-Q's in Nederland geweest zijn, wat een magie, wat een geluid. Drie jaar na deze ervaring kon ik van een neef van mijn buurjongen een doos met losse speakers van het merk KEF kopen. Ik was 14 en al mijn spaarcentjes van auto's wassen gaf ik er aan uit.
Ik woonde nog in Den Haag en ging, met de doos met speakers in de hand bij wat audio zaken langs, waaronder stuut en bruin en studio 107. In beide winkels vertelde zij mij dat ik iets geweldigs te pakken had, en ze adviseerde mij zelf speakerkasten te bouwen, met MDF. En dat heb ik gedaan. Ik bouwde een paar zuilen, met een gesloten blok, onderop, met zand er in. Als ik nu terug denk, ik was pas 15 toen ze klaar waren, dan denk ik: wat was ik een eigenwijs mannetje met een eigen wil. Voor deze tekst heb ik wat gegoogeld, en ik meen dat het de 104AB KIT (1979-81) of de CANTATA KIT (1978-79) geweest moet zijn (
http://us.kef.com/.../104ab-kit-1979-81-cantata-kit-1978-79). In 1992 kon ik dus thuis voor het eerst naar deze speakers luisteren, the War of the Worlds en Enigma klonken er geweldig op.
Niet veel later kocht ik bij studio 107 voor 350 gulden een Philips FA-960 versterker. De combinatie vond ik geweldig klinken. Hoewel ik vanhuis uit geen referentie had hoe iets dat goed is moet klinken. Op dit forum heb ik weleens gelzen dat de Philips FA 960 overeenkomt met de PM-80 van Marantz. Maar de Philips had geen Klasse-A functie..
In 1996 had ik, inmiddels in Amsterdam wonende, een zomer in een bakkerij gewerkt. Met de opbrengsten en mijn eerste belasting teruggave (ik woonde nog thuis en zat op de middelbare school) kocht ik de KEF Q50. Bij Willofoon op de Vijzelgracht. Geweldig geluid, en veel strakker, gerichter, dan de oude zelfbouw. Weer 5 jaar later verving ik de Philips FA 960 met een stevige NAD voor en eindversterker. Samen met de KEF een geweldige set.
Inmiddels had ik HiFi solutions ontdekt en was het een tijdje een vaste babbel-plek in de stad geweest, waar ik ook menig vriend en vriendin naartoe bracht voor nieuwe speeltjes.
In 2009 sloeg het noodlot toe, op een feestje draaide een vriendin de tweeters en drivers van de bas-mid er helemaal doorheen en originele onderdelen waren niet meer te krijgen.
Dankzij Peter, van Hifi solutions, werd ik aan een geweldig alternatief geholpen. Waar ik hem nog steeds dankbaar voor ben. Voor een zacht prijsje mocht ik een set EPOS M 12 kopen. Genieten, strak, gedisciplineerd en met de NAD versterker gewoon uber strak geluid.
En toch mis ik de KEF's verschrikkelijk. Nu woon ik deels in het buitenland, in Suriname. Waar ik projecten ontwikkel en fondsen werf voor het onderwijs en voor milieu beschermende projecten. Toen ik vorig jaar 'vertrok' heb mijn stereo installatie verkocht.. Behalve mijn platen en CD's (gelukkig). En je raad het al: ik mis het goede geluid verschrikkelijk.
ps: ik heb alle persoonlijke ervaringen met het geluid, de speaker/versterker combinatie en design van de zelfgebouwde boxen omwille van de leesbaarheid weggelaten. Indien je vragen hebt, just PM'me.