Bedankt voor de tips
Als het goed is krijg ik de 2270 reciever woensdag
ik heb de paragon nu 2 of 3 weken en ben nog aan het zoeken naar een geschikte versterker ervoor en het afstellen van de filters ik speel als zo'n 30 jaar met hoorns / hoogrendement speakers en laagvermogen single ended triode versterker.
En ik had gedacht dat de Paragon omdat hij ook een redelijk hoog rendement heeft van tegen de 100 dB ook wel zou werken met deze versterkers maar dat is toch niet zo de 15 inch woofers hebben een zachte ophanging en die hebben wat demping uit de versterker nodig na wat navraag bij andere gebruikers kwam de Mcintosh 275 en de Marantz 8 of 9 naar voren heel wat anders dan ik gewend was en het is push pull BAH......
Nou ja ik wil toch het beste uit de Paragon halen zo'n speaker verdient het dus nog even zoeken
in de tussen tijd kan ik de 2270 reciever gebruiken dit zou ook een goed klinkende combinatie zijn met de Paragon.
de week erop komt er een Mcintosh 275 logeren.
En ik heb nog een setje Aitos 801 OTL versterkers staan die ga ik volgend weekend ophalen
misschien is dat ook een goede combinatie.
Over het geluid kan ik nu dus nog niet veel zeggen omdat de versterkers die ik hier heb staan niet echt matchen
maar er zit heel veel potentie in dat hoor ik wel het klinkt heel bijzonder heel open gemakkelijk en waar je ook staat het stereo beeld blijft mooi uit het midden van de kast komen zelfs als je bijna naast de luidspreker staat het hoog is heel mooi de hoorn drivers wegen 15 kg en hebben alnico magneten het membraan in 10 cm in doorsnee en de "keel" 2 inch 5 cm dit gaat onvervormd heel HARD de Paragon is in staat 5 tot 6 akoestische Watts te produceren
een symphony orkest op volle sterkte haalt 4.
Maar dit kan natuurlijk niet met mijn single ended versterkers mijn kleinste heeft 1,2 Watt en mijn grootste 7 watt
en ik zou het ook niet willen in mijn kamer
Er word gezegd dat 40 Watt en een beetje dempingsfactor toch wel het minimum is.
Dus nog genoeg om te proberen en ook te stoeien met de filters, het originele filter werkt gewoon goed maar ik denk dat dat ook beter kan dus ik ga daar ook nog iets anders voor bouwen natuurlijk wel buitenboord zodat de speaker wel origineel blijft.
Ik zal mijn bevindingen hier blijven posten.