Citaat van: CBdicX op januari 22, 2019, 09:10:36
Nagenoeg iedere versterker/receiver hebben meer dan genoeg vermogen om welke speaker dan ook (ook Electrostaten) prima te bedienen.
Dit kan al prima met zelfs de budget modellen van de gerenommeerde merken.
Heb wel eens gelezen dat op reference niveau spelen de versterker kan pieken op 10 watt, en op reference volume spelen is iets wat de gemiddelde mens in een huiskamer niet lang zal volhouden.
Vergeet niet dat die gestoorde hoeveelheden watts niet meer is dan marketing en absoluut onnodig om een luidspreker goed te laten spelen.
Maar de audio wereld is redelijk watt geil dus komen de fabrikanten met meer en meer watt's.
Pak maar eens een jaren 70/80 versterker/receiver met 20-30 watt, die laat iedere speaker prima spelen, en "controle dit / controle dat" is prima voor elkaar met deze versterkers.
Ik snap dat ik met deze opmerking een hoop zal los maken en er allerlij tegen berichten zullen komen, veel plezier ermee......
Laat ik hier eens wat dieper op in gaan:
Een versterker heeft maar 1 functie en dat is het aangeboden signaal te versterken.
Voor meer vermogen heb je een zwaardere / hogere , voeding en dus spanningszwaai nodig en meerdere powertransistoren.
En ja de versterker wordt hier wel stabieler door: Lees geschikter voor extremere impedanties en je kunt meer SPL genereren. Wil je op oorlogsterkte spelen dan heb je idd power nodig en wel meer dan de continue belastbaarheid van de speaker.
Heb je dat werkelijk nogig om gewoon van muziek te kunnen genieten?
Nee, of je moet b.v. een Kappa 9 in extended mode willen aansturen.
Een achterlijke luidspreker als je het mij vraagt met zn dip naar 0,8 Ohm.
Is bijna kortsluiting.
Hoeveel van deze luidsprekers bestaan er?
Bijna alle luidsprekers dippen naar ongeveer 3 Ohm en pieken naar een Ohm of 30 a 40.
Met de gevoeligheid van de speaker zit het in de meeste gevallen wel goed: 90 db is normaal en ruim voldoende.
Voorbeeldje:
1 watt input naar een speaker met een sens van 90 db leverd je dus 90 db SPL op
2 Watt = 93db
4 Watt = 96 db
etc
Over je opmerking ''controle dit en dat.''
De DF = dempingsfactor wordt bijna altijd gespecificeerd bij 1 Khz waar deze totaal onbelangrijk is.
Ook is deze spec zwaar overdreven: Een factor 30 bij de frequenties waar het toe doet is al ruim voldoende.
Soms lees je specs waarbij je oren gaan flapperen: Een DF van 400 of meer ,THD van 0,00001 / extreem frequentie bereik etc.
Hoor je dat?
NEE
Ook zijn er versterkers die extreem snel zijn: ''rise time.''
Dat wil zeggen hoe lang het duurt eer de versterker zijn top V/spanning kan bereiken.
Versterkers met een extreme slew rate/rise time, zijn vaak niet al te stabiel.
Terug komende op de belangrijkte factor: De speaker.
Enig idee naar hoeveel reflecties je aan het luisteren bent?
Hoe belangrijk is de akoestiek?
Nou , heel belangrijk!
Ik heb het al eerder gepost: Een versterker moet recht versterken onder een reactieve belasting, meer niet.
Dat hadden ''ze'' in de buizen era al voor elkaar.
Ja technieken veranderen: Class A/AB/D/H noem ze allemaal maar op.
Echte klasse A elimineert cross over vervorming daar er niet geschakeld wordt tussen de PNP en NPN tranistoren en dus continu in geleiding staan maar helaas ook dat hoor je niet.
Verder is het zo dat het menselijk gehoor en vooral het geheugen erg beperkt is.
Er zijn hier genoeg testjes beschikbaar voor.
Hoe mensen interpreteren is ook nog een factor en wat ermee gedaan wordt is zijn of haar keuze.
Ik denk dat deze uitleg wel wat duidelijkheid verschaft.