Enige tijd geleden dat ik iets postte op het forum, ben dan ook druk tegenwoordig. Vandaag vond ik uiteindelijk eens tijd en de onderdelen om mijn Model 120 onder handen te nemen.
Deze 120 werd 2 jaar geleden gereviseerd door Hal9000 vanop het forum. Toendertijd was er een van de 2 controlpotmeters defect (baantjes verbrand) van de horizontal scope adjustment, de scoop gaf rare dingen weer en werd floe na 30 minuten spelen.
Vandaag vond ik in een klein electronicazaakje (uitstervend ras) een correcte en moeilijk te vinden 22K Ohm, 4mm, liniaire potmeter die past in mijn toestel.
Allereerst wil ik kwijt dat ik geen techneut ben maar wat probeerde die gunstig beviel deze keer. Mijn vaste techneut is Jon (Hal9000) en van hem krijg ik ook tips. Ik kan hem het meeste aanraden voor een probleem klein of groot, met Marantz maar ook andere merken.
Ik heb het toestel geopend, aan de voor, onderkant en kap. De scope adjustment knoppen na veel pruten kunnen verleggen en met een koord vastbinden tot ik aan de pots kon. Deze eruit gehaald en zo uitgesoldeerd! Dan de pot die defect was losgesoldeerd en de andere in de plaats gesoldeerd.
Geen geluk gehad met de bevestiging van deze pot meter. Het gat in de voorkant achter de faceplate waar de bout om te bevestigen is is 5mm, maar de nieuwe had 7mm nodig. Dit uitgeboord en bevestigd.
Ook de pot was te dik voor het knopje op te passen. Hier met een Dremel wat afgeschuurd en het knopje past nu perfect.
Ik ben wel blij dat alles goed gelopen is op een 5 u tijd.
Geniet van de foto's
Groeten
Sent from my SM-G950F using Tapatalk