Beste forum leden,
Dus Donderdag de Ruby ontvangen (goed werk Marcel
!) en ik moet zeggen het ziet er allemaal "gelikt" uit.
Alles is mooi en prachtig afgewerkt, tot zelfs de plakbandjes met Marantz logo aan toe, maar dat mag ook wel in deze prijs klasse.
Een leuk verhaaltje van Ken en een genummerd certificaat met zo te zien handgeschreven nummering met zo'n zilver pen.
Nummer 1 had ik begrepen is een demo set die Europa door gaat, het certificaat loopt van xxx/999 dus niet 1000 aan het eind.
Op de doos staat ook dat het een Limited Edition is, en ook een sticker met deze xxx/999 nummering, dus ik ga ervan uit dat die limiet er echt wel op zit.
In het serie nummer is dit niet terug te vinden.
Ik heb de Ruby nu een paar dagen staan (foto's volgen nog) samen met de NA11.
Prima combi die "lekker" klinkt.
Had hiervoor de Denon X8500H die met en zonder Audyssey toch aan de harde schelle kant zat.
Na versturen naar Marcel even een PMA 520ae gebruikt die qua klankkleur hetzelfde was als de X8500.
Best een behoorlijke stap naar de rustige "warme" Marantz kant vergelen met Denon, wat door testers ook wel als aandacht puntje werd gezien, er zit een duidelijke KI klankkleur in de Ruby.
Ik hou er wel van, al hoe wel ik dit wel eens meer beweerd heb en toch weer veranderde.........
Wat wel opviel was dat ik met de 520ae mijn sub op een vast volume nivo had staan, en deze toch ongeveer 10% terug moest met de Ruby.
Duidelijk meer nadruk op het laag van de Ruby vergeleken met de 520.
Vind ik opmerkelijk omdat Denon bekent staat als "bass happy" !
Geluid Ruby is heerlijk helder met een fijn duidelijk midden en rustig hoog, erg lekker voor volcalen.
Bassen zijn prima en zelfs wat beter dan Denon.
Wat ook zeer fijn werkt is het volume van de Ruby, in lekkere 0.5 dB stapjes per klik, dus niet van die grote volume sprongen die ik in het verleden had met stereo versterkers, dus ala receivers.
Voor nu de eerste indruk en die is vergeleken met de 8500 (op stereo) duidelijk voor mij in het voordeel van de Ruby.
Jammer dat er geen Dolby Atmos op zit
LOL