Hier wordt ik ook niet heel vrolijk van.. leuk voor een setje compacte monitoren in een beperkte ruimte.
Citaat van: TurboMarco op november 13, 2018, 23:11:54
Versterkers die klinken zou ik dan ook omschrijven als slecht tot middelmatig ,vervormen is trouwens een betere benadering .
Een goede versterker vervormt niet maar versterkt/verzwakt het aangeboden signaal zo zuiver mogelijk ,uiteraard binnen hun werkgebied .
Elke versterker klinkt helaas. Zoals Maus aan geeft is het niet zwart wit helaas.
Vervorming bij overbelasting is een ding.. maar daar praten we niet over.
Reactieve belasting doet een hoop met een versterker, fase draaiingen onder belasting, versterking van harmonischen die elk ontwerp weer anders doen..
Statisch meet (bijna) alles mooi..maar helaas luisteren we niet naar een 1kHz toon de hele dag
Goedkope versterkers met veel tegenkoppeling dat klink allemaal als eenheidsworst.. lichte variatie hier en daar gelaten..
Ik geef je op papier dat alle vervorming onder een 0.5% ga je niet kunnen waarnemen.. de meeste luidsprekers hebben al een ruim hogere vervorming. Dus mooie elegante ontwerpen kunnen heel anders klinken dan bovengenoemde Marantz.
Waarom strooit tegenkoppeling zoveel roet in het eten ? het signaal aan het einde, inclusief alle vervormingen worden constant teruggevoerd naar de input om op die manier de te korten te corrigeren.
Dit terwijl je niet altijd tegenkoppeling nodig hebt.. alleen op de momenten dat je moet corrigeren en dan loopt het ook nog altijd achter de feiten aan.. immers wat aan de output zit is geweest en wordt teruggevoerd.
Neem mijn Yggdrail DAC. Die heeft een Analog 2 upgrade gekregen. Wat is daar veranderd. Nu in de output stage zijn andere output TR gebruikt. Hiermee kon 1 gestabiliseerde voedingslijn komen te vervallen, plus een betere karakteristiek op papier. Effect.. dramatisch ! verandering van stereobeeld, losser beeld en vocalen die nog meer realistisch klinken. Stem is het gebied waar ons brein en oren meester in is om te herkennen.
Ow en alle effecten zijn gewoon meetbaar.. Wel met de juiste Audio Precision..
Ik was ook van de school dat alles hetzelfde klinkt als het goed ontworpen is.. helaas.. ik ben daar %100 op terug gekomen.. De wereld is niet zo zwart wit, ook niet zo gekleurd als men soms zou willen.. maar verschillen zijn er te over.. zeker onder de juiste omstandigheden..