Ik zie de eerder genoemde Accuphase E600 van 1 maand oud voor 3500,- minder dan de nieuwprijs van 10k .
Daar schrijf je dus ook een bak op af !
CiteerDe meeste audio liefhebbers willen niets weten van Class D
Hoe kom je daarbij ? ,heb je daar een bron van ?
Je kan met geen mogelijkheid een audiogerelateerd forum als ijkpunt nemen ,relatief gezien zijn er dan simpel te weinig consumenten vertegenwoordigd + dat de meesten niet eens weten welke versterkers uitgerust zijn met welke techniek dan ook ,zie de aannames dat class d een digitale versterker zou zijn .
De merken zoals je noemt en in het bijzonder Chapter Audio en ook Lyngdorf zijn tamelijk onbekend ,en onbekend maakt onbemind ,daardoor is het logisch dat daar een hoge afschrijving plaatsvind ,dat heeft niets te doen met het feit dat er mogelijke class d exemplaren bij zitten .
Persoonlijk heb ik een aversie tegen class a versterkers ,de reden daarvoor is de lage efficiëntie en de veel te hoge aanschafprijs in het geval van nieuw speelt daar ook een grote rol in .
Over de PM10 valt niet veel te zeggen als het gaat om de afschrijving ,want waar is het aanbod van 2e hands exemplaren ?
In audioland is het net als met pc land ,en ja zelfs autoland ,ongeacht merk type en weet ik wat nog meer de afschrijving op die nieuwe producten zijn altijd hoog ,er moet namelijk op een dergelijk nieuw product winst gemaakt worden ,en juist in dat kleine segment waar merken zoals Accuphase en ook ML zich in bevinden zijn voor de meeste consumenten onbekend terrein .
Tja dan krijg je vanzelf een klein groepje zelfbenoemde audioliefhebbers .
Maar om terug te komen op de PM10 ,men vind deze te duur ,dat zie je aan de zure reacties .
Mijn hoop is in ieder geval dat Marantz de class d techniek verder uitbreid naar de gehele line-up versterkers ,helemaal wanneer ze dit doortrekken naar de ht bakken .
De vermeende klankverschillen laat ik dan voor wat het is ,het is voor mijn gevoel ook aan het doorslaan .
Een pakje shag is pas duur ,deze kost 10,- en drie dagen later is het 100% afgeschreven ,in dat licht valt de adviesprijs van een PM10 nog wel mee
edit: de door jou aangehaalde ML No.53 is geen class D versterker (zie link)
https://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no53-reference-monoblock-power-amplifierCiteerAlthough it has a switching output stage, the No.53 is not a class-D amplifier. While the original rationale for the class-D technology was its efficiency—lightweight, cool-running amps that could produce a great deal of power—the No.53 is big and heavy, resembling the No.33—and it runs warm even at idle.
Read more at https://www.stereophile.com/content/mark-levinson-no53-reference-monoblock-power-amplifier#Dix4HSe5TXE6bb03.99