Hallo allemaal,
Ik heb een uitdaging. Sinds vorige week zondag heb ik een platenspeler zonder voorversterker gekocht. Ik heb deze keurig aan mijn Marantz PM82 aangesloten. Uiteraard is de platenspeler geaard aan de versterker. De platenspeler is van het merk Pro-ject. Een vrij recent apparaat.
Op het eerste gehoor deed ie het super. Maar... wanneer ik de volume knop op een kwart zet hoor ik een brom, draai ik hem door naar een half dan is de brom echt heel duidelijk hoorbaar.
Wanneer ik een plaat draai met de volume knop op een kwart hoor ik de brom bij rustigere gedeeltes.
Afgelopen zaterdagavond op onderzoek uitgegaan. Versterker uit de kast gehaald en alle overige bronnen daardoor ff losgekoppeld. Plaatjes gedraaid en de brom was zo goed als weg. Eerste gedachte dat ik waarschijnlijk de aarde niet goed had aangesloten. Er was nog een hele lichte brom aanwezig wanneer ik de volume knop opdraaide naar een half. Voor de beeldvorming, zo hard speel ik nooit. Dat is standje buurtoverlast. Kortom, meer dan acceptabel.
Aan het einde van de avond de boel weer geïnstalleerd en ter afsluiten nog 1 keer " The was on drugs met "Pain". Daar was de verrekte brom weer!
Beetje lopen experimenteren en het lijkt erop dat wanneer er een bron, CD bijvoorbeeld, is aangesloten de brom erger wordt. Wanneer ik de brom loskoppel dan verdwijnt ie weer. Met aangekoppelde bron maar van het stroom af, wordt de brom minder maar niet zodanig minder als helemaal losgekoppeld.
Dussss..... hoe los ik dit op?
Groeten,
Ernst-Jan