Hallo mede-audiofanaten,
Updeetje.
Ik heb het equalisatieprogramma APO en de gebruikersinterface Peace van de laptop gegooid want werd niet goed van die gebruiksonvriendelijke nerdprogramma's.
Na alles zorgvuldig te hebben ingesteld (APO is een 31-bands PARAMETRISCHE equaliser; waanzinnig veel instelmogelijkheden dus) had ik geweldig geluid, maar regelmatig was er wel weer wat; of de eq deed alsof het nog werkte (met signaalsterkte-aanduiding enzo) maar bij het verschuiven van een regelaar gebeurde er dus niks in het geluid. Of een andere preset kiezen (ik heb er 2: een voor de hoofdtelefoon en 1 voor de set) leverde ook geen verandering in het geluid op. Het blijkt dat je na elke Windows-update de kans loopt dat APO niet meer werkt en dus opnieuw geïnstalleerd moet worden. Maar dat is dus niet te zien aan APO/Peace. Ik vroeg me al af waarom het geluid zo bassig was geworden...
Na de laatste Windowsupdate was het geluid krakerig. Opnieuw installeren van APO hielp niet. Opnieuw installeren van Peace ook niet. Dus dan maar eraf ermee.
Jammer, maar helaas. Dan maar de eq in de RME ADI-2fs instellen. Eerst eindeloos gezocht naar de eq-settings per kanaal. De "gewone" eq is gemakkelijk genoeg te vinden op het apparaat, maar de eq per kanaal was compleet onvindbaar. Op gegeven moment dacht ik dat het simpelweg niet op mijn RME aanwezig was! Youtubefilmpjes gekeken, handleiding tig keer gelezen, uiteindelijk gevonden maar weet niet meer hoe.
Afijn, de parametrische eq in de RME is slechts 5-bands, maar daarmee kom je gelukkig een heel eind. Zie foto's voor de instellingen, die ik "fonetisch" heb overgenomen van de APO (oftewel, ik had foto's gemaakt van de instellingen in APO en heb de vorm van de frequentiecurve benaderd in de RME. Eindresultaat klinkt niet helemaal hetzelfde als APO, maar gelukkig wel erg goed. Heb ook meteen de hoofdtelefoon ge-eqd (niet per kanaal).
Die RME is een nachtmerrie qua bediening. Ik dacht dat ik wel wat gewend was met de Behringer Ultracurve, maar de RME is voor mensen die zo intelligent zijn dat ze zelfs de timer van een videorecorder kunnen programmeren...
Neemt niet weg dat ik uiterst tevreden ben met de RME. De geluidskwaliteit blijft me verbazen, de magie is nog steeds niet weg...
Mijn vrouw is weer naar NL voor een maand om in de zorg te werken (3 maanden per jaar werken zorgt dat we het hele jaar in Portugal kunnen leven), dus binnenkort ga ik nog 1x met REW aan het meten. Daarna is het wel klaar geloof ik.
Groet van een tevreden audioot,
Evert